Jag tänkte borra ett hål från insidan av huset till utsidan, för att dra högtalarkabel ut till vår altan.

Hur görs detta bäst?

När vi satte in (lät sätta in) braskamin, vet jag att montören var noga med att se till att ångspärren bibehölls, dvs han tätade till genomföringen av skorstenen där den gick från rummet nedanför till vinden ovanför.
Nu undrar jag om detsamma inte borde gälla även om man gör ett hål genom väggen?

Min plan var att borra ett hål, föra igenom ett VP-rör och se till att det var tätt runt om det, med någon typ av kitt, silikon eller spackel, för att slutligen dra högtalarkabel genom röret. Sist hade jag tänkt fylla röret med exempelvis silikon.

Ovanstående är ju dock helt förkastligt om det finns en ångspärr/plastfilm i väggen som måste tätas.


Någon som vet något? :surprised:)


(Med risk för att frågan hamnat i fel tråd, förlåt för det, i så fall.)


/Martin
 
så livsfarligt kan det inte vara med ett litet hål, hur skulle det då gå för alla som hängt upp tavlor o krokar i väggarna:D
ovan kamin är ju en sak där det blir extra varmt och kan åka upp på vinden. väggen är ingen fara.
 
Håller med, fram med långa borren bara.
 
Visst är det en fördel att kunna täta VP-rör/slang med lite silikon vid plasten MEN man kan ju inte riva väggen i efterhand..... Så som byggarna ovan säger borra och täta efter bästa förmåga. Röret/slangen tätat du ytterst med en lite bit latex vid kablarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.