Hej,

Jag söker en efterträdare till min trotjänare från 80-talet (en grön Hitachi 9,6V slagborr med Ni-Cd batterier).
Slagfunktionen är inte längre nödvändig men ett måste är att kunna fästa maskinen i ett enklare borrstativ typ detta :
Enkelt metallborrstativ med handvev och fästanordning för borrmaskin på en gummerad plattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Önskelista i prio-ordning :
- Batteridriven
- c:a 43 mm hals-fäste
- Två mekaniska växlar
- Steglöst varvtal
- Max 5000 kr med laddare och batteri, men inget typ Biltema-skräp.
- 13 mm fäste är inte nödvändigt (10 mm räcker), viktigare att kunna precisonsborra med små borrar.
- Skruvdragarfunktion är inte nödvändigt.

Har sökt här i forumet och olika nätbutiker men inte hittat någon som ser ut att kunna fästas i borrstativet.

Bästa svaret

Åtgärden
Ont om batterimaskiner med 43mm-hals
Vet att Metabo har ett gäng, men vet inte hur maskinerna är i övrigt
0235500m_01.jpg Metabo-18V-drill-and-Hammer-Drill06.jpg

• Gilla
xcover5
  • Laddar…
Dewalt har också några modeller med halls, tex Dewalt DCD991P2 vet inte vad det är för diameter på halsen.

Tack för tipsen.

Clas O har just nu 20 % rabatt på denna (blir c:a 3000 kr) :
Gul och svart Dewalt skruvdragare modell DCD796P2 med sidohandtag och två batterier, pris och recensioner synliga.
Skapa konto

Finns det möjligen någon på forumet som har en Dewalt med fäste för sidohandtag som på bilden, som kan kolla diametern på halsen ? Rabatten går ut i morgon ... Vore bekvämt att handla lokalt ifall något krångel skulle uppstå.

Det ser ut att vara lite väl kort hals för att få stabil infästning i stativet?

• Gilla
xcover5
  • Laddar…
Jag måste säga att hela idén med batteridriven maskin går bort om du ska ha ett stativ som av naturen är stationärt. Visst man kan väl tänka sig att vilja ha denna stationära uppsättning på ställen det inte finns nätanslutning men det känns långsökt.

Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Jag måste säga att hela idén med batteridriven maskin går bort om du ska ha ett stativ som av naturen är stationärt. Visst man kan väl tänka sig att vilja ha denna stationära uppsättning på ställen det inte finns nätanslutning men det känns långsökt.
Har själv ett liknande stativ, och stativen i sig är faktiskt ganska portabla. Jag har mitt i en hållare på väggen och tar ner och sätter fast stativet i skruvstäd när det borras i garaget, men det händer även att jag tar med det ut. Så jag kan definitivt se en poäng med att ha en sladdlös maskin i det.
Stativet är ju så pass lättflyttat att man enkelt kan ta med det ut och fästa med en tving på en stolpe t.ex. om det är kritiskt att borra ett hål i exakt vinkel.

Likaså går det på många av de stativen att vrida plattan, eller axeln/borrinfästningen så man kan borra utanför basen, med en tving så har men en egen "hobby-snik-variant" av en magnetborrmaskin.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag tänker på kalibern av borrmaskiner jag brukar använda till att tex borra exakta hål i stål och trä. Antingen kör jag min relativt billiga pelarborr för detta, eller en riktigt kompetent Hilti TE2-M som enkelt kan sättas fast i stativ.

Har en del riktigt bra borrskruvdragare också men det är som natt och dag i denna tillämpning. Bra till allt annat men inte till detta där det krävs hög effekt och superhög precision, variabelt varvtal till vad som krävs.

Men visst, möjligt att det finns tillräckligt bra batterimaskiner med det kralliga ”riktiga” momentet som krävs dvs svängmassa.

Stativet är tänkt att användas stationärt, men jag vill helst slippa dubbla maskiner. Känns fel med en komplett verkstad om man bara har sporadiskt hobby-behov.

Men som @useless säger, halsen ser lite kort ut. Och jag anar att den är mer än 43 mm i diameter. Får nog fundera vidare på detta.

Det blev en Metabo :
Skärmdump av en Metabo slagskruvdragare på en webbsida, med produktnamnet och priset synliga.
Skapa konto

plus separat ladd/batteripaket.
Tack för tipset @Åtgärden !

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar att Metabo-maskinen kräver två händer att köra i stativet. En till avtryckaren och en till stativmatningen? För tumhjulet är väl momentinställningen?

P poba53 skrev:
Jag gissar att Metabo-maskinen kräver två händer att köra i stativet. En till avtryckaren och en till stativmatningen? För tumhjulet är väl momentinställningen?
Ja, tyvärr är det så. Jag räknar med att få sätta ett lagom anpassat buntband runt handtaget och haka på det på avtryckaren när den ibland behöver låsas fast.

Men jag kommer nog att sakna en finess jag gjorde på min gamla utslitna maskin, där byggde jag in en tvåpolig kontakt som jag kunde koppla till en golvströmbrytare. Får hoppas det dröjer innan jag kommer att behöva det igen...

Själv skulle jag aldrig försöka jobba med batterimaskiner i den tillämpningen. Alldeles för klen svängmassa även om momentet kan se ok ut på specen. Men lycka till.

H Harald Blåtumme skrev:
Jag tänker på kalibern av borrmaskiner jag brukar använda till att tex borra exakta hål i stål och trä. Antingen kör jag min relativt billiga pelarborr för detta, eller en riktigt kompetent Hilti TE2-M som enkelt kan sättas fast i stativ.

Har en del riktigt bra borrskruvdragare också men det är som natt och dag i denna tillämpning. Bra till allt annat men inte till detta där det krävs hög effekt och superhög precision, variabelt varvtal till vad som krävs.

Men visst, möjligt att det finns tillräckligt bra batterimaskiner med det kralliga ”riktiga” momentet som krävs dvs svängmassa.
Det finns definitivt. Tex Hilti, som du nämner, har länge varit en föregångare även på batteridrivna borrhammare, inget sämre med varken kraft eller precision.
Bra batterimaskiner med borstlösa motorer har tvärt om ofta bättre och mer påkostad varvtalskontroll. Den mesta utvecklingen av elektriska handverktyg sker på batterisidan och det är där du hittar mest innovation och kvalitet idag.
Det finns många goda skäl att välja sladdverktyg ibland men inte just de skäl du nämner anser jag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.