1 216 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Borrad brunn hydropress tryck?
Tycker det är lite klent tryck i duschar osv. Märkts väldigt tydligt om någon duschar tex.
Wellmate 75 liters och djupborrad brunn som är ca 5-6 år gammal.
Testade tömma ur allt vatten idag (stängde av pumpen såklart) och kopplade på "däckfyllaren" från kompressorn vid ventilen i toppen. Den visar då ca 4-4,5 bar. Känns spontant högt då pumpen slår ifrån vid ca 4,5 bar.
Kunde samtidigt se att manometern som sitter vid pumpens "inlopp" var nere på noll bar.
Det hade slutat rinna i närmaste kran så jag antar att det inte fanns vatten kvar i systemet? Fanns det vatten kvar i hydropressen kanske? Såg nån ventil vid botten på hydropressen som jag kanske måste tömma också?
Alla tips mottages med stor tacksamhet
Testade tömma ur allt vatten idag (stängde av pumpen såklart) och kopplade på "däckfyllaren" från kompressorn vid ventilen i toppen. Den visar då ca 4-4,5 bar. Känns spontant högt då pumpen slår ifrån vid ca 4,5 bar.
Kunde samtidigt se att manometern som sitter vid pumpens "inlopp" var nere på noll bar.
Det hade slutat rinna i närmaste kran så jag antar att det inte fanns vatten kvar i systemet? Fanns det vatten kvar i hydropressen kanske? Såg nån ventil vid botten på hydropressen som jag kanske måste tömma också?
Ja det där är helt fel!Henke_2017 skrev:Tycker det är lite klent tryck i duschar osv. Märkts väldigt tydligt om någon duschar tex.
Som du gjorde, stäng pumpen, öppna kranen och släpp ut allt vatten förtrycket skall vara 1,5 bar eller det som står på behållaren
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 763 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 763 inlägg
Det visade sig såklart att jag gjorde en tankevurpa och trodde att trycket från kompressorn vid tillflöde var trycket i hydropressen. Trycket var så lågt så jag reagerade inte då jag ej höll in knappen.L Leif i Skåne skrev:
Nu har jag fyllt upp till ca 1.8 vilket borde motsvara mitt system.
Märkte att jag fick ut en hel del svart vatten på denna sida vattenfiltret vilket var väldigt intressant! Har en del mangan i vattnet så är ju såklart intressant att se hur mycket som samlas där över tid. Frågan är om man borde spola ur det ibland på den sidan för att minska slitage på filter i vattenfiltret men det får bli en fråga till installatören.
Liknande trådar
-
Hur kollar man vilken kapacitet (timliter) en borrad brunn har?
Fritidshus -
Behöver jag externt motorskydd för 3-faspump i borrad brunn?
El -
Hjälp med felsökning - hydropress och borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Val av pump och hydropress/-for till borrad brunn
Vatten & Avlopp -
Hydrofor/hydropress till borrad brunn med filter??
Vatten & Avlopp