Hej

Nu har jag registrerat mig på byggahus bara för att ingen ska behöva göra samma misstag...

Skulle borra fyra hål i vita keramiska plattor på toaletten. Vet ingenting. Surfade som vanligt runt som attan för att luska ut hur man gör. Konstaterar att alla tycker olika, men det verkar inte vara så svårt. Kör till Hornbach och säger att jag ska borra i mina plattor. De frågar om det är kakel eller klinker. Jag säger: Ingen aning, de är vita, glaserade, från Italien. Hur vet man om det är kakel eller klinker? De svarar: Det vet man inte. Jag går hem. Surfar lite mer. Blir inte klokare. Åker tillbaka. Säger: Jag vill borra i klinker. Blev rekommenderad en borr, Alperi, Profi Multicut för typ sjuttio kronor. Ok, bra. Åker hem, borrar, borrar, borrar, svettas, krampar, borrar. Två hål i skarvarna tar nån minut. Ett hål mitt i en platta tar typ en timme. Ej inräknat pauser för att hämta andan. Börjar på sista hålet mitt i en platta. Tar en halvtimme att ens bryta igenom glaseringen. Misstänker att borren är slut. Kör till Hornbach. Köper ny borr. Åker hem. Står på knä och försöker lägga tryck på borrmaskinen med låret, trettio centimeter över golvet. Håller maskinen med en hand och en flaska med vatten med andra för att kyla borren kontinuerligt. Kanske en halvtimme effektivt borrande till, plus pauser för att sluta flåsa och dricka vatten för att kompensera det myckna svettandet, har jag kommit kanske tre millimeter in i plattan. Den här plattan verkar ännu hårdare än de andra. Ger upp. Åker till Hornbach. Letar bland borrarna. Hittar en diamantborr, frågar om den är bra för klinker. De säger ja. Ok, en Wolfcraft diamantborr, en ihålig cylinder med diamanter längs kanten plus en hållare med sugkoppar för att centrera borren eftersom den inte har nån spets som håller den på plats. Drygt tvåhundra kronor. Åker hem. Suger fast hållaren, i med borren. Borrar. Tar trettio sekunder att borra sista hålet... Buuuhuuuu. Med den hade jag borrat alla fyra hål på kanske fem-tio minuter. Nu tog det i princip en dag, med allt körande, borrande, svettande och flåsande... Well, är man dum, eller okunnig, ska man väl lida.

Summa kardemumma. Ska du borra i hårda klinker? Diamantborr. Punkt. Ska du borra i kakel, som nog är i hårdhet som ungefär trä i jämförelse med hårda klinker så duger kanske något annat. Italienska klinker? Diamantborr. :)

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Excel
Välkommen tilll byggahus. Ska komma ihåg det här. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.