Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Jag slog till på en GTS 635-216 härom veckan i väntan på någon bättre såg i samband med att den var prissänkt hos Amazon.se (2 676:- inkl fri frakt).
Hur som helst, trots det låga priset är sågen knappt godkänd ur kartong. Samtidigt stod det klart att man med lite egna fixar och gärna en 3D-skrivare kunde få ut betydligt mer av den här sågen. Så jag tänkte att jag kanske inte är ensam om att ha en 635 och att den sammanhållen tråd om problem och fixar hade varit smidigt.
Till att börja med fanns det redan en hel del olika fixar och tillägg på Thingiverse:
https://www.thingiverse.com/search?q=bosch+635&type=things&sort=relevant&page=1
Inte alla saker där passade, ex då lagerbussningen var lite för slapp när jag printade den så jag gjorde en egen som förhoppningsvis kan laddas upp när jag testat färdigt om den funkar.
På Youtube finns Simon och hans kanal "Nachdenksport":
https://www.youtube.com/c/Nachdenksport/search?query=635
Han har även en shop där han säljer printade uppgraderingar men det är som sagt en bättre och billigare lösning att printa själv.
Jag är också nyfiken på om nån här haft kontakt med Bosch och ev fått tillrättat några av felen med sågen, dvs om de har nya reservdelar med bättre passform?
Tänker då på:
Hur som helst, trots det låga priset är sågen knappt godkänd ur kartong. Samtidigt stod det klart att man med lite egna fixar och gärna en 3D-skrivare kunde få ut betydligt mer av den här sågen. Så jag tänkte att jag kanske inte är ensam om att ha en 635 och att den sammanhållen tråd om problem och fixar hade varit smidigt.
Till att börja med fanns det redan en hel del olika fixar och tillägg på Thingiverse:
https://www.thingiverse.com/search?q=bosch+635&type=things&sort=relevant&page=1
Inte alla saker där passade, ex då lagerbussningen var lite för slapp när jag printade den så jag gjorde en egen som förhoppningsvis kan laddas upp när jag testat färdigt om den funkar.
På Youtube finns Simon och hans kanal "Nachdenksport":
https://www.youtube.com/c/Nachdenksport/search?query=635
Han har även en shop där han säljer printade uppgraderingar men det är som sagt en bättre och billigare lösning att printa själv.
Jag är också nyfiken på om nån här haft kontakt med Bosch och ev fått tillrättat några av felen med sågen, dvs om de har nya reservdelar med bättre passform?
Tänker då på:
- Styrprofil höjning/sänkning har ett litet men onödigt glapp.
- Lagerbussning lutning har ett betydande glapp, speciellt i den bortre delen av sågen.
- Vibrationer av klingan. Felet verkar komma från muttern som säkrar klingan och spänner åt den ojämnt. Ev hemma fixarlösning är fjäderbricka av vågform eller konisk bricka?
Redigerat:
Jag köpte den också då jag inte har någon bordssåg sen tidigare, har dock inte ens packats upp ur kartongen än då annat kommit ivägen. Men kommer hålla utkik här efter förbättringar. Kom ihåg att återkoppla om du lyckas printa några uppgraderingar som funkar
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Ja jag är inte direkt målgruppen för den här typen av såg. Iaf inte om man kommer från justersågar som väger kanske 600kg+. Men såg måste man ju ha och nån slags kompromiss mellan pris och platsåtgång måste man göra. Jag är inte särskilt imponerad över några bordscirkelsågar.
Bara för att förtydliga. Problemet med iaf mitt ex och många andras för den delen är att sågen vibrerar. Motorn har mjukstart och under uppvarvningen hör och känner man tydligt vibrationerna. Under gång märker man inte vibrationerna men ett sågtest avslöjar enkelt att spåret efter klingan är förvånansvärt mkt bredare än klingan. Detta beror på (1) klingans wobblande i sig men också (2) det faktum att sågmotorns upphängning inte är glappfri. Båda felen måste åtgärdas för att komma nån vart.
Simon på Nachdenksport kom efter flera månader på en lösning inspirerad av sin Festool kapsåg där en Fjäderbricka M16 av typ KBB D137B (vågad / skevad) används för att som jag förstår det utjämna trycket som muttern slår an mot klingan. Det går även att testa detta genom att endast fingerdra muttern ordentligt, men i och med att man använder sågen så kommer mutter att stramas automatiskt över tid så vibrationerna återkommer snart igen. Risken är förstås också att det går åt andra hållet och klingan lossnar under drift. Så ingen lösning, men ett sätt att testa var vibrationerna kommer ifrån.
