Hej,
Jag har lagt oerhört mycket tid nu på att leta efter rätt skruv för mitt syfte. Nu vänder jag mig till er för hjälp då jag fortfarande inte helt vet vad som är bäst.
Bakgrunden är att jag kommer att behöva göra många hål i rostfri plåt (304) 1mm samt 1,25/1,5mm tjock. Relativt tunt MEN mycket hårt, i alla fall de borr och vanliga självgängande montageskruv jag har haft tillgång till.
Gällande borr så ska jag beställa hem två eller tre olika och jämföra;
- Dewalt Extreme 2 (HSS-G)
- Dewalt Extreme HSS-Co
- Dormer A108 (HSS)
- Ev. Wurth Spiralborr smart step HSS EU+
Är det någon som har erfarenhet av något av ovanstående och kan komma med rek? Problemet tycker jag är att de inte biter ordentligt från början på det rostfria, trots ordentligt tryck. Kanske pga att plåten kan svikta något (dubbelväggad konstruktion, skåpslucka, så går et att få stum bakom). De från Dewalt och wurth har en stegad spets, som kanske kan hjälpa detta? Det är dock inga stora dimensioner det handlar om i mitt fall utan mellan 2,5-4 mm…
Nästa fråga blir då lämplig skruv?
Vad för typ av skruv och material ska jag ha till rostfritt? Ska även skruven vara rostfri för att vara lika hård och ej gå av om den kärvar?
På grund av plåtens tjocklek så tänker jag att den bör vara extra fingängad för att bita ordentligt? Borrspets - kanske inte skadar, men ska väl inte behövas om det är förborrat?
Behöver skruv med dim;
10mm (finns det) - kullrig skalle
Annars 13mm - kullrig skalle
45mm - försänkt skalle
gärna torx men inget krav
Det vore fantastiskt om det finns någon med erfarenhet eller yrkesverksam här som kan det här och kan peka mig i rätt riktning för just specifikt rostfri stålplåt. Gäller rostfria kök som behöver göras noggranna infästningar i på plats vid montage, efter produktion/tillverkning.
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Jele
Jag har lagt oerhört mycket tid nu på att leta efter rätt skruv för mitt syfte. Nu vänder jag mig till er för hjälp då jag fortfarande inte helt vet vad som är bäst.
Bakgrunden är att jag kommer att behöva göra många hål i rostfri plåt (304) 1mm samt 1,25/1,5mm tjock. Relativt tunt MEN mycket hårt, i alla fall de borr och vanliga självgängande montageskruv jag har haft tillgång till.
Gällande borr så ska jag beställa hem två eller tre olika och jämföra;
- Dewalt Extreme 2 (HSS-G)
- Dewalt Extreme HSS-Co
- Dormer A108 (HSS)
- Ev. Wurth Spiralborr smart step HSS EU+
Är det någon som har erfarenhet av något av ovanstående och kan komma med rek? Problemet tycker jag är att de inte biter ordentligt från början på det rostfria, trots ordentligt tryck. Kanske pga att plåten kan svikta något (dubbelväggad konstruktion, skåpslucka, så går et att få stum bakom). De från Dewalt och wurth har en stegad spets, som kanske kan hjälpa detta? Det är dock inga stora dimensioner det handlar om i mitt fall utan mellan 2,5-4 mm…
Nästa fråga blir då lämplig skruv?
Vad för typ av skruv och material ska jag ha till rostfritt? Ska även skruven vara rostfri för att vara lika hård och ej gå av om den kärvar?
På grund av plåtens tjocklek så tänker jag att den bör vara extra fingängad för att bita ordentligt? Borrspets - kanske inte skadar, men ska väl inte behövas om det är förborrat?
Behöver skruv med dim;
10mm (finns det) - kullrig skalle
Annars 13mm - kullrig skalle
45mm - försänkt skalle
gärna torx men inget krav
Det vore fantastiskt om det finns någon med erfarenhet eller yrkesverksam här som kan det här och kan peka mig i rätt riktning för just specifikt rostfri stålplåt. Gäller rostfria kök som behöver göras noggranna infästningar i på plats vid montage, efter produktion/tillverkning.
