Som rubriken antyder - det finns ju två varianter av Bosch professional 18v batterier,, ”vanliga” och procore.
Vad är egentligen skillnaden och är det värt prisskillnaden som hobbyanvändare?
 
D dilemma skrev:
Som rubriken antyder - det finns ju två varianter av Bosch professional 18v batterier,, ”vanliga” och procore.
Vad är egentligen skillnaden och är det värt prisskillnaden som hobbyanvändare?
Störst skillnad märks ihop med Bosch Biturbo verktyg.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Störst skillnad märks ihop med Bosch Biturbo verktyg.
[media]
Tack för bra svar/film!
Följdfråga, jag har alltid tolkat 4/5/ etc Ah som främst hur länge batteriet räcker men det påverkar alltså även kraften i betydande utsträckning också eller märks det först om man kör vinkelkap/cirkelsåg/borrhammare?
 

Bästa svaret

D dilemma skrev:
Tack för bra svar/film!
Följdfråga, jag har alltid tolkat 4/5/ etc Ah som främst hur länge batteriet räcker men det påverkar alltså även kraften i betydande utsträckning också eller märks det först om man kör vinkelkap/cirkelsåg/borrhammare?
Du bör väl märka skillnad oavsett typ av maskin, men får ut mest med en Biturbo.
Ett batteri med högre Ah tal gör maskinen starkare, och längre drifttid, men det kanske inte är hur kul som helst med ett 12Ah i skruvdragaren. ;)(y)
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Celler kan vara optimerade för hög ström A eller energiinnehåll Ah (en avvägning mellan elektrodernas tillgängliga yta vs deras volym). Och om celler parallellkopplas i ett pack kan de ge högre ström, ström per tid är effekt (W). Så förutom Ah är det en viktig faktor hur många W ett pack kan ge. Färre W än verktyget behöver så kommer det kännas slött men de flesta verktyg har inte så hög effekt att det påverkar, undantaget vissa små lättviktsbatterier respektive högeffektsverktyg som sågar, vinkelslippar, sds-max-hammare osv.
Trenden för batteriverktyg senaste åren är verktyg med högre effekt, högre effekt än sladdverktyg i vissa fall. Dels via nyare bättre celler och dels via stora pack med tre rader parallellt kopplade celler. Men effektbehovet från en vanlig borrskruvdragare, eller jämförbart verktyg, överskrider troligen inte ett standardbatteri hos något märke.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Enkelt sagt,

Procore innebär snabbare kräm men lika mycket kräm 4ah vs 4ah.

Men 5.5+ procore bör ge en effekt boost. 5-20% enligt min killgissning.

12v 6ah på min fräs och hyvel ger lätt 20% boost, enligt min killgiss kalkyl. Det är dock ingen procore men kan förklaras med att det interna motståndet minskar totalt sätt för att det finns fler celler.

Fler celler/större celler ger mindre intern motstånd = mer effekt till maskinen
 
  • Gilla
Korkusuz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.