13 801 läst · 16 svar
14k läst
16 svar
Borra med precision i betong
Sida 1 av 2
Hej,
1. Ofta är det ju inte så noga med var exakt ett borrhål hamnar men andra gånger vill jag verkligen ha hålet vid markeringen, exempelvis vid montering av grejer med flera hålfästen efter varandra eller då något behöver sitta helt rakt. Jag har hårda betongväggar i huset och problemet är att borren studsar omkring en smula innan den fått fäste, och efter det är det ju inte så lätt att jobba sig åt sidan med ett betonghål. Något tips på hur man vid behov får ett betonghål på precis rätt plats?
2. Jag använder en slagborrmaskin, Bosch GSB 16 RE, och även med bra betongborrar så går det ibland rejält segt. Inte sällan behöver jag börja med mindre borr och jobba mig uppåt i borrstorlek för att få till hålet. Funderar på en borrhammare, exempelvis någon av dessa:
http://www.bosch-pt.de/boptocs2-de/...it+SDS-plus/101344/GBH+2-20+D/24637/index.htm
http://www.bosch-pt.de/boptocs2-de/...t+SDS-plus/101344/GBH+2-23+RE/11840/index.htm
Skulle det få fart på borrningen? Och hur blir precisionen med en sådan - vandrar den runt ännu mer innan den får fäste?
1. Ofta är det ju inte så noga med var exakt ett borrhål hamnar men andra gånger vill jag verkligen ha hålet vid markeringen, exempelvis vid montering av grejer med flera hålfästen efter varandra eller då något behöver sitta helt rakt. Jag har hårda betongväggar i huset och problemet är att borren studsar omkring en smula innan den fått fäste, och efter det är det ju inte så lätt att jobba sig åt sidan med ett betonghål. Något tips på hur man vid behov får ett betonghål på precis rätt plats?
2. Jag använder en slagborrmaskin, Bosch GSB 16 RE, och även med bra betongborrar så går det ibland rejält segt. Inte sällan behöver jag börja med mindre borr och jobba mig uppåt i borrstorlek för att få till hålet. Funderar på en borrhammare, exempelvis någon av dessa:
http://www.bosch-pt.de/boptocs2-de/...it+SDS-plus/101344/GBH+2-20+D/24637/index.htm
http://www.bosch-pt.de/boptocs2-de/...t+SDS-plus/101344/GBH+2-23+RE/11840/index.htm
Skulle det få fart på borrningen? Och hur blir precisionen med en sådan - vandrar den runt ännu mer innan den får fäste?
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Nyckeln till precision vid betongborrande är att starta långsamt. Ny maskin är svaret ifall den första saknar variabelt varvtal. Men det går ju att bara dutta in avtryckaren en millimeter per dutt så att den inte börjar köra jättefort, tills man fått starten på hålet. Dvs gör vad du kan för att du ska få karvat en liten krater, en start på hålet, innan slag/hamrande och hög fart kommer in.
Sen att borra betong med slagborr tycker jag är lite som att spika med en morakniv. Du kanske får i spiken, men du blöder och är på dåligt humör efteråt. Vet inte ens om slagborrar när man kör sakta går "slagfritt"?
Sen att borra betong med slagborr tycker jag är lite som att spika med en morakniv. Du kanske får i spiken, men du blöder och är på dåligt humör efteråt. Vet inte ens om slagborrar när man kör sakta går "slagfritt"?
Börja med att skaffa en borrhammare. Se till att få bra borr.
Du brukar ha någon mm vingelutrymme i och med att du stoppar i en plugg i hålet.
Är det riktigt tjurigt, kan du borra hålen i en plywoodskiva med ett träborr.
Sedan borrar du ett hål som du skruvar upp plywoodskivan i.
Sen är det bara att borra på.
Men min erfarenhet är att med en hygglig borrhammare, vandrar inte borret för mycket.
Du brukar ha någon mm vingelutrymme i och med att du stoppar i en plugg i hålet.
Är det riktigt tjurigt, kan du borra hålen i en plywoodskiva med ett träborr.
Sedan borrar du ett hål som du skruvar upp plywoodskivan i.
