Hej,

Skulle ge mig på den banala uppgiften att sätta upp en lampa. Så jag plockade fram min Bosch slagborrmaskin och borrade. Men det visade sig att jag kommer ca 10 mm sedan tar det tvärstopp, helt omöjligt att borra djupare.:mad: Provade med både betong- respektive metallborr. Armeringsjärn tänkte jag och borrade en bit bredvid med samma resultat. Vad använder man egentligen för specialmaterial i taket (bostadsrätt byggd -62) och behöver jag investera i borrhammare för att lyckas borra ett hål? jag menar jag har ju i tidigare lägenhet fixat det med en billig kombo skruvdragare/borrmaskin...
 
Du har kanske kommit rakt på en sten.
Då kan man behöva en borrhammare.
 
Har råkat ut för att det va ingjutet en förstärkning av metal platta där man räknade med taklampa.
 
Det ska gå att borra med slagborr, du kanske träffade samma armeringsjärn. Dem ligger i ett rutmönster så man ska alltid flytta borret diagonalt om man träffar ett järn
 
Daveo skrev:
Dem ligger i ett rutmönster så man ska alltid flytta borret diagonalt om man träffar ett järn
Jepp det var så jag gjorde. Faktum är att jag har försökt borra ett hål tidigare på ett annat ställe för brandvarnaren men det var samma där men då löste jag det med dubbelhäftande tejp.
 
Försök att fixa fram en riktig borrhammare typ "hilti". Sen blir det som att borra i smör :) Borrhammare överhuvudtaget istället för slagborr så borde det funka.
 
Vad har du för borrmaskin?
 
Jag har turen att ha en HILTI - ägare i släken. Själv har jag bara en SuperPower 18V skruvdragare. :) Har trä-väggar/tak numera så behovet är inte så stort.

Men en hilti behövs inte och är förmodligen alldeles för dyr för att en normalt funtad person ska köpa den. Det är knappast värt investeringen för att borra 1-2 hål om året. Du kan säkert hyra en nånstans. Köp en billig variant typ B&D eller nåt. Det viktiga är att det är en borrhammare och inte en slagborr. Borrhammare är effektivare som jag har förstått det,
 
om du bara kom 10mm borde du väll kunna se vad det är för något?
 
Är det armeringsjärn brukar man känna lukten av 'bränt'. Hyr en borrhammare från närmaste järnaffär så ska det funka. I min lägenhet (byggd 40-talet) är det exakt likadant, fruktansvärt hårdborrad betong..
 
... frågan om borrmaskin var ju till trådstartaren... :) Vad ni andra har för utrustning löser ju inte problemet med att det inte går borra i Sandbergs tak.

Kanske lite dåligt formulerad fråga. :p
 
Nej men snarare dåligt läst eftersom han skriver i sitt första inlägg att han har en Bosch slagborrmaskin.

/Kent
 
:) Mmmm och jag har en Volvo. Kan någon gissa modellen?
 
740 eller V70?
 
Är väl egentligen strunt samma vilken modell ur Boschs sortiment det handlar om eftersom en slagborrmaskin by default har svårigheter i vibbad betong då de bara studsar där, det är liksom därför borrhammare finns.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.