Thomas59
Hej
Har en elektriker som ska installera el (egentligen komplettera en befintlig installation) i mitt snart nyrenoverade badrum. Han har ont om tid och förelog att jag i alla fall kunde borra hål och fräsa ut för dosor så skulle han kunna klämma in jobbet under någon ledig timme. Elektrikern drar givetvis alla VP-rör, monterar alla dosor och kopplar.

Han tittade förbi på sin lunch tidigare i veckan och gick igenom hur det skulle borras/fräsas men jag är ändå lite osäker. Han är borta på semester så jag kan inte fråga honom och han kommer nu på lördag morgon och ska installera så jag tänkte fråga här om råd.

1 Inkoppling värmegolv. Kanal för VPrör är redan upphugget i väggen från golv upp till där det idag sitter en befintlig belysningsströmbrytare. Dosan till den strömbrytaren (gammal)ska bytas ut och in ska en dubbeldosa (strömbrytare + regeleringen av värmegolvet). Sen ska jag hugga upp en kanal för VP rör en ca en meter i sidled och sedan borra genom väggen till ett proppskåp (eller rätterligen till sidan av proppskåpet). Egentligen inget problem men:

-Där VP-röret kommer ut vid proppskåpet undrar jag om jag ska fräsa ur för en infälld kopplingsdosa eller bara låta VP-röret sticka ut en bit. Han nämnde att han skulle koppla allt via en jordfelsbrytare om det spelar någon roll) Han fixar ju rören, ev dosa och inkopplingen men jag glömde fråga så vad är normalt att man gör?

2 Ström till belysning vid badrumsspegel Från strömbrytaren ovan drar han, i samma upphuggna kanal men i ett separat VP-rör förmodar jag (?) ström, via en extra brytare vidare till plasen där spegelbelysningen ska kunna kopplas in. Samma här, han drar alla rör, dosor och kopplar in men:

-Ska jag bara hugga upp för VP-rör från den extra brytaren till platsen där spegeln ska kunna kopplas in så att det sedan bara sticker ut ett VP-rör med kablar (dolt bakom spegeln givetvis) eller hur ser avslutningen bakom spegeln normalt ut?

3 Extra eluttag vid badrumsspegel Vid den extra strömbrytaren för spegelbelysningen ska det sitta ett eluttag på en separat jordfelsbrytare, ej samma som värmegolvet. Jag fräser upp för dubbeldosa (extrabrytare och eluttag) och för ett ytterligare VP-rör till proppskåpet men:

-Kan jag helt enkelt göra ett extrastort hål genom väggen (jag borrar ju ett hål för elen till värmegolvet) så elektrikern kan dra två VP-rör i hålet ELLER ska jag göra ett separat hål en bit vid sidan om.

-Nu vet ju inte jag vad ni svarar på min första fråga men om ni svarar att jag ska fräsa upp för en infälld dosa undrar jag om det blir två infällda dosor då eller om man går in med två VP-rör i en dosa. Strömmen går ju genom två separata jordfelsbrytare så det kanske behövs två dosor. Om infälld dosa ej behövs utan att jag bara låter VP-rören sticka ut en bit - måste jag då borra hålen en bit från varandra eller kan VP-rören gå i samma hål.

Jo han hade bråttom och undertecknad tyckte det lät enkelt då han ritade lite med tusch på väggen och sa att det är bara att bila upp kanaler och borra hålk så fixar jag resten. Det är betongvägg så det lär ta ett tag och jag vill ju inte borra/bila i onödan.

MvhTompa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.