Jag är lite nyfiken på om ni andra här kan komma på någon alternativ lösning till skevad bricka? Dels är de lite svåra att hitta i handeln och dels för att folk generallt brukar rekommendera ex koniska brickor / tallriksfjäder. Man kanske ska printa en bricka helt enkelt som deformerar under tryck? Eller nån slags fiberbricka? Idéer?
Bara för att förtydliga. Problemet med iaf mitt ex och många andras för den delen är att sågen vibrerar. Motorn har mjukstart och under uppvarvningen hör och känner man tydligt vibrationerna. Under gång märker man inte vibrationerna men ett sågtest avslöjar enkelt att spåret efter klingan är förvånansvärt mkt bredare än klingan. Detta beror på (1) klingans wobblande i sig men också (2) det faktum att sågmotorns upphängning inte är glappfri. Båda felen måste åtgärdas för att komma nån vart.
Simon på Nachdenksport kom efter flera månader på en lösning inspirerad av sin Festool kapsåg där en Fjäderbricka M16 av typ KBB D137B (vågad / skevad) används för att som jag förstår det utjämna trycket som muttern slår an mot klingan. Det går även att testa detta genom att endast fingerdra muttern ordentligt, men i och med att man använder sågen så kommer mutter att stramas automatiskt över tid så vibrationerna återkommer snart igen. Risken är förstås också att det går åt andra hållet och klingan lossnar under drift. Så ingen lösning, men ett sätt att testa var vibrationerna kommer ifrån.
Jag är lite nyfiken på om ni andra här kan komma på någon alternativ lösning till skevad bricka? Dels är de lite svåra att hitta i handeln och dels för att folk generallt brukar rekommendera ex koniska brickor / tallriksfjäder. Man kanske ska printa en bricka helt enkelt som deformerar under tryck? Eller nån slags fiberbricka? Idéer?
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Jag var runt idag och letade brickfjädrar av olika sorter men hittade ingenting i Skövde hittills. Inte i rätt dimension / godstjocklek / design iaf.T TriNitro skrev:
Istf det där Ebay-stället så kollade jag på Lesjöfors https://springs.lesjofors.se/brickfjadrar. De har brevporto och lagerför både A och B-typ av DIN 137. Plus andra modeller. Har mejlat dem och frågat om applikationen. Vi får se vad de säger. Det ska ju gärna vara rätt härad av fjäderkraft och så. De har ju ex spännbrickor som i M16 ger över 50kN. Känns inte som det kommer funka här
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Ja jag var också förvånad över detta. Köpte en Bosch AdvancedVac 20 när Amazon hade sina Prime-dagar. Rätt plastig sak, men otroligt högt vakuum och luftmängd/minut för sin prisklass. Men passade icke direkt i sågen så det är lite knepigt att Bosch verkar ha en snabbkoppling för sin gröna och en för sin blåa serie. Jag printade en adapter dock som löser det tills vidare. Ingen superpassform men när jag nån gång får upp ett sågbord så kommer jag att ha en cyklon mellan dammsugaren och sågen / andra verktyg så då får jag väl göra och printa den perfekta adaptern.T TriNitro skrev:
En sak jag saknar på Bosch 635 är f.ö. anslutning för utsug ovanför klingan i överskyddet. Nu var jag iofs inte helt imponerad över hur klyvkniven justerade eller överskyddet heller så det blir väl till att göra någon slags arm eller nåt som innehåller ett utsug,
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Lesjöfors rekommenderade en tallriksfjäder (låg kraft) art.nr. 5030. Billig nog för att köpa ett par och testa olika kombinationer och i reserv när man tappar bort brickorna. De har även som sagt kurvad fjäderbricka typ 137A och 137B, art.nr. 874 och 882. Oklart om det är lösningen men kan vara värt ett försök. Jag tolkar den där tysken som att man får testa lite hur hårt man spänner sedan, även med en bricka, för att verkligen reducera vibrationerna.
Såg att @breakman och @SamiHus också hade invändningar mot sågen i fyndtips-tråden. Gjorde ni retur sen till Amazon eller vad hände?
