324 läst · 7 svar
324 läst
7 svar
Borra egen brunn
Hej, idag betalar jag runt 2000 kr/månad till kommunen för vatten (samt dagvatten och avfall). Kommunen har gått ut med att dom kommer höja avgiften ytterligare.
Jag har ställt frågan till dom om dom har några åsikter om man borrar egen brunn och fick svaret att man inte behöver ansöka om bygglov men att man ska kunna påvisa att mitt vatten är minst lika bra som deras. Vilket låter väldigt konstigt med tanke på att det går ju inte att svar på förrän man har borrat och dessutom kan man väl sätta in filter för att rena om det mot förmodan skulle vara dålig kvalité.
Hur som helst.
Jag har begärt en offert från lokal firma men gissar på att det kostar mellan 80.000-100.000 för borrning och installation (dom har inte varit här än).
Är det något man bör tänka på och kan ni som borrat egen brunn ge några tips?
Är det här rätt väg att gå?
Jag gillar tanken av att vara självförsörjande på vatten och dessutom vägra betala kommunen deras orimliga priser.
Jag har ställt frågan till dom om dom har några åsikter om man borrar egen brunn och fick svaret att man inte behöver ansöka om bygglov men att man ska kunna påvisa att mitt vatten är minst lika bra som deras. Vilket låter väldigt konstigt med tanke på att det går ju inte att svar på förrän man har borrat och dessutom kan man väl sätta in filter för att rena om det mot förmodan skulle vara dålig kvalité.
Hur som helst.
Jag har begärt en offert från lokal firma men gissar på att det kostar mellan 80.000-100.000 för borrning och installation (dom har inte varit här än).
Jag gillar tanken av att vara självförsörjande på vatten och dessutom vägra betala kommunen deras orimliga priser.
Men hur mycket är vattenkostnaden av de 2000 kr? Kan du sänka kostnaden genom att ta hand om dagvattnet på tomten istället?G Givepeasachance skrev:Hej, idag betalar jag runt 2000 kr/månad till kommunen för vatten (samt dagvatten och avfall). Kommunen har gått ut med att dom kommer höja avgiften ytterligare.
Hur som helst.
Dagvatten- och avfallsavgiften är ett par hundringar. Kostanden är avgift och förbrukning för vatten.W witten skrev:
Jag har en nergrävd 3-kubikstank som samlar vatten från taket. Vi snålar i huset och spar dessutom vatten som normalt spolas bort (t.ex. det vatten när man väntar på att det ska bli kallt innan det dricks).
Vi kan inte sänka förbrukningen mer om vi inte börjar duscha på jobbet och där går fan gränsen.
HejG Givepeasachance skrev:Dagvatten- och avfallsavgiften är ett par hundringar. Kostanden är avgift och förbrukning för vatten.
Jag har en nergrävd 3-kubikstank som samlar vatten från taket. Vi snålar i huset och spar dessutom vatten som normalt spolas bort (t.ex. det vatten när man väntar på att det ska bli kallt innan det dricks).
Vi kan inte sänka förbrukningen mer om vi inte börjar duscha på jobbet och där går fan gränsen.
Normalt betalar man för inkommande vatten och avloppsvattnet till kommunen
Vad betalar du i så fall för att de tar hand om avloppsvatten?
Tar du själv hand om avloppsvatten om du borrar brunn?
HejG Givepeasachance skrev:
Tittade på en kommuns hemsida, där stod;
Exempel på avgifter för vattentjänster
(alla avgifter nedan anges inkl. moms)
- Har du dricksvatten, spillvatten och dagvatten betalar du 2895 kronor per år och bostadsenhet.
- Har du dricksvatten och spillvatten betalar du 2730 kr per år och bostadsenhet.
- Har du enbart spillvatten betalar du 1365 kr per år och bostadsenhet.
- Har du enbart dricksvatten betalar du 1365 kr per år och bostadsenhet
Du får kontrollera vad som gäller för din del och återkomma.
Liknande trådar
-
Förbättra vattenkvalitet, egenborrad brunn
Vatten & Avlopp -
GUIDE TÖMMA VATTENSYSTEM SOMMAR STUGA EGEN BORRAD BRUNN
Fritidshus -
[Egen borrad brunn] Min vattenslang gick av ..
Vatten & Avlopp -
Funderar på att borra egen bevattningsbrunn med hjälp av Skurupborren
Vatten & Avlopp -
Hur täppa till dräneringsbrunn med egenborrat 110mm hål?
Vatten & Avlopp