Hej
Håller på och borrar igenom voten på ett betonggolv 14 mm i diameter för att dra igenom en kabel. Längden på hålet kommer bli ca 25 cm, när det är klart. Jag har nu kommit igenom ca 20 cm men stött på ett armeringsjärn .
Jag kör med en vanlig betongborr SDS-fäste med vad jag tror är en vanlig betong slagborr-krona/tand alltså en lite hårdare metallbit i spetsen. Den verkar inte ta sig igenom armeringsjärnet .
Fick tips om att det finns:
hss borrar dvs high speed steel borrar
eller multipurpose borrar
eller carbided tip borrar
...alla med sds fäste.
Jag chattade med bauhaus och de tipsade om denna först:
https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products
Även om den är för kort finns där ett videoklipp som visar hur den tar sig igenom armeringsjärnet. Så fabrikat och utformning är väldigt intressant.
Tyvärr hade de inte rätt dimension som jag ville ha. Toppen vore väl 14mm i 400 mm längd så man verkligen kommer igenom. MEN det är ju också SDS plus, jag har bara SDS.
Så nu är frågan om det finns likvärdiga borrar som tar sig igenom armeringsjärn med SDS fäste?
Mvh
Fredrik
Håller på och borrar igenom voten på ett betonggolv 14 mm i diameter för att dra igenom en kabel. Längden på hålet kommer bli ca 25 cm, när det är klart. Jag har nu kommit igenom ca 20 cm men stött på ett armeringsjärn .
Jag kör med en vanlig betongborr SDS-fäste med vad jag tror är en vanlig betong slagborr-krona/tand alltså en lite hårdare metallbit i spetsen. Den verkar inte ta sig igenom armeringsjärnet .
...alla med sds fäste.
https://www.bauhaus.se/hammarborr-b...07865&indexName=nordic_production_sv_products
Även om den är för kort finns där ett videoklipp som visar hur den tar sig igenom armeringsjärnet. Så fabrikat och utformning är väldigt intressant.
Tyvärr hade de inte rätt dimension som jag ville ha. Toppen vore väl 14mm i 400 mm längd så man verkligen kommer igenom. MEN det är ju också SDS plus, jag har bara SDS.
Så nu är frågan om det finns likvärdiga borrar som tar sig igenom armeringsjärn med SDS fäste?
Mvh
Fredrik
Det skall vara ett fyrskärigt hammarborr av rimlig kvalitet. Det finns långa borr med vanligt sds fäste , körde med ett 90cm långt 26 mm häromdagen.
Tyvärr är det kanske ofta yrkesbutiker som har i sortimentet, och då ofta i beställningssortimentet. Har du tillgång till någon form av grossistfirma, bygg/el/vvs/kakel ?
de flesta yrkesgrupper behöver borra
Tyvärr är det kanske ofta yrkesbutiker som har i sortimentet, och då ofta i beställningssortimentet. Har du tillgång till någon form av grossistfirma, bygg/el/vvs/kakel ?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 897 inlägg
SDS och SDS+ är samma. SDS Max är den större fattningen.
Alla Bosch 4-skärs borrar med "solid" krona ska kunna köra både stål och betong.
Alla Bosch 4-skärs borrar med "solid" krona ska kunna köra både stål och betong.
Jag får försöka googla och kolla med bauhaus mfl. Låter ju lovande!!Totte_S skrev:Det skall vara ett fyrskärigt hammarborr av rimlig kvalitet. Det finns långa borr med vanligt sds fäste , körde med ett 90cm långt 26 mm häromdagen.
Finns långa, https://www.bosch-professional.com/se/sv/expert-sds-plus-7x-hammarborr-2867204-ocs-ac/F fredand44 skrev:Hej
...alla med sds fäste.
[länk]
Mvh
Fredrik
Medlem
· Sverige
· 5 370 inlägg
Har kört en del med Hilti TE-CX i armerad betong, även hyfsat grovt typ 25mm diameter genom 50 år gammal armerad betongsula. Dessa borr käkar betong och armeringsjärn som ingenting, behövs inte ens särskilt kraftiga borrhammare: https://www.hilti.se/c/CLS_POWER_TOOL_INSERT_7126/CLS_CONCRETE_MASONRY_DRILL_BITS_7126/r4429
Liknande trådar
-
Borra igenom dubbelt lager kakel + betong
Badrum -
Borrade igenom metalrör i väggen
Byggmaterial & Byggteknik -
Borra i gips och armeringsjärn
Inredning -
Är denna regel okej att borra igenom?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Betongborr som kan borra igenom armeringsjärn?
Verktyg, Maskiner & Fordon