Hej

Håller på och borrar igenom voten på ett betonggolv 14 mm i diameter för att dra igenom en kabel. Längden på hålet kommer bli ca 25 cm, när det är klart. Jag har nu kommit igenom ca 20 cm men stött på ett armeringsjärn .

Jag kör med en vanlig betongborr SDS-fäste med vad jag tror är en vanlig betong slagborr-krona/tand alltså en lite hårdare metallbit i spetsen. Den verkar inte ta sig igenom armeringsjärnet .

Fick tips om att det finns:

hss borrar dvs high speed steel borrar

eller multipurpose borrar

eller carbided tip borrar

...alla med sds fäste.

Jag chattade med bauhaus och de tipsade om denna först:

https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products

Även om den är för kort finns där ett videoklipp som visar hur den tar sig igenom armeringsjärnet. Så fabrikat och utformning är väldigt intressant.

Tyvärr hade de inte rätt dimension som jag ville ha. Toppen vore väl 14mm i 400 mm längd så man verkligen kommer igenom. MEN det är ju också SDS plus, jag har bara SDS.

Så nu är frågan om det finns likvärdiga borrar som tar sig igenom armeringsjärn med SDS fäste?

Mvh

Fredrik

Totte_S
Det skall vara ett fyrskärigt hammarborr av rimlig kvalitet. Det finns långa borr med vanligt sds fäste , körde med ett 90cm långt 26 mm häromdagen.
Tyvärr är det kanske ofta yrkesbutiker som har i sortimentet, och då ofta i beställningssortimentet. Har du tillgång till någon form av grossistfirma, bygg/el/vvs/kakel ?
de flesta yrkesgrupper behöver borra

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
SDS och SDS+ är samma. SDS Max är den större fattningen.

Alla Bosch 4-skärs borrar med "solid" krona ska kunna köra både stål och betong.

• Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
SDS och SDS+ är samma. SDS Max är den större fattningen.

Alla Bosch 4-skärs borrar med "solid" krona ska kunna köra både stål och betong.
Jasså! Det hade jag missat! Då ska jag kolla med bauhaus igen!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Det skall vara ett fyrskärigt hammarborr av rimlig kvalitet. Det finns långa borr med vanligt sds fäste , körde med ett 90cm långt 26 mm häromdagen.
Tyvärr är det kanske ofta yrkesbutiker som har i sortimentet, och då ofta i beställningssortimentet. Har du tillgång till någon form av grossistfirma, bygg/el/vvs/kakel ?
de flesta yrkesgrupper behöver borra
Jag får försöka googla och kolla med bauhaus mfl. Låter ju lovande!!

F fredand44 skrev:
Hej

Håller på och borrar igenom voten på ett betonggolv 14 mm i diameter för att dra igenom en kabel. Längden på hålet kommer bli ca 25 cm, när det är klart. Jag har nu kommit igenom ca 20 cm men stött på ett armeringsjärn .

Jag kör med en vanlig betongborr SDS-fäste med vad jag tror är en vanlig betong slagborr-krona/tand alltså en lite hårdare metallbit i spetsen. Den verkar inte ta sig igenom armeringsjärnet .

Fick tips om att det finns:

hss borrar dvs high speed steel borrar

eller multipurpose borrar

eller carbided tip borrar

...alla med sds fäste.

Jag chattade med bauhaus och de tipsade om denna först:

[länk]

Även om den är för kort finns där ett videoklipp som visar hur den tar sig igenom armeringsjärnet. Så fabrikat och utformning är väldigt intressant.

Tyvärr hade de inte rätt dimension som jag ville ha. Toppen vore väl 14mm i 400 mm längd så man verkligen kommer igenom. MEN det är ju också SDS plus, jag har bara SDS.

Så nu är frågan om det finns likvärdiga borrar som tar sig igenom armeringsjärn med SDS fäste?

Mvh

Fredrik
Finns långa, https://www.bosch-professional.com/se/sv/expert-sds-plus-7x-hammarborr-2867204-ocs-ac/

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
SDS-plus passar väl i SDS ?
EDIT: typ 3:a på bollen😮

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
[länk]
Tror jag ska slå till på denna.

Enormt tack för alla och snabba svar!
Nu har jag lärt mig att SDS plus borde funka också!
Ser ju tom ut som om bauhaus har en bra borr.
Återigen, stort tack alla!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatera gärna om hur det går. Hoppas du inte stött på allt för mycket armering.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
R roke skrev:
Uppdatera gärna om hur det går. Hoppas du inte stött på allt för mycket armering.
Beställning lagd, bör gå att hämta nu på fredag.

• Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag kört med nya borren. Bifogar filmsnutt för den som vill se.
Funkade jätte jättebra! Tusen tack för alla tips.
Mvh
Fredrik

• Gilla
roke och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.