Sen är det bara att borra på.
Men min erfarenhet är att med en hygglig borrhammare, vandrar inte borret för mycket.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Tack för tipsen.
Ja, den har variabelt varvtal. Ska prova att starta lugnare och se om det gör susen. Jag tror att den slår lite även på lågt varvtal, om man nu har slagläget inkopplat (inte läge att testa just nu när andra i huset sover...). En slagborrmaskin har väl bara typ två räfflade skivor, en stationär och en roterande, som ligger mot varandra. Men Importensketsig, du menar väl inte att köra i början utan slagläget inkopplat?
Och det får visst bli en borrhammare.
Ja, den har variabelt varvtal. Ska prova att starta lugnare och se om det gör susen. Jag tror att den slår lite även på lågt varvtal, om man nu har slagläget inkopplat (inte läge att testa just nu när andra i huset sover...). En slagborrmaskin har väl bara typ två räfflade skivor, en stationär och en roterande, som ligger mot varandra. Men Importensketsig, du menar väl inte att köra i början utan slagläget inkopplat?
Och det får visst bli en borrhammare.
Medlem
· Västerbotten
· 549 inlägg
Jag har nog aldrig kopplat ur slag vid starten nej, men tänker att det beror på maskin, har man en bråkig en som är svår att smyga med i början så kanske jag skulle slå av slaget i början så den inte hoppar. FWIW, när jag säger "smyga" eller sakta, så menar jag så sakta som kanske ett varv per sekund första varven. Jag har hoppat runt nog många gånger av misstag för att inte vilja göra om detanden2000 skrev:
Det går inte (eller rättare - jag kan inte) placera borrhål i betong lika exakt som i trä och metall. Speciellt i mjuka väggar med sten i, borret vill gärna kasa i sidled då. En bra ide är att tänka på detta vid monteringen - gör lite större hål i det som ska hängas upp än skruvens diameter - det ger justermån. Det du monterar på väggen kommer ändå inte att sitta uppe på grund av att skruven inte skjuvs av, utan på grund av friktionen mellan föremålet du hänger upp och väggen.
För att få hålet på så rätt ställe som möjligt i betong gör jag såhär:
1, Rita. Slå ett slag med en körnare.
2, Sätt ditt borrspetsen, kör långsamt utan slag en lite bit (ett par millimeter in)
3, På med slaget. Kör långsamt i början, sen är det bara att dra på. Kör du borrhammare så tryck inte på maskinen, låt den jobba med sin egen tyngd i princip (du måste naturligtvis trycka lite om du kör uppåt eller horisontellt).
För att få ett föremål med 2 fästpunkter att hänga helt horisontellt gör jag oftast såhär (blir för min del klart bättre än att borra efter laser, absolut mindre mätande också):
1, Borra hålen i föremålet som skall upp 1-2mm större än skruvarnas diameter, beroende på hur mycket skruvskallarna täcker. Upp till 3mm större kan också vara ok - speciellt om det betyder att hålet i föremålet är samma storlek som borret som pluggen ska borras med.
2, Håll upp föremålet på rätt höjd. Slå antingen ett körnslag genom det ena hålet eller (om borret passar) stick in borret genom hålet och börja borra i väggen. Ta bort föremålet och borra klart. Plugga och skruva upp föremålet.
3, Bli som vanligt överraskad av hur otroligt bra de flesta saker sitter med bara en skruv, som dessutom sitter i ena änden.
4, Ställ noga in föremålet i våg med vattenpass. Slå körnslag/borra direkt. Skruva loss den iskruvade skruven något, "fäll" försiktigt ner föremålet (utan att repa tapet etc). Borra klart. Plugga.
5, Skruva upp föremålet. Finjustera (du har ju justermån eftersom skruvarna är mindre än hålet i föremålet) med vattenpass.
Observera att man inte ska ta ett mindre borr och borra genom ett större borrat hål i föremålet som skall upp - har man inte styrning av kanterna är det lätt att man inte hamnar centrerat. Det är lättare att få ett körnslag eller en punkt med en penna rätt. Att i efterhand borra upp till en större dimension blir ofta lite snett också.
