Har nyligen köpt en Bosch GSR 12 V skruvdragare med 13 mm chuck. Tycker chucken slår lite. Känns vibrationer i maskinen när man kör fullvarv (utan någon borr/bitshållare). Tar man tag i chucken längst ut och "ricklar" så känner man ett litet glapp.

Tycker också det är svårt att få bitshållaren "på rätt" i chucken. Ibland slår den, släpper man den och spänner den på nytt så kan den bli OK. Borrar är inga problem.

Fått ett dåligt exemplar eller?

M
Låter lite som ett dåligt exemplar du har fått.

Nu vet jag inte riktigt hur mycket ett litet glapp är men det kan vara ett litet spel i chucken men det ska absolut inte vara mer än att du kanske känner att det inte är helt fast så att säga.

Har du problem med det spelet som är så tycker jag nog att du ska gå tillbaks dit du köpt den och kolla med garantierna på maskinen.

Förtydligar lite om glappet i chucken. Det är inte i rotationsriktningarna som glappet känns, utan glappet känns om man "ricklar" på chucken "upp-ner".
Nån som förstod det där?

M
Var med på hur du menade och står fast vid mitt tidigare svar ;)

Sen att det slår vid fullvarv låter skumt för det ska det inte göra.

Tror det bästa är att åka dit du köpt den å be dom skicka in den på garantiservice isåfall eller att kanske åka till en verkstad och kolla med dom om det låter/glappar korrekt.

Hur funkar Bosch:s garanti? Får man en utbytesmaskin direkt i affären eller skickas den på service så man blir utan maskin under garantireparationen?

Måste ha skruvdragaren nu, så om garantin funkar så att man blir utan maskin så lämnar jag in den efter sommaren.

M
Lämna in den efter sommarn isåfall.

Garantin är sådan att du lämnar in din maskin där du köpt den och därefter skickas den ner till tyskland för reparation.. detta skall enl bosch ta ca en vecka men kan tas med en nypa salt. Om inte butiken du köpt maskinen i själv lånar ut en maskin till dig under tiden så får du snällt vänta på att din maskin kommer tillbaks.

Blir att lämna in den efter sommaren i så fall. Verkar dock som det är lite glapp i chuckarna. Var och kände och klämde på några Makitor som kändes lika.

Lite OT från min ursprunliga fråga. Öppnade instruktionsboken och såg att en GSR 12-voltare ska väga 1,7 kg. Tyckte den kändes betydligt tyngre än min gamla dragare på 1,6 kg.
Ställde GSR:en på köksvågen: 1950g  :surprised:  Då är frågan hur Bosch väger sina produkter?

(Som kontroll så vägde min gamla dragare: 1624 g på samma våg)

Hej ab-cd!

Egentligen borde Du inte ha något svar beroende på Ditt tråkiga alias.

Men glappar det axiellt eller radiellt? Enligt min uppfattning är ett litet glapp tillåtet axiellt, och det går då inte att finna i chucken, utan "längre in i maskinen".

per

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.