186 läst · 8 svar
186 läst
8 svar
Borde jag isolera om - glasull i hus som står kallt
Det är fråga om en sommarstuga.
Förra ägaren byggde ut en del och isolerade golv, väggar och tak med glasull. Och ingen ångspärr vad det verkar. Den delen är ju dock öppen mot den äldre delen vars isolering består av kutterspån.
Min lågsiktiga intention är att tilläggsisolera väggar med 10-20 cm isolering, byta ut spånet i golvet och kanske utöka där med. Taket behöver jag undersöka mer men utöka med så mkt jag får plats med. Och det ska vara cellulosa, lin eller nått annat som kan ta upp lite fukt utan problem. Ingen ångspärr men kanske en ångdämpande papp möjligen.
Men frågan är då om det blir tung fuktbelastning på den nya delen som har glasull utan ångsspärr. Förra ägaren bodde permanent där flera år, men det har stått kallt de senaste åren. Jag kommer troligen använda den varannan helg framöver, och succesivt utöka till varannan vecka, men däremellan står den kall. Planen på 8-10 års sikt är att bo där permanent.
Det finns inte och jag har inga planer på att ha någon dusch i huset som belastar med fukt. Men det kommer ju kokas vatten för jämnan på vedspisen för alla ändamål. Uppvärmningen är idag vedspis och en annan eldstad, och det finns en dedikerad kanal i skorstenen för ventilation ovanför vedspisen. Det finns inga rum med dörrar att stänga.
Är det enda vettiga för att undvika framtida fuktproblem att byta ut isoleringen? Eller skulle det räcka att ta bort ytskikten och försöka ångspärra så gott jag kan?
Förra ägaren byggde ut en del och isolerade golv, väggar och tak med glasull. Och ingen ångspärr vad det verkar. Den delen är ju dock öppen mot den äldre delen vars isolering består av kutterspån.
Min lågsiktiga intention är att tilläggsisolera väggar med 10-20 cm isolering, byta ut spånet i golvet och kanske utöka där med. Taket behöver jag undersöka mer men utöka med så mkt jag får plats med. Och det ska vara cellulosa, lin eller nått annat som kan ta upp lite fukt utan problem. Ingen ångspärr men kanske en ångdämpande papp möjligen.
Men frågan är då om det blir tung fuktbelastning på den nya delen som har glasull utan ångsspärr. Förra ägaren bodde permanent där flera år, men det har stått kallt de senaste åren. Jag kommer troligen använda den varannan helg framöver, och succesivt utöka till varannan vecka, men däremellan står den kall. Planen på 8-10 års sikt är att bo där permanent.
Det finns inte och jag har inga planer på att ha någon dusch i huset som belastar med fukt. Men det kommer ju kokas vatten för jämnan på vedspisen för alla ändamål. Uppvärmningen är idag vedspis och en annan eldstad, och det finns en dedikerad kanal i skorstenen för ventilation ovanför vedspisen. Det finns inga rum med dörrar att stänga.
Är det enda vettiga för att undvika framtida fuktproblem att byta ut isoleringen? Eller skulle det räcka att ta bort ytskikten och försöka ångspärra så gott jag kan?
Jag hade en sommarstuga med glasull utan bromsSpärr under nästan 15 år utan probem ( i del delar jag såg när jag byggde om lite). Den var aldrig helt kallställd, men sparvärme på 6 grader periodvis. Men den hade också bara 95mm i väggarna.cederbusch skrev:
Det är fråga om en sommarstuga.
Om man lägger på mer isloering så skulle jag nog sätta en ångbroms för att undvika att få in alltför mycket fukt i väggarna, ge möjlighet att dom torkar ut, och möjlighet för "omvänd" fuktvandring vid kallställning. Jag tror nog ull funkar helt ok, så länge det inte är alltför tjockt: Den kan iofs inte buffra fukt, men om du inte spärrar på ena sidan så ger du ju möjlighet för ev inträngande fukt att komma ut iaf.
