Hej, jag skulle vilja borra under proppskåpet på bilden för att sätta upp en hatthylla, kan man veta hur elen är dragen för att veta om det är okej att borra under? Jag har testat mäta med multimeter men får inget utslag då betongväggen är för tjock. Det ser ut som att strömmen går från sidan.
Vad tror ni, är det okej att borra rakt under?
Vad tror ni, är det okej att borra rakt under?
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag skulle låta bli.
Säkrast är som sagt att låta bli. Nu "brukar" väl rören ligga lite djupare men om det absolut ska borras, finns typ regelsökare som även detekterar elledningar och metall. Jag har en sådan från Bosch och den har varit användbar många gånger
Det är ju inte säkert att alla rör kommer in underifrån, kan mycket väl komma in från sidan och uppifrån också så det gäller att vara helt säker oavsett var du tänker borra någonstans på den väggen
Så här såg det ut hos mig när man var tvungen att bila fram röret till stigaren när vi la in tre-fas o bytte central. Rören låg en bit in men kan ju inte borra "hej vilt"
Det är ju inte säkert att alla rör kommer in underifrån, kan mycket väl komma in från sidan och uppifrån också så det gäller att vara helt säker oavsett var du tänker borra någonstans på den väggen
Så här såg det ut hos mig när man var tvungen att bila fram röret till stigaren när vi la in tre-fas o bytte central. Rören låg en bit in men kan ju inte borra "hej vilt"
Det finns mät-/sökverktyg som känner av spänningssatta ledningar genom tex betong.
Man kan även ta bort kåpan över gruppcentralen, OBS slå ifrån huvudbrytaren innan för det är oskyddade beröringsbara skenor mm innanför, och då kan man förhoppningsvis se om rören går uppåt/nedåt.
Stigaren (matningen) till gruppcentralen kan komma nedifrån om den inte går utvändigt åt höger.
Man kan även ta bort kåpan över gruppcentralen, OBS slå ifrån huvudbrytaren innan för det är oskyddade beröringsbara skenor mm innanför, och då kan man förhoppningsvis se om rören går uppåt/nedåt.
Stigaren (matningen) till gruppcentralen kan komma nedifrån om den inte går utvändigt åt höger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Våga borra under elcentral?
El -
Vad har ni under era pelarborrar? Visa, tipsa och lotsa mig rätt.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Borrade hål i bottenplattan - Hur lagas de på bästa sätt för att hålla tätt underifrån?
Grund & Markarbeten -
Borra brevid proppskåp
El -
Borrade under proppskåp och fann plast bakom gipsskivan
Byggmaterial & Byggteknik