18 496 läst · 2 svar
18k läst
2 svar
Borr/skruvdragare, Slagborrmaskin, Slagskruvdragar
Är ute efter en bra, billig, bra prestanda maskin att ha hemma för olika sysslor. Som jag har förstått det så finns det olika varianter (Borr/skruvdragare, Slagborrmaskin, Slagskruvdragare osv).
Vad är skillnaden mellan dessa varianter? Om jag tex vill skruva med den, kan jag inte då göra det med en slagskruvdragare?
Vad är skillnaden på en slagskruvdragare och en "vanlig" skruvdragare?
Vad är skillnaden mellan dessa varianter? Om jag tex vill skruva med den, kan jag inte då göra det med en slagskruvdragare?
Vad är skillnaden på en slagskruvdragare och en "vanlig" skruvdragare?
En slagskruvdragare slår runt bitset då belastningen går över en viss gräns. Kan göras väldigt lätta med otroligt drag och höga varv.
En skruvdragare drar runt bitset utan att slå. Funkar bra att "segdra" något. Slagskruvdragaren är svårare på det, speciellt i trä.
En skruvdragare funkar bra som borrmaskin, bara den har tillräckligt varv.
En slagdragare funkar som borrmaskin, bara man borrar i mjuka material som trä och inte alltför kraftig borr och för häftig matning, annars går den över till att slå runt borren och det är *inte* bra i hårt trä.
Slagborrmaskin fungerar bra till att borra med, skruva med och för att borra i tegel eller liknande mjuka material. Slagborr funkar inget vidare i hård betong.
Borrhammaren funkar bäst i hård betong eller sten. Kan också till viss del användas (till nöds) för vanlig borrning och skruvdragning med konverter. Borrhammaren använder borrar med specialskaft som inte passar i andra borrmaskinstyper.
Rena skruvdragare är oftast dessa med låga varv och endast bitsfäste och ingen chuck. Fast iafa så kan vissa användas till att borra med... Blev du klokare?
En skruvdragare drar runt bitset utan att slå. Funkar bra att "segdra" något. Slagskruvdragaren är svårare på det, speciellt i trä.
En skruvdragare funkar bra som borrmaskin, bara den har tillräckligt varv.
En slagdragare funkar som borrmaskin, bara man borrar i mjuka material som trä och inte alltför kraftig borr och för häftig matning, annars går den över till att slå runt borren och det är *inte* bra i hårt trä.
Slagborrmaskin fungerar bra till att borra med, skruva med och för att borra i tegel eller liknande mjuka material. Slagborr funkar inget vidare i hård betong.
Borrhammaren funkar bäst i hård betong eller sten. Kan också till viss del användas (till nöds) för vanlig borrning och skruvdragning med konverter. Borrhammaren använder borrar med specialskaft som inte passar i andra borrmaskinstyper.
Rena skruvdragare är oftast dessa med låga varv och endast bitsfäste och ingen chuck. Fast iafa så kan vissa användas till att borra med... Blev du klokare?
Jag har haft en sladdlös borrskruvdragare Bosch PSR 14,4 VE med två batterier i några år och är mycket nöjd med den. Men eftersom jag har ett tegelhus med källare så har jag känt att det skulle vara bra med en slagborrmaskin. Så när JULA i Arninge reade en sladdlös slagborrmaskin BOSCH PSB 14,4 V-i för 790 kr så slog jag till eftersom batteriet passar till den gamla skruvbragaren.
Och med en sladdlös slagborrmaskin kan jag borra i sten och trä och skruva skruv.
BOSCH PSB 14,4 V-i http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=35711&prod_id=8973
Och med en sladdlös slagborrmaskin kan jag borra i sten och trä och skruva skruv.
BOSCH PSB 14,4 V-i http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...uage=sv-SE&ccat_id=35711&prod_id=8973
Liknande trådar
-
Borrmaskin/Skruvdragare Makita DDF456RMJ 1500kr
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Avslutad: Vinn en kraftfull borrskruvdragare från Makita
Tävling -
Borra hål i bord - slagborr, skruvdragare eller fräs?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Makita DDF486 vs. DHP486 (eller borrskruvdragare vs. slagborrmaskin)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bra skruvdragare för att ersätta slagborrmaskin
Verktyg, Maskiner & Fordon