Hej

På husets gavel ska jag sätta en pardörr med överljus, som då blir 2m brett, se bild på dörr och plasten vid sidan av. Nuvarande öppning är 21x20, men planen är att kapa upp 4dm ovanför dörren för att göra plats för överljus.

Idén om överljus kom till lite sent och det är lite svårt att bygga in bra konstruktion just nu. Jag undrar, behöver jag förstärka med något ovanför överljuset, så att det inte tar last? På långsidorna, som är bärande, där har vi 45x220 som en balk ovanför alla breda fönster.

Mitt "sunda förnuft" säger mig att vi klarar oss utan att förstärka, eftersom det är på gaveln som egentligen inte bär något annat än panelen på väggen. Men det känns klokt att ta del av andras uppfattningar också.

Det borde väl med ganska små medel gå att fälla in en 45x95, men det blir svårt att komma åt.

En helt annan sak. Vi har ju linjerat överkant fönster med överkant dörr osv. Om vi sätter in överljus, då kommer ju fodren inte längre att linjera. Blir det fulare? :)

65487668_1438353459637704_2897242817413775360_o.jpg

Alternativt, kom jag på nu, så går det ju att växla av en bit upp, på vinden. Där kan jag skruva fast 45x220 om jag så vill, över alla reglarna. Det borde väl inte göra något att det sitter långt upp.

Det mest sannolika är att det sitter en takstol på gaveln alldeles innanför panelen. Med tanke på utförande och taklutning skulle jag misstänka att det är fråga om w-takstolar dessutom. Då behöver du inte förstärka. Det är en bra princip att låta dörrens och fönstrens överkant linjera. Ska du ha överljus över dörren bör detta sitta ovanför dörr-fönsterlinjen.

• Gilla
Entusiasten85
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det mest sannolika är att det sitter en takstol på gaveln alldeles innanför panelen. Med tanke på utförande och taklutning skulle jag misstänka att det är fråga om w-takstolar dessutom. Då behöver du inte förstärka. Det är en bra princip att låta dörrens och fönstrens överkant linjera. Ska du ha överljus över dörren bör detta sitta ovanför dörr-fönsterlinjen.
Ja, det sitter en takstol där. Jag kan inte säga om det är exakt W, men något åt det hållet är det.

Men hur menar du att jag borde göra för att det ska se snyggt ut? Ska jag sätta överljuset med ett avstånd till dörren, så att dörren får sitt foder, som linjerar med fönstren, sedan en bit upp sitter överljuset?

Nuvarande idé har ju varit att överljus limmas ner mot dörren, men det går säkert att skapa ett avstånd däremellan om det är vad man vill.

Bara det finns en takstol spelar typen inte så stor roll i det här fallet. Det kan nog se snyggare ut om överfönstret har ett separat foder, dvs det finns ett litet mellanrum mellan dörr och fönster. Allra viktigast tycker jag är att nederkanten av dörrens karm är i linje med motsvarande på fönstren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.