7 665 läst · 9 svar
8k läst
9 svar
Borra i stål?
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Hej,
Jag behöver köra ett tiotal hål (13 mm) i en bit 10mm plattjärn.
Jag vet att jag borde använda en bra pelarborr för det. Men fråga 1: Går det överhuvudtaget att göra med en "vanlig" handmaskin?
fråga 2: Annars, duger det med en enkel pelarborr, typ CO eller Rusta för 300-500?
Eller är jag helt fel ute?
Jag vet att jag borde använda en bra pelarborr för det. Men fråga 1: Går det överhuvudtaget att göra med en "vanlig" handmaskin?
fråga 2: Annars, duger det med en enkel pelarborr, typ CO eller Rusta för 300-500?
Det går för hand, men inte men någon större precision. Billig pelarborr bör fungera urmärkt. Jag har inte tid att utveckala mig just nu, men om du vill, så kan jag göra det senare.
Hälsn.
Mattias
(som jobbar med processutv av material för skärande bearbetning)
Hälsn.
Mattias
(som jobbar med processutv av material för skärande bearbetning)
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Tack, för svaret. Precision är inget problem. Det jag skall göra är att borra i en 4m lång 150mm hög plattjärn som skall upp och förstyva en takbjälke. Skall skruvas fast.
Visst går det, men det blir nog ganska drygt. Förborra med mindre borr, ta på ordentligt med olja. Du kommer nog att nöta upp ett några borr, så har du inte möjlighet att slipa dina borr bör du bunkra upp med några stycken.
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Går aldeles utmärkt att borra direkt med 13mm borr.hempularen skrev:Hej,
Tänk på att inte köra med för högt varvtal(rekomenderar ca 250varv/min), ger bara värme. Rikligt med olja och ta det försiktigt när borren är på väg ut på andra sidan.
Skaffa helst en borr med en ytbeläggning tex TiN. Kostar lite mer men är värd pengen.
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Tack för alla råd, nu skall jag bara se om jag lyckas synkronisera familjens tider så att jag får med mig någon att hämta stålbiten medan stålfirman har öppet.
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Då var det gjort.
Jag köpte en billig pelarborr på Rusta (399kr), körde 14 hål à 13mm (10 mm tjockt) på ca 40 minuter. Själva borrningen gick på typ 1 minut per hål.
Gick jättebra att köra med 13mm direkt, borren (från co) blev inte märkbart slö.
Har även lyckats få det hela på plats, var inte så blodigt, järnbiten (4m 150X10 mm plattjärn) vägde 56 kg. Jag spelade upp den med 4 spännband, som jag spände omväxlande 10 cm åt gången. Plattjärnet sitter nu som förstyvning utefter en takbjälke i mellan första och andra våningen.
Jag köpte en billig pelarborr på Rusta (399kr), körde 14 hål à 13mm (10 mm tjockt) på ca 40 minuter. Själva borrningen gick på typ 1 minut per hål.
Gick jättebra att köra med 13mm direkt, borren (från co) blev inte märkbart slö.
Har även lyckats få det hela på plats, var inte så blodigt, järnbiten (4m 150X10 mm plattjärn) vägde 56 kg. Jag spelade upp den med 4 spännband, som jag spände omväxlande 10 cm åt gången. Plattjärnet sitter nu som förstyvning utefter en takbjälke i mellan första och andra våningen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måste man borra genom både fönsterbåge och yttre aluminiumprofil i fönster vid installation av Biobe spaltventil?
Fönster & Dörrar -
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Borra i härdad stålplåt
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Borra i stålregel
Kök -
Kan man installera manuell vattenpump i en borrad brunn som har elektrisk pump.
Vatten & Avlopp