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Jele
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Förstår inte var du menar med skruv, men när det gäller borr ska du inte Ev köpa Wurth Smart Step, utan du SKA köpa Wurth Smart Step.
Jag borrar i rostfritt dagligen, sen Smart Step dök upp köper jag inget annat, borren har revolutionerat mitt arbete, vi har sänkt kostnaden för borrar per år med 80% trots att de är dyra !!!
Du ska även köpa skärpasta och doppa borren före varje hål, då kan du borra 1000 hål med den borren.
Jag borrar i rostfritt dagligen, sen Smart Step dök upp köper jag inget annat, borren har revolutionerat mitt arbete, vi har sänkt kostnaden för borrar per år med 80% trots att de är dyra !!!
Du ska även köpa skärpasta och doppa borren före varje hål, då kan du borra 1000 hål med den borren.
Hej,Isakare skrev:Förstår inte var du menar med skruv, men när det gäller borr ska du inte Ev köpa Wurth Smart Step, utan du SKA köpa Wurth Smart Step.
Tusen tack! Det låter ju fantastiskt. Ska beställas hem direkt. Skärpasta ligger redan i korgen.
Det finns en variant som heter ”Smart step HSS” och en annan som kallas ”smart step HSS EU+”. Har du någon uppfattning om vilken som är bäst för rostfritt, eller vilken ni använder helt enkelt?
Gällande skruv så undrar jag helt enkelt vilken skruv/gänga/material som biter bäst i tunn rostfri plåt. Om jag ex. behöver fästa beslag eller mer konkret skruva fast en rostfri ihålig köksfront tillverkad av rostfritt stål (utan kärna av mdf eller spån, bara ihålig) på en diskmaskin. Då dras normalt den med en längre skruv som går genom diskmaskinens front och fäster/gängar i en tunn rostfri plåt.
I det fall man kan popnita är det kanske att föredra, men ibland måste det skruvas.
Återigen, stort tack för tips @Isakare !
Med vänlig hälsning,
Jele
Nu är det svårt att svara rent generellt vilken skruv som ska användas. Det beror helt enkelt lite på vad som ska skruvas. Men oftast brukar man använda något grovgängat, typ självborrande. Men att bara skruva i en tunn plåt är ju inte idialt. Helst vill man ju ha en mutter på baksidan isåfall. Popnita är ju naturligtvis ett alternativ.J je_le skrev:Hej,
Tusen tack! Det låter ju fantastiskt. Ska beställas hem direkt. Skärpasta ligger redan i korgen.
Det finns en variant som heter ”Smart step HSS” och en annan som kallas ”smart step HSS EU+”. Har du någon uppfattning om vilken som är bäst för rostfritt, eller vilken ni använder helt enkelt?
Gällande skruv så undrar jag helt enkelt vilken skruv/gänga/material som biter bäst i tunn rostfri plåt. Om jag ex. behöver fästa beslag eller mer konkret skruva fast en rostfri ihålig köksfront tillverkad av rostfritt stål (utan kärna av mdf eller spån, bara ihålig) på en diskmaskin. Då dras normalt den med en längre skruv som går genom diskmaskinens front och fäster/gängar i en tunn rostfri plåt.
I det fall man kan popnita är det kanske att föredra, men ibland måste det skruvas.
Med vänlig hälsning,
Jele
Rostfria skruvar är hållfastighetsmässigt inte bättre än vanlig skruv, tvärt om faktist, men jag skulle ändå välja rostfri. Då en av fördelarna att ha rostfri plåt är att den just är rostfri, så känns det dumt att ifrångå det med skruven. Rostfritt har ju även en annan nyans, så blir ju även snyggare med samma material.
Ett alternativ som jag använder endel är rostfria mutter-nitar. då använder du ju istället vanlig m-gängad skruv, vilket är trevligt.
Ett alternativ som jag använder endel är rostfria mutter-nitar. då använder du ju istället vanlig m-gängad skruv, vilket är trevligt.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Låter lite som du behöver ett kitt med lite olika skruv. Rostfri plåt då tycker jag du ska ha A2 eller A4 skruv, A2 duger för restaurangkök så duger det för dig?
