Hejsan!
Planerar att köpa en borrhammare, och har haft några olika genom åren, allt ifrån en stor meec, som var lite väl otymplig till makitas lilla 12v.
Det finns ju två huvud-typer av dessa.
Vertikal motor t:ex
Och horisontell motor
vad är egentligen anledning till dessa 2 olika designer och finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar kring dom?
vad jag har upplevt är att vertikal är lite kompaktare, men klumpigare. Och den horisontella är motsatsen, längre men lite smidigare.
Båda modellerna har likvärdig slag-styrka och rotations hastighet.
Vilka föredrar du, och varför?
Planerar att köpa en borrhammare, och har haft några olika genom åren, allt ifrån en stor meec, som var lite väl otymplig till makitas lilla 12v.
Det finns ju två huvud-typer av dessa.
Vertikal motor t:ex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och horisontell motor
Logga in
Skapa konto
vad är egentligen anledning till dessa 2 olika designer och finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar kring dom?
vad jag har upplevt är att vertikal är lite kompaktare, men klumpigare. Och den horisontella är motsatsen, längre men lite smidigare.
Båda modellerna har likvärdig slag-styrka och rotations hastighet.
Vilka föredrar du, och varför?
tja är pest elr kolera
mindre model enklare att förvara längre model när längre borrar enhand i tak m.m
har själv den mindre varianten.. och utan stödhandtag är kroppens form skön att hålla i när man borrar
mindre model enklare att förvara längre model när längre borrar enhand i tak m.m
har själv den mindre varianten.. och utan stödhandtag är kroppens form skön att hålla i när man borrar
Till små maskiner av den första typen kan det finnas ett tillbehör i form av dammsugare som är riktigt smidigt. Kanske finns till andra typen också men verkar ovanligare då det oftast verkar vara instegsmodeller?
Tror det är lättare att bygga första typen med bra avvibrering, så är det iaf på mina borrhammare, tex sitter bakre handtaget löst kopplat mot resten.
Tror det är lättare att bygga första typen med bra avvibrering, så är det iaf på mina borrhammare, tex sitter bakre handtaget löst kopplat mot resten.
Redigerat:
Tackar tackar, så det verkar helt enkelt bara vara tycke eller smak som avgör? Inga
Maskinella fördelar med någon konstruktion?
Kollar jag tillbehören, verkar båda modellerna ha möjlighet till inbyggda dammsugare. Men båda verkar onekligen blir än mer klumpiga.
gillar själv Bosch speed clean borr, men kräver ju en dammsugare bredvid såklart.
Maskinella fördelar med någon konstruktion?
Kollar jag tillbehören, verkar båda modellerna ha möjlighet till inbyggda dammsugare. Men båda verkar onekligen blir än mer klumpiga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
gillar själv Bosch speed clean borr, men kräver ju en dammsugare bredvid såklart.
Logga in
Skapa konto
Instämmer gillar den kortare typen pga, smidighet med kort borr. Samt vid grov borrning sitter vikten med ofset som är längre från det bearbetande verktygets centrum vilket agerar motvikt. Rent mekaniskt så har du väll vilka många kugg växlar på bägge maskinerna? Men min erfarenhet är att det är slag funktionen som blir trött först. Så välj med kroppen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Det är klart att det finns mekaniska fördelar med att inte ha motorn i samma plan som borren, och det är därför det inte finns några kraftigare modeller som är byggda så...
Eftersom slagfunktionen måste vara i samma plan som borren, och motorn måste växlas ner, blir det mycket saker att få plats med... Att ha motorn i vinkel mot borren gör att man automatiskt får nerväxlingen när man byter riktning, och man kan ha slagcylindern så nära borren som möjligt...
Eftersom slagfunktionen måste vara i samma plan som borren, och motorn måste växlas ner, blir det mycket saker att få plats med... Att ha motorn i vinkel mot borren gör att man automatiskt får nerväxlingen när man byter riktning, och man kan ha slagcylindern så nära borren som möjligt...
Dan_Johansson skrev:Det är klart att det finns mekaniska fördelar med att inte ha motorn i samma plan som borren, och det är därför det inte finns några kraftigare modeller som är byggda så...
Hejsan!
Tack så hemskt mycket för allas svar, väldigt intressant att höra.
Verkar som om vertikal är att föredra, både baserat på vad samtliga verkar tycka men även som Dan påpekar rent mekaniska fördelar
Liknande trådar
-
Montera rör till radiator - Vertikalt eller horisontellt?
Värme allmänt -
Vit eller fasadfärg på balkongräckets vertikala brädor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ersättningsmuff eller Fernco gummikoppling vertikalt avlopp plast till gjutjärn
Vatten & Avlopp -
Solfångare för vägg klår solceller på vertikal yta
Artikelkommentarer -
Val av borrhammare. Joule? Stabilitet? Hemfix eller proffs?
Verktyg, Maskiner & Fordon