Anitsirhc.B
Hej!

Jag noterade precis att det är borrade otäppta hål i mitt badrum innanför duschdörrarna i nyköpt lägenhet. Det sitter alltså inget där och jag har ingen aning om tidigare ägare täppt med silikon. Hur står skada kan vara skedd?

• Vägg i badrum med borrade hål nära duschdörr, inga tätningsmedel synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går ju inte att svara på när vi inte ens vet om det finns silikon i hålen. Men om det är betongväggar och ingen granne under eller på sidan av badrummet har märkt att det rinner vatten så är det väl inte någon jätteskada i alla fall. Stilmässigt ser ju badrummet ut att vara mycket gammalt för ett badrum (mer än 20-25 år) så det är ju dags att renovera det i alla fall.

A
Ta bort pluggen och fyll med vit silikon så blir det bra.

• Gilla
Victoriös och 2 till
  • Laddar…
Anitsirhc.B
Tack för svaren. Jag vet ju inte allt detta som hur tätskiktet ser ut bakom.

Men låt oss ponera worst case scenario. Säg att han borrat genom våtskiktet och haft hålen öppna i säg 5 år. Räcker det då med att nu i efterhand fylla med silikon och ny fog eller kan det vara fuktskada i hela badrummet??

Jag har ju inte ens tillträtt ännu men märkte detta nu på bilderna... nu häller man ju inte i vatten horisontellt när man duschar men ändå...:sweat::sweat::sweat:

Det har troligtvis suttit en duschhylla där, satt den där på visningen så skulle jag säga att ägaren skruvat ned den efteråt.
Jag hade inte lagt så mycket energi på det utan tagit bort pluggarna och fyllt med sillikon.

• Gilla
Anitsirhc.B och 1 till
  • Laddar…
Anitsirhc.B
Kan inte komma ihåg det, så skumt vilket tunnelseende man får på visning men tänker att jag borde reagerat på det. Men puh, tack!!!(y):crysmile::sweat:

BirgitS
Du kan ju alltid fråga säljaren via mäklaren om hyllorna just har tagits bort eller om det var länge sen samt hur det är med silikon där.

BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju alltid fråga säljaren via mäklaren om hyllorna just har tagits bort eller om det var länge sen samt hur det är med silikon där.
Ingen ide att lita på svaret ett ja kan lika gärna vara ett nej i praktiken.

BirgitS
A Andy78 skrev:
Ingen ide att lita på svaret ett ja kan lika gärna vara ett nej i praktiken.
Får man ett klart och entydigt svar vilket visar sig vara helt fel så har man ett bra läge för en diskussion om dolt fel eftersom säljaren har en upplysningsplikt och inte får ljuga.

De där hålen kan väl ändå aldrig bli dolt fel?

Dolt fel kan det väl inte bli ? Det är väl bara titta i hålet så ser man ju om det är något där.

Dolf fel finns inte på bostadsrätt heller

• Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
BirgitS
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Dolf fel finns inte på bostadsrätt heller
Begreppet dolt fel finns vare sig i jordabalken eller i köplagen, men ändå pratar man om dolda fel i båda fallen.

Staffans2000
Som sagts!

Har inte kaklet buktat eller lossat hittills, kan det inte vara några problem. Så -Ut med pluggen. In med silikon. Klart!
Att undersöka sådana saker tillhör det basala.

• Gilla
munge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Får man ett klart och entydigt svar vilket visar sig vara helt fel så har man ett bra läge för en diskussion om dolt fel eftersom säljaren har en upplysningsplikt och inte får ljuga.

Nej det kan gå som dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.