Hej! Som ni ser har jag flyttat fläkten som tidigare satt där överskåpen nu sitter och där imkanalen går upp. Jag har fuskat lite och dragit en flexislang hela vägen som jag vet är fel och nu när jag ångrar mig och ska göra rätt så blir jag osäker på lösning.

1. Borra ny kanal rakt ut genom vägg bakom fläkten istället? Minus är att vår uteplats är utanför. Kommer det bli lukt/ljud/unket på altanen om fläkten är igång på sommarn och hänger utomhus?

2. Ska jag byta ut slangen mot spirorör och låta den gå till gamla imkanalen som på bild? Problem är att 160-rör inte går över köksskåpen så blir en konstig lösning där jag måste dra genom skåpen etc.

3. Kolfilter istället? men då blir luften i huset onödigt ofräsch.

4. En bättre idé?

tack

/Gustav
 
  • Modernt kök, vita skåp, rostfria vitvaror, synliga ventilationrör, fönster, spis, diskho, arbetsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut till 125 spiro rör istället, de räcker gott
 
H håbbe1961 skrev:
Byt ut till 125 spiro rör istället, de räcker gott
Tack för tipset men vad jag förstått är det dåligt att förminska kanalen från fläktens 150 och nedåt pga tryck ljud och vibrationer?
 
Kommer o låta lite mer på utblåset men annars vanligt med 125,kör själv det. Har nog ej sett 160 ännu. Den går ju bara rakt ut o inte till andra rum. Sen bör det sitta renslucka innan varje 90 böj. Dvs t-rör med lock
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.