Hej!

Jag håller på och skruvar upp en handdukstork i ett badrum (lgh), det är kaklat så har tagit upp 6 hål i kaklet för denna (Pax i6). Det är denna som fanns som tillval vid köpet.

Då det är nyproduktion och förberett för handdukstork så frågade om det är förberett för att skruva också och på vilket sätt. Fick svar att det ska finnas en plyfa. Ca 150mm bred. Och jag har använt samma handdukstork som bostäderna som valde det tillvalet kunde välja. Så skruvhålen borde stämma rätt exakt. Men nu möter jag bara gips, så mina 60mm VVS skruv snurrar bara och den sitter knappt fast.

Hur löser man denna situation bäst?

Den sitter längst in i badrummet som är 4x1,7m. Mitt emot duschen, som då är 1.7m ifrån.

Montering av handdukstork med synliga skruvhål i grått kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt snik med bara gips. Hur ser fästena ut, kan du limma upp de? Gör man rent ordentligt på plattorna kan det fungera

H
6st gipspluggar borde ju nog hålla en handdukstork. T.ex de Fischer duopower som jag brukar använda ska hålla 12 kg per plugg på enkelgips så skulle köra: Silikon -> plugg -> silikon -> skruv.

R
Tekniker Tekniker skrev:
Hej!

Jag håller på och skruvar upp en handdukstork i ett badrum (lgh), det är kaklat så har tagit upp 6 hål i kaklet för denna (Pax i6). Det är denna som fanns som tillval vid köpet.

Då det är nyproduktion och förberett för handdukstork så frågade om det är förberett för att skruva också och på vilket sätt. Fick svar att det ska finnas en plyfa. Ca 150mm bred. Och jag har använt samma handdukstork som bostäderna som valde det tillvalet kunde välja. Så skruvhålen borde stämma rätt exakt. Men nu möter jag bara gips, så mina 60mm VVS skruv snurrar bara och den sitter knappt fast.

Hur löser man denna situation bäst?

Den sitter längst in i badrummet som är 4x1,7m. Mitt emot duschen, som då är 1.7m ifrån.

[bild]
Alligator plugg plus silikon. Sen kan du klättra på torken

Peter2400 Peter2400 skrev:
Gummiexpander sitter väl ändå bäst?
Blir tätt också.
[länk]
Ja tätt är viktigt, jag vet inte vilken våtzon detta är i, är det 1? Trodde nästan kortlinjen var ett krav. Så nu är det väl best effort som gäller.

Plugg var det första som jag tänkte på men osäker om det är korrekt och blir bra.

Ska kika på den!
D Danne213 skrev:
Riktigt snik med bara gips. Hur ser fästena ut, kan du limma upp de? Gör man rent ordentligt på plattorna kan det fungera
Nej för tungt. Måste skruvas.

R Rörmokaren84 skrev:
Alligator plugg plus silikon. Sen kan du klättra på torken
Blir det helt korrekt? Svårt att få helt tätt? Men får såklart göra det bästa av situationen.

H Hejhejho skrev:
6st gipspluggar borde ju nog hålla en handdukstork. T.ex de Fischer duopower som jag brukar använda ska hålla 12 kg per plugg på enkelgips så skulle köra: Silikon -> plugg -> silikon -> skruv.
Japp plugg var det första jag tänkte på. Men osäker om det är helt korrekt med tanke på hur nära det är duschen. Just nu är det ett badkar under. Så det är väl våtzon 1 så det skriver om det just nu. Så skulle behöva en plugg som verkligen tätar helt korrekt, eller så nära man kan komma.

tommib
Det är ju väldigt märkligt att där inte finns kortlingar eller en plyfa i väggen. Har du skriftligt på att det finns en plyfa? Från någon som är kvalificerad att uttala sig?

Om det bara är gips där kan du tyvärr inte åstadkomma en godkänd skruvinfästning vad jag förstår. Risken för vattenskada går förstås att minimera men du får nog svårt att visa på att du följt branschstandard.

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är ju väldigt märkligt att där inte finns kortlingar eller en plyfa i väggen. Har du skriftligt på att det finns en plyfa? Från någon som är kvalificerad att uttala sig?

Om det bara är gips där kan du tyvärr inte åstadkomma en godkänd skruvinfästning vad jag förstår. Risken för vattenskada går förstås att minimera men du får nog svårt att visa på att du följt branschstandard.
Det är det jag misstänkte. Jag har ju t.o.m. svårt att laga felet då det inte finns ett motstånd för silikonet.

Jag har bara Mail från platsledningen som pratat med dem som byggt badrummet. Oavsett så är det förberett för handdukstork, med el-utlopp. Men det blir ju knas när det inte går att borra fast. Får ta en diskussion med dem om detta. Men svårt att se en rimlig lösning där jag är ansvarsfri?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.