Självborrande montageskruv, självklart
https://www.wurth.se/produkter/fast...rskruv-med-kullrigt-huvud/borrskruv-rts-a2/#/
Sen kanske en vanlig plåtskruv utan borrspets, borra ett litet pilothål så håller det ok
https://www.wurth.se/produkter/fast...ed-kullrigt-huvud/platskruv-rts-a4-tx-spar/#/
Och till sist gängpressande skruv om plåten är lite tjockare, funkar på 1,25.
https://www.wurth.se/produkter/fast...kullrigt-huvud/gangpressande-skruv-a2-gefu/#/
Men helst ska det ju vara tryckta gängor från fabrik
Självborrande montageskruv, självklart
https://www.wurth.se/produkter/fast...rskruv-med-kullrigt-huvud/borrskruv-rts-a2/#/
Sen kanske en vanlig plåtskruv utan borrspets, borra ett litet pilothål så håller det ok
https://www.wurth.se/produkter/fast...ed-kullrigt-huvud/platskruv-rts-a4-tx-spar/#/
Och till sist gängpressande skruv om plåten är lite tjockare, funkar på 1,25.
https://www.wurth.se/produkter/fast...kullrigt-huvud/gangpressande-skruv-a2-gefu/#/
Men helst ska det ju vara tryckta gängor från fabrik
Produkter som diskuteras: "borrskruv"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
Nej, det vet jag inte, men vet att de pratade om senast jag handlade (då fanns bara 1 modell i min butik) att de skulle komma i flera utföranden.J je_le skrev:Hej,
Med vänlig hälsning,
Jele
Jag ska gå ut till bilen om en stund och kolla vad det står på förpackningarna.
Det är den vanliga jag har använt.
Står inte ens att den är för rostfritt, men som sagt, med pasta funkar de utmärkt.
Men det går att förstöra även en bra borr, det brukar jag få bevis på när jag lånar ut borrar, man måste ha nån typ av känsla när man borrar i rostfritt, lagom tryck, lagom varv, väldigt svårt att beskriva i bokstäver.
Vill nog säga att jag börjar lugnt så jag känner att borren tar, ökar varvet lite, hör när den börjar gå igenom och släpper av lite igen.
Bäst för att borra i plåt är att ha trä bakom.
Men kan du ha plåten liggandes och få på din kroppsvikt ska det inte vara några problem alls.
Värre tex som i mitt jobb där man kan bli stående dåligt till, borta uppåt och bara kan använda armens kraft, då är det lätt att bränna borrar.
Står inte ens att den är för rostfritt, men som sagt, med pasta funkar de utmärkt.
Men det går att förstöra även en bra borr, det brukar jag få bevis på när jag lånar ut borrar, man måste ha nån typ av känsla när man borrar i rostfritt, lagom tryck, lagom varv, väldigt svårt att beskriva i bokstäver.
Vill nog säga att jag börjar lugnt så jag känner att borren tar, ökar varvet lite, hör när den börjar gå igenom och släpper av lite igen.
Bäst för att borra i plåt är att ha trä bakom.
Men kan du ha plåten liggandes och få på din kroppsvikt ska det inte vara några problem alls.
Värre tex som i mitt jobb där man kan bli stående dåligt till, borta uppåt och bara kan använda armens kraft, då är det lätt att bränna borrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller rostfria skruvar, ska du borra lika stort som botten i skruvens gängor.
Rostfritt skär inte gängor i materialet du drar den i, utan gängorna förstörs, materialet i skruven är för mjukt.
En klick pasta på gängorna innan man drar i skruven minskar risken att gängan skadas
Rostfritt skär inte gängor i materialet du drar den i, utan gängorna förstörs, materialet i skruven är för mjukt.
En klick pasta på gängorna innan man drar i skruven minskar risken att gängan skadas
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Centrerande borr för euroskruv till hyllkonsoler
Möbelsnickeri -
Förborra innan man skruvar?
Möbelsnickeri -
Toleranströskeln för vobblande skruvdragare och borrmaskiner?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Förborra Fransk Träskruv
Altan & Uteplats -
Parkside Performance C2 borrskruvdragare
Verktyg, Maskiner & Fordon