Såg att @breakman och @SamiHus också hade invändningar mot sågen i fyndtips-tråden. Gjorde ni retur sen till Amazon eller vad hände?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Har kvar den. Nog för att den skallar och lever mer rövarebän vad man kan tro så tycker jag den beter sig som den ska. Klöv lite foder igår och så snart man matar den med lite trä så lugnar den ner sig. Eftersom den inte kommer användas till nått finsnickeri så duger den mer än väl till mig ( som det känns nu).bjornhallberg skrev:Lesjöfors rekommenderade en tallriksfjäder (låg kraft) art.nr. 5030. Billig nog för att köpa ett par och testa olika kombinationer och i reserv när man tappar bort brickorna. De har även som sagt kurvad fjäderbricka typ 137A och 137B, art.nr. 874 och 882. Oklart om det är lösningen men kan vara värt ett försök. Jag tolkar den där tysken som att man får testa lite hur hårt man spänner sedan, även med en bricka, för att verkligen reducera vibrationerna.
Gjorde en reklamation, har inte skickat den gamla än men fick den nya. Stor skillnad, först o främst var paketet oöppnat och hade en till kartong över orginalkartongen. Dock är jag besviken på Bosch, flertal stora repor i plasten från fabrik(se kort).bjornhallberg skrev:Lesjöfors rekommenderade en tallriksfjäder (låg kraft) art.nr. 5030. Billig nog för att köpa ett par och testa olika kombinationer och i reserv när man tappar bort brickorna. De har även som sagt kurvad fjäderbricka typ 137A och 137B, art.nr. 874 och 882. Oklart om det är lösningen men kan vara värt ett försök. Jag tolkar den där tysken som att man får testa lite hur hårt man spänner sedan, även med en bricka, för att verkligen reducera vibrationerna.
Sågen i sig vågar jag använda, den gungar fortfarande lite när man höjer o sänker klingan men långt ifrån hur det var. Men vill man ha en bra kvalitets såg så är denna inget att kika på, vill man ha en man kan snickra med utomhus för en billig peng så visst.
När jag såg förbättringsdelarna som länkades tänkte jag direkt köpa och teste men det var slut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Är det ersättningsprodukten som är så skadad alltså? Man kan ju tro att det är ett retur-ex som Amazon skickat. Alltså något som borde sålts under "warehouse deals" på tyska sidan. Jag kan ju säga som såhär att jag har väl köpt från Amazon i kanske tio år eller nåt sånt inklusive då många warehouse deals och det är alltid lite av en rysare. Men priset gör ju ändå att man återkommer. Plus att oavsett vilka dumheter de hittat på så löser de saken, antingen genom retur, återbetalning utan retur eller prisavdrag vilket oftast är 20%.SamiHus skrev:Gjorde en reklamation, har inte skickat den gamla än men fick den nya. Stor skillnad, först o främst var paketet oöppnat och hade en till kartong över orginalkartongen. Dock är jag besviken på Bosch, flertal stora repor i plasten från fabrik(se kort).
Sågen i sig vågar jag använda, den gungar fortfarande lite när man höjer o sänker klingan men långt ifrån hur det var. Men vill man ha en bra kvalitets såg så är denna inget att kika på, vill man ha en man kan snickra med utomhus för en billig peng så visst.
När jag såg förbättringsdelarna som länkades tänkte jag direkt köpa och teste men det var slut.
Har för mig jag läste några recensioner, kanske var på Amazon just, där en del hade fått rätt krokiga trapetsskruvar, så att höjningen vaggar lite ex. Men det blir ju också värre just pga att det är lite glapp på flera ställen. Precis som med vibrationerna från klingan/muttern.
Jag tycker att jag fått till min såg rätt ok nu vad gäller upphängningen. Dock har jag inte startat den sedan servicen så jag vet inte om det också har gjort något positivt med vibrationerna.
Det jag har gjort är att (1) 3d-printa och klämma dit ett nytt "lagerhus", dvs den där plast (nylon?) bågen som sågen hänger i och tiltar efter. Jag bytte bara på bortsidan, då låsningen av tilten gör att det inte verkar så viktigt med glappfritt lagerhus på framsidan. Jag har laddat upp min nya version här: https://www.thingiverse.com/thing:4698768 men det kan också vara värt att testa med originalet (https://www.thingiverse.com/thing:3921249) ifall det passar bättre. Olika material, slicers och inställningar kan ju ge lite olika slutresultat.
Logga in
Skapa konto
Denna fix för även med sig att sågen inte "faller" åt sidan när man släpper låsspaken.
Jag har även (2) skruvat åt den där mässingsskruven som ligger emot skenan där sågen glider upp och ned. Finns även en printad manick (https://www.thingiverse.com/thing:4148107), men jag testade den och tyckte den passade lite dåligt trots sandpapprande. Ytterdimensionerna blev iaf för mig lite för stora så när man klämde dit den nöp den mot stången och gav en rätt hackig gång vid höj och sänkning. Så den snabba lösningen var som sagt att bara dra åt skruven lite. Men med rätt toleranser, och ev ett annat material än PLA (ex nylon för den som kan printa det) och lite mer smörjning så kanske det hade funkat.