En del använder inte körnare, utan en penna, det är säkert en vanesak (och ibland kommer man inte åt med körnare). Med penna kan det funka bra att måtta en prick i mitten av hålet. Ofta är det dock lättare att rita av kanterna på hålet, vilket gör att du får en liten cirkel på väggen. Med föremålet borta är det lätt att sätta ett körnslag i mitten på cirkeln.
Slagborr/borrhammare
En borrhammare kommer inte att göra det lättare för dig att borra precis där du hade tänkt dig. Allt annat är den otroligt mycket bättre på. Tveklöst köpläge. Ska du borra med precision så undvik dock de billigaste borrhammarna - de brukar bland annat sakna varvtalsreglering, vilket är bra att ha.
2, Sätt ditt borrspetsen, kör långsamt utan slag en lite bit (ett par millimeter in)
3, På med slaget. Kör långsamt i början, sen är det bara att dra på. Kör du borrhammare så tryck inte på maskinen, låt den jobba med sin egen tyngd i princip (du måste naturligtvis trycka lite om du kör uppåt eller horisontellt).
För att få ett föremål med 2 fästpunkter att hänga helt horisontellt gör jag oftast såhär (blir för min del klart bättre än att borra efter laser, absolut mindre mätande också):
1, Borra hålen i föremålet som skall upp 1-2mm större än skruvarnas diameter, beroende på hur mycket skruvskallarna täcker. Upp till 3mm större kan också vara ok - speciellt om det betyder att hålet i föremålet är samma storlek som borret som pluggen ska borras med.
2, Håll upp föremålet på rätt höjd. Slå antingen ett körnslag genom det ena hålet eller (om borret passar) stick in borret genom hålet och börja borra i väggen. Ta bort föremålet och borra klart. Plugga och skruva upp föremålet.
3, Bli som vanligt överraskad av hur otroligt bra de flesta saker sitter med bara en skruv, som dessutom sitter i ena änden.
4, Ställ noga in föremålet i våg med vattenpass. Slå körnslag/borra direkt. Skruva loss den iskruvade skruven något, "fäll" försiktigt ner föremålet (utan att repa tapet etc). Borra klart. Plugga.
5, Skruva upp föremålet. Finjustera (du har ju justermån eftersom skruvarna är mindre än hålet i föremålet) med vattenpass.
Observera att man inte ska ta ett mindre borr och borra genom ett större borrat hål i föremålet som skall upp - har man inte styrning av kanterna är det lätt att man inte hamnar centrerat. Det är lättare att få ett körnslag eller en punkt med en penna rätt. Att i efterhand borra upp till en större dimension blir ofta lite snett också.
En del använder inte körnare, utan en penna, det är säkert en vanesak (och ibland kommer man inte åt med körnare). Med penna kan det funka bra att måtta en prick i mitten av hålet. Ofta är det dock lättare att rita av kanterna på hålet, vilket gör att du får en liten cirkel på väggen. Med föremålet borta är det lätt att sätta ett körnslag i mitten på cirkeln.
Slagborr/borrhammare
En borrhammare kommer inte att göra det lättare för dig att borra precis där du hade tänkt dig. Allt annat är den otroligt mycket bättre på. Tveklöst köpläge. Ska du borra med precision så undvik dock de billigaste borrhammarna - de brukar bland annat sakna varvtalsreglering, vilket är bra att ha.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Wolfcrafts mobila arbetsstativ Tecmobil med dammutsug kanske kan vara till hjälp. Hålet kommer vinkelrätt och man kan hålla emot med främre handtaget så att inte borren glider.
