Hej har en bergslänt i ena hörnet av tomten där det finns svackor där vatten samlas som 2-3 stora pölar. Vattnet tar lång tid på sig att torka ut. Vill inte ha en håla där mygg och andra insekter samlas.

Finns det något sätt att borra hål genom stenen och leda vattent ut på en "vägg" (se på bild, svårt att förklara). Samt även skapa kanaler mellan pölarna så avrinning sker ner och bort från denna bergsknall?

Går det bearbeta berget med hål och kanaler för att leda vattnet någon annanstans?

• IMG_7679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan hyra en bergborrmaskin på Cramo eller liknande, dom har bensindrivna modeller ("cobra"), eller så hyr du en kompressor och en trycklyftsdriven borrmaskin om det går åt lite längre hål för att få ut vattnet. Ett annat alternativ kan vara att hyra en rondell/vinkelslip alternativt en motorkap med diamantskiva i, då kanske du kan såga upp en V-formad kanal som vattnet kan rinna i.

Hmm, en klinga är ju bara så så djup så att säga. Bästa lösningen vore borra hål från två håll. En där utloppet ska vara och ett hål där vattnet ansamlas så kanalerna möts o vattnet dräneras ut via bergsväggen som är 1 m hög.

Men ska se om jag kan ta mig till någon uthyrningsfirma för stora maskiner och se vad för val man har. Jag har aldrig sett några sådana maskiner så det är svårt att veta vad du pratar om och om de kan göra jobbet.

Verkar ju otroligt mycket enklare att fylla ut med sten eller något annat material. Inte lika snyggt men kräver mycket mindre arbete.

/John

Men då är det ju inte längre en bergknall utan en blandning av jord, sand, småsten och berg. Det ska endast vara... Berg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.