Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
När det gäller betalning vet jag inte. Men två hål skall vara likvärdigt med ett djupare. Givetvis föärutsatt att de ligger på lämpligt avstånd från varandra. Om det är livärdigt ned till sista 10% vet jag inte.

Sedan är väl frågan hur det ev. påverkar borrtillståndet. Du har troligen bara ett hål registrerat.
 
  • Gilla
Wric och 3 till
  • Laddar…
Spontant tror jag det blir en utmärkt lösning. Mycket vatten i hålet är normalt väldigt bra eftersom vattenflöde tillför värme.

Pga det tror jag att dina 2x110m är avsevärt bättre än ett "vanligt" 210m hål.

Vill man detaljgranska så kan man fundera över:

1. Det är effektivt borrdjup som är relevant, dvs ner till vattnet i hålet. Vill man vara strikt borde de alltså borra lite längre än 2x105m. I praktiken tror jag detta är helt irrelevant i detta fall.

2. Vad säger avtalet om foderrör osv för det andra hålet? Vem betalar?
 
  • Gilla
Nellys_husse och 15 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När det gäller betalning vet jag inte. Men två hål skall vara likvärdigt med ett djupare. Givetvis föärutsatt att de ligger på lämpligt avstånd från varandra. Om det är livärdigt ned till sista 10% vet jag inte.

Sedan är väl frågan hur det ev. påverkar borrtillståndet. Du har troligen bara ett hål registrerat.
Borrhålen är inte ens 2 meter ifrån varandra ser det ut som. Har ju hört att man inte får borra närmare än 20 meter från grannes hål för att det kan minska deras tillgängliga energi. Känns som att samma logik borde gälla här...
 
  • Gilla
P.Bjrk och 9 till
  • Laddar…
När man borrar flera hål nära varandra så gadar man dom, dvs borrar lite snett nedåt så de kommer längre ifrån varandra nere i berget.
Har man borrat två hål rakt ner två meter ifrån varandra så kommer det inte bli bra.
 
  • Gilla
Mikael_L och 18 till
  • Laddar…
Då skulle jag nog ta in en second opinion. För mig låter det tokigt, men jag vet inte mycket om detta.
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
Hemma hos mig kom de inte ner mer än 140 meter innan det blev för mycket vatten (hade beställt 200). Borraren sade exakt samma, att man får borra ett till bredvid om det inte räcker, med lite lutning så att de har rätt avstånd "nere i backen". Men jag var hemma så jag fick välja, och jag valde att inte göra det just då. Visar det sig att nuvarande borrhål inte räcker så får jag borra ett till senare.

Men jag tror att det är så man gör helt enkelt.
 
  • Gilla
Spaerlan och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När man borrar flera hål nära varandra så gadar man dom, dvs borrar lite snett nedåt så de kommer längre ifrån varandra nere i berget.
Har man borrat två hål rakt ner två meter ifrån varandra så kommer det inte bli bra.
Hur mycket behöver man grada då? Är det 20 meter mellan botten på hålen som krävs då eller hur räknar man? Vill ha på fötterna innan jag meddelar att jag är okej med deras lösning. Vet inte än om de har gradat eller inte.
 
  • Gilla
bengtsbox och 2 till
  • Laddar…
minst 20 meter i genomsnitt, dvs ungefär på mitten, skulle jag säga. Men börja med att kolla hur om och i så fall hur mycket det är gradat.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
minst 20 meter i genomsnitt, dvs ungefär på mitten, skulle jag säga. Men börja med att kolla hur om och i så fall hur mycket det är gradat.
Tack, då ska jag kolla upp hur de gjort. En stor och välkänd firma som utfört borrningen så håller tummarna för att deras utförande håller högre klass än deras kommunikation...
 
  • Gilla
Primusemma och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
minst 20 meter i genomsnitt, dvs ungefär på mitten, skulle jag säga. Men börja med att kolla hur om och i så fall hur mycket det är gradat.
Det är gradat, första hålet med 2 grader och andra hålet med 8 grader i motsatt väderstreck. Jag kanske inte har räknat rätt men jag får det till 19 meters avstånd vid 110 meters djup vilket ju blir knappt 10m på mitten. Plus avståndet på ytan då, 1,5m uppskattningsvis. Sen är de inte färdiga med andra hålet än utan ska fortsätta imorgon och det skulle ev bli lite djupare än 110 meter vilket skulle hjälpa något.

Kan det vara en räddande faktor att vattenflödet är så bra, så att effekten blir bra även om de ligger för tätt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Spontant tror jag det blir en utmärkt lösning. Mycket vatten i hålet är normalt väldigt bra eftersom vattenflöde tillför värme.

Pga det tror jag att dina 2x110m är avsevärt bättre än ett "vanligt" 210m hål.

Vill man detaljgranska så kan man fundera över:

1. Det är effektivt borrdjup som är relevant, dvs ner till vattnet i hålet. Vill man vara strikt borde de alltså borra lite längre än 2x105m. I praktiken tror jag detta är helt irrelevant i detta fall.

2. Vad säger avtalet om foderrör osv för det andra hålet? Vem betalar?
Ingår 6 meter foderrör i offerten. Vi har väldigt nära till berg, någon meter max. Men har läst att man alltid sätter minst 6 meter ändå, i så fall kommer det ju dubblera behovet av foderrör vilket går på 6k extra. Muntligt sades det innan att vi skulle klara oss med det inkluderade foderröret eftersom vi har så nära till berg.
 
  • Gilla
Hans Wänman
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Kan det vara en räddande faktor att vattenflödet är så bra, så att effekten blir bra även om de ligger för tätt?
Troligen inte. Det man vill ha är vatten som rör sig sidledes i berget. Att det pressas upp vatten i hålet har man ingen nytta av eftersom hålet ändå pluggas igen upptill.
 
  • Gilla
Spaerlan och 3 till
  • Laddar…
Precis samma som hos oss när det begav sig 2005. Ett hål om 180-200 meter beställt men mycket vatten gjorde att de borrade 2x110 istället. Har aldrig haft problem med kalla hål.
 
  • Gilla
Spaerlan och 7 till
  • Laddar…
Försök även att få in slangarna från hålen i huset och kopplas ihop där. Ska då komma in så det går att koppla enkelt och inte få ett ormbo, med rör härs och tvärs. Då går det att mäta tempen från båda hålen, tempen ska var ca lika. Det kan skilja på temp och att sammankoppling i någon brunn på utsidan är besvärligt med att trimma in hålen.
 
  • Gilla
Rallykungen_1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.