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/857_product.html
Finns på Conrad för 395:
http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=810543&article=810543
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/857_product.html
Finns på Conrad för 395:
http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=810543&article=810543
Håller med om det mesta, men har ett avvikande tillägg. Om du borrar i dålig betong (gammal bitvis porös betong eller lättbetong eller tjock grov puts) så är det lättare att få hålet rätt med en borrhammare och slaget på, än genom det traditionella smyga. Detta eftersom borren kan flyttas i sidled av en liten enkel sten, och underlaget tillåter borret att karva i sidled alltför lätt. Med en borhammare minskar man den risken avsevärt, men bara om man då går med slaget på, och verkligen har tryck framtill när man startar.Daniel_N skrev:Det går inte (eller rättare - jag kan inte) placera borrhål i betong lika exakt som i trä och metall. Speciellt i mjuka väggar med sten i, borret vill gärna kasa i sidled då. En bra ide är att tänka på detta vid monteringen - gör lite större hål i det som ska hängas upp än skruvens diameter - det ger justermån. Det du monterar på väggen kommer ändå inte att sitta uppe på grund av att skruven inte skjuvs av, utan på grund av friktionen mellan föremålet du hänger upp och väggen.
Slagborr/borrhammare
Om man borrar med icke borrhammare i icke dålig betong, så finns det ett antal hållare som har ett längre hål att föra borret genom, och en platt undersida av olika utbredning, som hjälper en hindra en vandring i sidled (och använder man körnare och inte penna och dessutom slår extra djupt hittar man starten rätt). Min favorit just nu är Wolfcrafts, men jag har aldrig vågat prova med en borrhammare i den.
Vad gäller borrmaskin är det lika illa här som med andra verktyg, en bättre maskin ger mer repetitiva resultat, man behöver ett slag som går rakt framåt och utan glapp i sidled.
--- Mats ---
Jag gör som Daniel_N men håller med Mats Bengtsson i att kvaliteten på maskin och på borr är viktig. En billig slagborrmaskin gör ett sämre jobb än en dyr borrhammare är min erfarenhet.
Men i rejäl 60-talsbetong fyllt med sten av äggstorlek och armering kommer man snett ändå ibland, därför är det viktigt med justeringsmån i föremålet och att borra ett hål i taget så som Daniel_N beskriver. Min erfarenhet är att den metoden är den bästa eller i vart fall den minst dåliga.
Fast är precision det absolut viktigaste är nog rådet att bygga en vägg i trä
Men i rejäl 60-talsbetong fyllt med sten av äggstorlek och armering kommer man snett ändå ibland, därför är det viktigt med justeringsmån i föremålet och att borra ett hål i taget så som Daniel_N beskriver. Min erfarenhet är att den metoden är den bästa eller i vart fall den minst dåliga.
Fast är precision det absolut viktigaste är nog rådet att bygga en vägg i trä
Intressant. Har aldrig upplevt särskilt lyckade resultat med den metod du beskriver men jag ska testa igen!Mats Bengtsson skrev:Håller med om det mesta, men har ett avvikande tillägg. Om du borrar i dålig betong (gammal bitvis porös betong eller lättbetong eller tjock grov puts) så är det lättare att få hålet rätt med en borrhammare och slaget på, än genom det traditionella smyga. Detta eftersom borren kan flyttas i sidled av en liten enkel sten, och underlaget tillåter borret att karva i sidled alltför lätt. Med en borhammare minskar man den risken avsevärt, men bara om man då går med slaget på, och verkligen har tryck framtill när man startar.
--- Mats ---
Tackar så mycket för ännu fler bra förslag.
Ett sidospår: om jag nu köper en ny borrhammare som även kan köra utan slag har jag då ingen nytta av min slagborrmaskin längre? Grova trähål och röra om rimliga mängder flytspackel klarar kanske borrhammaren lika bra på något sätt? Eller behöver jag behålla slagborrmaskinen på grund av chucken?
Ett sidospår: om jag nu köper en ny borrhammare som även kan köra utan slag har jag då ingen nytta av min slagborrmaskin längre? Grova trähål och röra om rimliga mängder flytspackel klarar kanske borrhammaren lika bra på något sätt? Eller behöver jag behålla slagborrmaskinen på grund av chucken?
Tycker många verkar överjobba ordentligt. Jag slår aldrig någonsin av slagläget, kör bara långsamt ett par varv och sedan MAX hastighet medan du trycker till ordentligt.
Det är väääldigt sällan jag känner "oops", och när jag gör det kan man oftast sätta skruven bredvid pluggen eller liknande.
Det är väääldigt sällan jag känner "oops", och när jag gör det kan man oftast sätta skruven bredvid pluggen eller liknande.