Hej på er! Jag är ny på forumet, men är flitig läsare sen tidigare (främst här på verktygsdelen). Först och främst - stort tack till alla er användare som med trevlig ton delar med er av kunskap, idéer och synpunkter, alla trådar jag satt mig in i hittills har varit mycket trevlig läsning!

Nåväl, jag är - som så många andra - på jakt efter en bordscirkelsåg och behöver lite råd. Jag har läst alla trådar jag hittat här på forumet och på annat håll, så jag tror i vart fall inte att detta redan avhandlats fullt ut, även om det säkert överlappar andra trådar en aning.

Först och främst: jag tänker använda sågen framför allt för finsnickeri/möbelsnickeri på "hobby plus-nivå”, således såväl kap- som klyvsågning, med och utan jiggar. Jag kan leva med att inte ha helt perfekt precision eller styrka och att behöva modifiera maskinen en aning för att få den så bra det går (budgeten är inte oändlig…). Jag har lite erfarenhet av större pjäser, men p.g.a. platsbrist i garageverkstaden är det helt enkelt inte ett alternativ med annat än en såg som är i vart fall någorlunda flyttbar (behöver inte vara portabel, men även en väldigt liten site saw kan vara en lösning om den inte är alltför skakig).

Den såg jag fastnat för i första hand är tyvärr en jänkare - Deltas 10” Contractor’s Saw - den verkar vara en riktig dröm efter vad jag läst och sett. Men, allt pekar på att den inte går att få tag i på denna sida “pölen”. Att importera från USA är inte ett alternativ - jag ska inte ens börja rada upp alla kostnader och problem som ett sådant projekt skulle generera. Att den är kopplad för amerikansk 3-fas är jobbigt men går att lösa - det jobbigaste känns som att rent faktiskt få över den. Min första fråga är då - finns det verkligen ingen importör av dessa inom EU?

Och så lite tankar och frågor om nödraketerna (inser att jag kanske får ge upp drömmarna på gjutjärn och induktionsmotor [är inte så sugen på Axminsters ts200/50 eftersom kvaliteten verkar vara så oerhört varierande])...

Bosch GTS 10: Många här verkar ha denna och vara supernöjda. Jag har läst på om främst XC, men denna har jag inte klämt på ordentligt i verkligheten än. Jag är skeptisk till skenan till vänster om bladet. Jag tror inte att jag skulle ha så stor nytta av den funktionen och då blir frågan om skenan påverkar bordsytan negativt? Blir det mindre "stabilt" än helgjutet bord utan skena? Jag vore evigt tacksam för synpunkter från er som äger eller har använt denna såg!

Metabo TS 254: Det finns inte så mycket att läsa om denna (det finns säkert mer på tyska sidor, men jag kan inte tyska). Av det som finns ser jag både stående ovationer och nedklankande generella kommentarer i sur-nostalgisk “Metabo-var-bättre-förr”-stil (men visst var det väl så). De rekommendationer jag sett är dock tyvärr mest från personer som använt den i 1h för recensionens skull, och de som klankat ned har inte sett sågen utan svamlar om märket som sådant. Har någon erfarenhet av denna (eller den mindre TS 216)? Den verkar ju faktiskt ha det mesta man kan önska sig i väg av prestanda, i alla fall på pappret, och den är både flyttbar och verkar stabil. Det stora bekymret verkar vara att bladet vinklas åt höger (varför?)… Tror ni det blir jobbigt med blad som vinklas mot anhållet, eller är tanken att man ska sätta anhållet på andra sidan och köra spegelvänt mot vad man (de flesta) är van(a) vid när man behöver såga i vinkel?

Stort tack och ursäkta att inlägget blev långt! :surprised:

Makita 2704...

Tack för tipset! Har inte tittat på den så mycket än faktiskt, kanske mest för att jag inte haft något från Makita än. Har läst lite om att anhållet inte håller måttet, men det kanske är överdrivet? Ser ju ut att vara samma maskin som GTS 10 i grund och botten?

Jag har en GTS 10 XC. Jag är på det hela nöjd med sågen men tror jag skulle varit nöjdare utan skjutbordet.
Du har rätt i dina antaganden, det blir aningens mindre stabilt med bordet. Det ligger några tiondelar över resten av bordet också, påverkar i vissa fall vinkeln mot klingan!

Tack för återkopplingen Vectrex! Skönt att få det bekräftat före köp - även om det verkar vara en fin såg ändå. Går skjutbordet/skenan att låsa i vart fall?

Vojma, om jag får ställa en följdfråga på Makitan - jag har svårt att hitta den i lager någonstans där jag kan åka och titta på den och flera butiker har angett den som "slut hos leverantör". Håller 2704 på att fasas ut? Ser att 2705 ersatt denna i USA (med mindre facelifts vad jag kan se), men det verkar ha skett redan för några år sedan...?

Vet inte var i Norrbotten du bor men Bygma Piteå hade en hemma när jag var in där sist.

Jag har en 2704 och är mycket nöjd med den. Visst, den kanske inte duger till möbelsnickeri där toleranserna är under 1/10 mm men det gör inte heller någon av de andra du räknat upp heller (vet dock inget om Deltan).

vojma skrev:
Vet inte var i Norrbotten du bor men Bygma Piteå hade en hemma när jag var in där sist.

Jag har en 2704 och är mycket nöjd med den. Visst, den kanske inte duger till möbelsnickeri där toleranserna är under 1/10 mm men det gör inte heller någon av de andra du räknat upp heller (vet dock inget om Deltan).
Tack, ska absolut titta in på Bygma och kika.