Logga in
Skapa konto
Har börjat kolla på att göra en egen lösningen för utsug i överskyddet utan att behöva modifiera det för mkt men tills vidare får man väl buntbanda en slang bara.
Redigerat:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Printade ditt "lagerhus", monterade isär det som behövdes på sågen för att prova. Visade sig att det blev för tight så jag fick inte ens dit det. Provar att printa denna istället nu https://www.thingiverse.com/thing:3921249 Om jag tolkade dig rätt tyckte du den var lite glappare, vilket kan funka med min skrivare (Flashforge Finder 2.0) och inställningar.bjornhallberg skrev:Är det ersättningsprodukten som är så skadad alltså? Man kan ju tro att det är ett retur-ex som Amazon skickat. Alltså något som borde sålts under "warehouse deals" på tyska sidan. Jag kan ju säga som såhär att jag har väl köpt från Amazon i kanske tio år eller nåt sånt inklusive då många warehouse deals och det är alltid lite av en rysare. Men priset gör ju ändå att man återkommer. Plus att oavsett vilka dumheter de hittat på så löser de saken, antingen genom retur, återbetalning utan retur eller prisavdrag vilket oftast är 20%.
Har för mig jag läste några recensioner, kanske var på Amazon just, där en del hade fått rätt krokiga trapetsskruvar, så att höjningen vaggar lite ex. Men det blir ju också värre just pga att det är lite glapp på flera ställen. Precis som med vibrationerna från klingan/muttern.
Jag tycker att jag fått till min såg rätt ok nu vad gäller upphängningen. Dock har jag inte startat den sedan servicen så jag vet inte om det också har gjort något positivt med vibrationerna.
Det jag har gjort är att (1) 3d-printa och klämma dit ett nytt "lagerhus", dvs den där plast (nylon?) bågen som sågen hänger i och tiltar efter. Jag bytte bara på bortsidan, då låsningen av tilten gör att det inte verkar så viktigt med glappfritt lagerhus på framsidan. Jag har laddat upp min nya version här: [länk] men det kan också vara värt att testa med originalet ([länk]) ifall det passar bättre. Olika material, slicers och inställningar kan ju ge lite olika slutresultat.
[bild]
Denna fix för även med sig att sågen inte "faller" åt sidan när man släpper låsspaken.
Jag har även (2) skruvat åt den där mässingsskruven som ligger emot skenan där sågen glider upp och ned. Finns även en printad manick ([länk]), men jag testade den och tyckte den passade lite dåligt trots sandpapprande. Ytterdimensionerna blev iaf för mig lite för stora så när man klämde dit den nöp den mot stången och gav en rätt hackig gång vid höj och sänkning. Så den snabba lösningen var som sagt att bara dra åt skruven lite. Men med rätt toleranser, och ev ett annat material än PLA (ex nylon för den som kan printa det) och lite mer smörjning så kanske det hade funkat.
[bild]
Har börjat kolla på att göra en egen lösningen för utsug i överskyddet utan att behöva modifiera det för mkt men tills vidare får man väl buntbanda en slang bara.
Har även printat denna för att min Kärcher ska passa, https://www.thingiverse.com/thing:4457781
Även denna blev lite tight men gick dit med lite våld. Tror jag skulle behöva kalibrera skrivaren då den verkar vilja printa lite "tjockt".
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
Det var otroligt tight här också men gick att trycka dit efter lite våld. Man borde kanske göra en kalibrering av e-steps och flow multiplier här också för skrivaren. Jag har kört min Ender 5 precis som den kom från fabrik med standardprofilen i Cura. Största problemet med den skrivaren är väl att den långa bowden-tuben ger bra mycket blobs / utsvängda hörn om man printar 90 graders vinklar. Också något man borde kalibrera.B breakman skrev:Printade ditt "lagerhus", monterade isär det som behövdes på sågen för att prova. Visade sig att det blev för tight så jag fick inte ens dit det. Provar att printa denna istället nu [länk] Om jag tolkade dig rätt tyckte du den var lite glappare, vilket kan funka med min skrivare (Flashforge Finder 2.0) och inställningar.
Har även printat denna för att min Kärcher ska passa, [länk]
Även denna blev lite tight men gick dit med lite våld. Tror jag skulle behöva kalibrera skrivaren då den verkar vilja printa lite "tjockt".