Optimalt hade nog varit att använda fuktbufrande material (cellulosa, lin osv) men det är ju ett mycket större jobb också. Troligen funkar det helt ok med ull....men det kan ju gå snett också, men det kan det iofs alltid
Ingen ångbroms på utsidan !nino skrev:
Även om den till viss del kan släppa ut fukt så skall man inte stänga in isolering mellan två ångspärrar/ångbromsar: Vindduk/vindpapp gäller på utsidan
https://vison.se/bisonsystemet/
Tack för input. Men förutsättningarna verkar inte riktigt samma eftersom min stuga kommer pendla mellan kallställd och uppvärmd. Skulle vilja veta om ngn har något stöd för ena eller andra hållet för just dessa förutsättningar.klaskarlsson skrev:
Jag hade en sommarstuga med glasull utan bromsSpärr under nästan 15 år utan probem ( i del delar jag såg när jag byggde om lite). Den var aldrig helt kallställd, men sparvärme på 6 grader periodvis. Men den hade också bara 95mm i väggarna.
Om man lägger på mer isloering så skulle jag nog sätta en ångbroms för att undvika att få in alltför mycket fukt i väggarna, ge möjlighet att dom torkar ut, och möjlighet för "omvänd" fuktvandring vid kallställning. Jag tror nog ull funkar helt ok, så länge det inte är alltför tjockt: Den kan iofs inte buffra fukt, men om du inte spärrar på ena sidan så ger du ju möjlighet för ev inträngande fukt att komma ut iaf.
Optimalt hade nog varit att använda fuktbufrande material (cellulosa, lin osv) men det är ju ett mycket större jobb också. Troligen funkar det helt ok med ull....men det kan ju gå snett också, men det kan det iofs alltid![]()
Men jag kanske kan komma undan om jag river bort alla ytskikt och försöker få dit en ångspärr som är tät. Lite rädd att det blir glipor på ställen och så blir det definitivt fuktproblem just där fuktig luft blåst in.
Eller bara sätta en ångbroms överallt, både på glasull och andra material, och tänka att det balanserar ut sig
Jag föredrar ångbroms i alla lägen.cederbusch skrev:
Tack för input. Men förutsättningarna verkar inte riktigt samma eftersom min stuga kommer pendla mellan kallställd och uppvärmd. Skulle vilja veta om ngn har något stöd för ena eller andra hållet för just dessa förutsättningar.
Men jag kanske kan komma undan om jag river bort alla ytskikt och försöker få dit en ångspärr som är tät. Lite rädd att det blir glipor på ställen och så blir det definitivt fuktproblem just där fuktig luft blåst in.
Eller bara sätta en ångbroms överallt, både på glasull och andra material, och tänka att det balanserar ut sig
En ångspärr kräver att den dels är helt tät, och dels att stugan alltid är upvärmd.
Bygger man nytt så funkar det väl, men i en gammal stuga eller ett fritidshus så tror jag inte riktigt på det. Så oavsett isoleringstyp så tycker jag en ångbroms känns bättre eftersom den i viss mån kan släppa ut ev fukt som letar sig in. Sen är en sådan duk lite dyrare än plast, men skillnaden på en stuga är inte många hundralappar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 939 inlägg
Det har sagts tidigare i detta forum, kallställdes man så ska det inte vara någon broms. Vår stuga har de senaste 50 åren kallställts, med spånskiva invändig ock asfaboard + panel på utsidan med gullfiber/isovermellan. Inga problem utan allt virke ser bra ut. På vintern har vi några fuktslukare som tar någon liter fukt.
Fuktslukare? Såna där behållare med nån medel i där fukt samlas?prototypen skrev:
Det har sagts tidigare i detta forum, kallställdes man så ska det inte vara någon broms. Vår stuga har de senaste 50 åren kallställts, med spånskiva invändig ock asfaboard + panel på utsidan med gullfiber/isovermellan. Inga problem utan allt virke ser bra ut. På vintern har vi några fuktslukare som tar någon liter fukt.
Men detta var bra info. Då ska jag kanske inte nojja så över det. MEN... min lite mer långsiktiga plan är ju att bosätta mig där. Och då kommer ju belastningen vara större.....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera golvet på toaletten i sommarstugan
Badrum -
Ljudisolera buller från luftvärmepump (inomhusdel)
Värmepumpar -
Hur isolera om tak då råttbo i gammal isolering
Isolering -
Hur göra vid öppning för garageport? Isolerad träregelstomme på leca
Byggmaterial & Byggteknik -
Har jag förstört vinden genom att isolera?
Tak & Vind