Deltan är ju specad som en "contractor's saw", men mest för storleken. Vågar påstå att det inte vore omöjligt med rätt blad för jobbet, bra anhåll och bra operatör. Men i mitt fall skulle nog problemen med sbs vara största hindret mot sådan precision i alla fall, så Makita eller Bosch gör kanske jobbet lika bra för mig trots allt :p Är toleranserna under 1/10 mm och man vill minimera spill så vågar jag påstå att det är dags att rada upp handhyvlarna ändå :)

Utan att själv ha någon erfarenhet av någon av de ovanstående, så har jag och andra här på forumet fastnat lite för DeWalt DWE7491. Framförallt för att den verkar ha ett mycket bra system för anhållet.
De har samma system på sin 744 och 745 också. Sen kan den hantera stora skivor.

Hur exakt den är vet jag inte, men baserat på andras omdömen verkar den vara ytterligare en spelare att kika på.

När det kommer till anhållet så är iaf DeWalt överlägsna tycker jag. Men jag tycker även att de små sågarna är lite såg för pengarna då de är gjorda för att vara mobila. Det finns ju fler sågar, tex Swedendros Holzmann sågar eller Duabs kina maskiner som man kan titta på om man vill vidga sök området lite. Men det kanske är att kasta pengarna i sjön.

Annars får du importera en Harvey från alibaba. Minns inte riktigt men jag tror att det är typ Grizzly sågar för Nya Zeelands marknad med 220V.
Köp gärna ett gäng så kan en få bo hos mig i Umeå :)

Redigerat:
Tack för input Bart och Real7!

När det kommer till DeWalt har jag bara använt DW745 lite grann. Säkert bra såg men det var en bullrig sak tyckte jag. Kanske är DW744 och 7491 lite stadigare? Anhållen är ju fantastiska och känns i vart som de skulle kunna hålla helt parallellt efter att de ställts in. Men för prisskillnaden på DW744/DW7491 jämfört med Bosch/Makita/Metabo så kan man ju börja närma sig ett Incra eller Kreg-anhåll i stället (ännu trevligare än DW), och visst saknar väl DW7491 överbelastningsskydd och mjukstart om jag inte minns fel? Det får man ju på både Bosch, Makita och Metabo.

Har tittat på "kina-maskinerna" på Duab. De känns lockande när man väl läser om dem, men precis som med Axminster TS-200/250 så känner jag mig lite skeptisk. "You get what you pay for" (enligt min erfarenhet i alla fall). Det är ju dock högst personligt, jag kanske går miste om något.

Harveyn ser ju spännande ut, men eftersom jag inte riktigt vet vad jag skulle få, var jag skulle få den från eller vad kalaset inkl. frakt skulle kosta så känns det lite osäkert. Och för att vinna på en beställning från alibaba bör man väl skeppa in 100 st? Men om vi har ytterligare 98 riskbenägna som vill haka på så...? ;)

Håller också med om att Swedendros utbud är fint. Hammer, Holzmann och Felder är nog kvalitet rakt igenom, men de har samtliga skjutbord precis vid klingan (för min del innebär det samma eventuella problem som med GTS 10 XC) och de är också såväl tre gånger tyngre som tre gånger dyrare jämfört med t.ex. Delta 10".

Holzmann är trots säljtexten "från österrikiska Holzmann" en brandad kinamaskin, identisk med Axminster TS200, Charnwood 650 och allt vad de heter.

Ska det möbelsnickras på hobbyplusnivå hade jag nog väntat ut blocket. Det gick en väldigt fin Sverigekonverterad Delta Unisaw för några månader sedan, Luna/Lini L18 dyker upp titt som tätt och Wadkin AGS10an för 6000 för nån vecka sen såg jättefin ut. Alla dessa väger 150kg+ men med hjulunderrede så blir de flyttbara i verkstan om det är ett krav. Footprinten för dessa sågar är inte mycket större än för 30kg plastsåg.

Olof N skrev:
Tack för återkopplingen Vectrex! Skönt att få det bekräftat före köp - även om det verkar vara en fin såg ändå. Går skjutbordet/skenan att låsa i vart fall?
Ja, skjutbordet går att låsa! I ärlighetens namn är det sällan jag tycker det stör, men det beror ju på hur man använder sågen.

Och på tal om precision så tycker jag inte det är några som helst problem att få 1/10 mm precision. Man får använda skjutmått när man ställer in anslaget, Jag har flera gånger klyvt ner bitar till exakt 6,00mm tjocka t.ex. Mäter jag sedan dessa med skjutmåttet så ligger felet normalt sett inom +/- 0.03mm.

För precisionssågning av denna typ så duger dock inte originalklingan. Man behöver dessutom kalibrera sågklingans vinkel mha. en kvalitetsreferensvinkel.

Snabb-skummade igenom tråden http://www.woodworker.de/forum/ents...c-professional-vs-metabo-ts-254-a-t82551.html åt dig, bara för att jag hade lite tråkigt och behöver öva upp tyskan.

Du kan ju gå till http://itools.com/tool/google-translate-web-page-translator om du har tråkigt, men det är hackigt att läsa och det tekniska är lite dåligt översatt.

Det enda konkreta jag hittar, är en kille som faktiskt använder Metabo ts 254. Han är jäkligt besviken för att plattan/bordet är ojämt, han tycker också att det är för stora glapp/spel i "Winkelanschlag" vilket är.. ja .. vinkelanslag?

Hans sammanfattning var att det var en hyfsat mobil och smidig såg för enklare inomhusbruk, men att han lämnar tillbaka den p.g.a. bristande precision.

Generellt verkar tyskar gilla Boschen bättre än Metabon, även om de flesta verkar vara internetkrigare (som jag) :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.