Behöver borra fyra hål ca 150 mm djupa för att fästa fyra armeringsjärn (18 mm diameter) i en stor sten.
Problemet är att det inte finns tillgång på el på platsen där jag tänker borra.
Går det att borra med en Hilti TE6A 36V som lär ska vara en batteridriven maskin som man kan hyra.
Tänker fästa armeringsjärnen med kemankare, var köper man sådant?
[h=1][/h]

Skär ett spår i änden och du stoppar ner i stenen. I med en lite kil och sen några slag med klubban så slipper du kemankaret.

Ja, det bör fungera, se bara till att du har med batterier så det räcker till.

Tack för tips om att använda en kil i stället för kemankare.
Inser nu att jag nog borde ha preciserat förutsättningarna lite noggrannare.
Plinten är tänkt att vara fundament för en brygga och gjutas på en sten, stor som en mindre bil, och som ligger i vatten året om.
Nu under sommaren sticker den upp 10-15 cm över ytan men resten av året är vattenytan ca 50 cm högre och under vintern blir det ofta ca 30 cm tjock is.
Bifogar en bild som visar hur det ser ut.
bryggplint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkt mig att gjuta in en gängad stång (24 mm) för att kunna reglera höjden på den regel som bryggan ska vila på.
Är det något mer att tänka på, kommer isen att påverka plinten, vilken sorts betong är lämplig?
Det kanske finns något annat och bättre sätt att göra det här på eller...?

Jag tror du kommer få hämta bryggan hos närmsta granne sen till våren....

Hyr en cobra, borra ett ordentligt hål och gjut fast en rejäl stolpe istället.

Jag tror du kommer få hämta bryggan hos närmsta granne sen till våren....
Tror inte det men jag får väl se.

Hyr en cobra, borra ett ordentligt hål och gjut fast en rejäl stolpe istället.
Hyr en Cobra, ja det var också min första tanke men...
På CRAMO:s hemsida finns bensindriven Cobra att hyra men jag har kontaktat två närliggande uthyrningsdepåer och fått besked om att dom inte längre har Cobra på grund av att dom bara krånglar. Även om vi provstartar dom här så kan det bli så att kunden får problem så vi har slopat dom fick jag veta.
Tycker det verkar skumt, jag vill minnas att Cobra har funnits i flera 10-tals år på marknaden och AtlasCopco har den fortfarande bland sina produkter.

bekin skrev:
Tror inte det men jag får väl se.

Hyr en Cobra, ja det var också min första tanke men...
På CRAMO:s hemsida finns bensindriven Cobra att hyra men jag har kontaktat två närliggande uthyrningsdepåer och fått besked om att dom inte längre har Cobra på grund av att dom bara krånglar. Även om vi provstartar dom här så kan det bli så att kunden får problem så vi har slopat dom fick jag veta.
Tycker det verkar skumt, jag vill minnas att Cobra har funnits i flera 10-tals år på marknaden och AtlasCopco har den fortfarande bland sina produkter.
Fått samma svar som du angående cobran... Man får inte borra utan bara laga den. Låter märkligt. Jag hyrde ett borrpaket av cramo med en diesel compressor. Kan du köra bil dit så är det värt det...

Ja, cramo har gått över till s.k. kompressorpaket, funkar finfint om man kan dra fram kompressorn med bil till någorlunda nära borrplatsen.

Annars finns säkert cobra att hyra från andra mindre uthyrare, sök på nätet så hittar du säkert.
Det syns ju inte var i sverige du håller till, så svårt att tipsa.

Var ska du ha denna brygga ? Havet eller någon insjö ?

Är det i havet så kommer du mkt riktigt få hämta din brygga hos grannen i bästa fall och Finland i sämsta fall. När sjösprånget kommer under isen så går det knappt att bygga en brygga på det sättet du har beskrivit utan man måste göra en stenkista och fylla med så mkt sten/betong/vad som så att inte isen får "grepp" om bryggan.

Det syns ju inte var i Sverige du håller till, så svårt att tipsa.
3 mil norr om Norrköping.

Var ska du ha denna brygga ? Havet eller någon insjö ?
I en insjö, inte speciellt utsatt för blåst.
Har sedan 20 år en mindre flytbrygga (3x3 meter - 2 tunnor) som har varit kvar i sjön över vintern utan problem.

Här kommer en liten redogörelse för hur det gått hittills.

Hyrde en Hilti från CRAMO, en väska med två batterier, laddare och en borr.
Enligt en väldigt trevlig och hjälpsam kille på CRAMO skulle det nog gå bra att borra i sten med den utrustningen och det gjorde det. Ett och ett halvt batteri räckte och det var hur enkelt som helst att borra 4 hål i stenen, absolut värt de 217 kr som hyran var för en dag.

Som "piglet" föreslog klöv jag armeringsjärnen i änden och gjorde en kil...
plint-iron.jpg

här har formen kommit på plats och gjutningen är klar, regeln vilar på formen för att säkert hålla den och gängade stången stadigt. Då stenen inte var helt plan och lite ojämn tätade jag mellan form och sten med blålera vilket visade sig fungera alldeles utmärkt...
plint-form.jpg
Skapa konto

Så här blev slutresultatet, jag är jättenöjd.
plint-gjuten.jpg
Skapa konto

Nu är bara själva bryggan kvar att bygga, återkommer med bilder.

• Gilla
Norschan och 11 till
  • Laddar…
Ser ju ut som ett riktigt fint resultat. Skoj att se uppföljning i trådarna också. Keep up the good work.

Snyggt jobbat

Det där ser väldigt snyggt ut. Glöm inte att skriva här till våren och berätta var bryggan finns! :) Min gissning är att den då finns exakt där du lämnade den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.