Hej!
Har planer på att ta bort en bärande vägg (ca 5m) och funderar hur man gör (enklast, billigast, material osv) för att stödja upp taket när väggen är borta. Huset är ett trähus.
/IceBall

 
Eftersom lasten fortfarande finns där hjärtväggen står måste lasten fördelas ut på något sätt.

En konstruktör kan/bör räkna på detta eftersom du förändrar huset konstruktion.

Förmodligen skall befintliga reglar som vilar på hjärtväggen stämpas upp innan du tar bort väggen.
(här ser du stämp som håller upp golvreglar:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/april/pask/IMG_0737.jpg)

Därefter skall någon form av bjälke sättas i taket där väggen sitter nu. H-balk i stål, limträ eller konstruktionsvirke brukar man använda, beroende på vilken last man ska ta upp och hur lång bjälken blir. Bjälken skall därefter hållas upp med två stående reglar i varsin ände, men dessa måste ju givetvis stå på stabilt underlag (betongplatta el dyl.)

Om sträckan är kort och befintlig hjärtvägg solid kan man göra en överliggare på detta sätt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-10/web/IMG_2182.jpg
 
Jag la en limträbalk på vinden, ovanpå takstolarnas underarmar. Varje underarm fixerades i balken med vinkeljärn (liknande staketstolpar fast L-formade och lite klenare). I ändarna vilar balken på takstolarna som vilar på en stadig bit vägg (byggt i 45x95, många reglar och kortlingar) som i sin tur står på grundmuren.

Limträbalken är 6m lång, 400mm hög och 115mm bred. Den böjer sig en milimeter ungefär, om du hänger 300kg mitt på.
 
Har man ett litet sött vindsfönster och en kran som lyfter balken kan ju det också funka... ;)

MathiasS: Har du fått en konstruktör att räkna på din lösning eller körde ni på överdimensionering och sunda förnuftet?
 
Fasting65 skrev:
Har man ett litet sött vindsfönster och en kran som lyfter balken kan ju det också funka...  ;)

MathiasS: Har du fått en konstruktör att räkna på din lösning eller körde ni på överdimensionering och sunda förnuftet?
Jag pratade med limträbalktillverkaren för att få en uppskattning på dimensioneringen av balken. Väggarna under byggs enligt principen "ta i så man spricker".
 
MathiasS skrev:
Jag pratade med limträbalktillverkaren för att få en uppskattning på dimensioneringen av balken. Väggarna under byggs enligt principen "ta i så man spricker".
Hehe a det är rätta takter men det var inget stort hus 6 meter långt bara ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.