Är bortrest men fått felkod via appen till värmepumpen, en Bosch Compress 6000i AW LVVP utedel. Felkoden är H01-5293 vilket verkar vara frusen (det är just nu -12) eller blockerad fläkt. Jag är bortrest och kan inte bekräfta eller åtgärda - har ingen granne att ringa in just nu heller.
Felkoden kom med ett meddelande ”Kontakta reparatör när du har tid”
Googlar jag verkar det finns ett avfrostningsprogram att köra också, om man är på plats.
Verkar värma huset, antar via patron.
Hur bråttom hem har jag om fläkten står still? Fryser något sönder?
Har egentligen 3 dagar kvar i fjällen.
Tack för tips!
Felkoden kom med ett meddelande ”Kontakta reparatör när du har tid”
Googlar jag verkar det finns ett avfrostningsprogram att köra också, om man är på plats.
Verkar värma huset, antar via patron.
Hur bråttom hem har jag om fläkten står still? Fryser något sönder?
Har egentligen 3 dagar kvar i fjällen.
Tack för tips!
Redigerat:
Ring en servicefirma asap och konsultera om åtgärd behövs.
Anser dom att det är akut och behöver koma in i huset och du inte kan fixa någon som låser upp; Res Hem ASAP
Anser dom att det är akut och behöver koma in i huset och du inte kan fixa någon som låser upp; Res Hem ASAP
Omöjligt att svara på utan att i mera detalj veta hur ditt hus står emot kyla samt hur systemet fungerar mer i detalj. "Verkar värma huset" duger inte, du måste veta till 100% att det gör det, om inte, Res Hem ASAP!P p3p3 skrev:
Det är bra att ha en larmanläggning i huset som även övervakar temperaturen. Då vet man garanterat om huset håller på att förfrysa eller inte. Om inställningarna är rätt och el-patronen gör sitt jobb så ska huset inte förfrysa. Problemet är främst de som blockerar el-patronen i inställningarna för att de tror de sparar några kronor på elen men en LVVP behöver el-patronen emellanåt, den är viktig.
Tack för respons!Mats-S skrev:Ring en servicefirma asap och konsultera om åtgärd behövs.
Omöjligt att svara på utan att i mera detalj veta hur ditt hus står emot kyla samt hur systemet fungerar mer i detalj. "Verkar värma huset" duger inte, du måste veta till 100% att det gör det, om inte, Res Hem ASAP!
En granne gick förbi och kollade till utedelen. Ingen isbildning på fläkten, inga övriga konstigheter utvändigt..
Huset är värmt och framledningstemp är hög. Elektrisk GV badrum mm.
Det jag är orolig över ev förfrysning rör/utedel om kompressor/fläkt är kass.
Ja rimligt. Hade det i mitt gamla hemlarmsystem men har bytt nyligen och det nya har det ej. Det får jag fixa. Men framledningstemp ser bra ut 👍J Josth skrev:Det är bra att ha en larmanläggning i huset som även övervakar temperaturen. Då vet man garanterat om huset håller på att förfrysa eller inte. Om inställningarna är rätt och el-patronen gör sitt jobb så ska huset inte förfrysa. Problemet är främst de som blockerar el-patronen i inställningarna för att de tror de sparar några kronor på elen men en LVVP behöver el-patronen emellanåt, den är viktig.
Isbildningen brukar börja i botten, när det gått för lång lägger pumpen av. Kollade grannen där, typ om "bottenventilen" (bottenhålet) på undersidan är igenfrusen?P p3p3 skrev:
-13 i Sollentuna nu, men min LLVP kör på bra, även brasan i Morsö-kaminen värmer gött ;-)
Men systemen för att värma huset fungerar uppenbarligen, så då kan du lugnt avsluta veckan i fjällen
Bra att uppdatera här om nån hittar tråden.
Kompressor/fläkten hoppade igång igen efter ”hård omstart” via säkerhetsbrytaren, samt nollställande av larmet via innedelen. Det var ingen uppenbar förfrysning, skräp eller liknande som stoppat fläkt/utedel.
Elpatronen hade jobbat på enligt plan - tur att det inte var skyhöga elpriser trots kylan.
(Teoretiskt temperaturrelaterat då det bara var -4 när den kom igång nu men gissar på hårda omstarten - det visar sig kanske framöver.)
Kompressor/fläkten hoppade igång igen efter ”hård omstart” via säkerhetsbrytaren, samt nollställande av larmet via innedelen. Det var ingen uppenbar förfrysning, skräp eller liknande som stoppat fläkt/utedel.
Elpatronen hade jobbat på enligt plan - tur att det inte var skyhöga elpriser trots kylan.
(Teoretiskt temperaturrelaterat då det bara var -4 när den kom igång nu men gissar på hårda omstarten - det visar sig kanske framöver.)