Köpte en Metabo KGS254 kap- och gersåg för några år sedan. Har hittills krupit runt på golvet när jag har använt den, men funderade nu på om det inte var dags för ett riktigt sågbord
Det naturliga valet är ju ett KSU 400. Är det även det bästa valet?
Sågen jag köpte är ju ofta kraftigt rabatterad. Är även sågbordet det? Eller är nuvarande pris på ca 1600 så bra som det blir?
Det naturliga valet är ju ett KSU 400. Är det även det bästa valet?
Sågen jag köpte är ju ofta kraftigt rabatterad. Är även sågbordet det? Eller är nuvarande pris på ca 1600 så bra som det blir?
Jag såg också det, men det är inte så att de enbart säljs ihop med sågen? (Som iofs också är slut) Onekligen ett bra pris...F_man skrev:
Till mig sa de att de sålts totalt 3500 sågar på Bolist på rean. Jag tror att jag var där en vecka in och då sa de att det är slut i alla butiker och de kommer INTE få in nytt, konstigt att det står kvar på hemsidan.
I deras tjocka katalog som kom innan sommaren står det att det gäller hela säsongen, tror till typ oktober men minns inte riktigt.
Men om bordet, det är väl en hel del som är nöjda med Clas ohlsons bord för tusenlappen? Tycker det verkar ok när man ser det i butik.
Men om bordet, det är väl en hel del som är nöjda med Clas ohlsons bord för tusenlappen? Tycker det verkar ok när man ser det i butik.
Jag har en KGS254 med tillhörande KSU400. Det är stabilt och kan bli väldigt långt. Största "problemet" är att det är lite besvärligt att flytta (skjuta) sågen från ena ändan till andra. Släden spänns fast medelt rattar som sitter på gängade stavar (tar tid) och när man väl lossat den så nyper det gärna när man flyttar släden.
Provade förra sommaren min pappas Ryobi med orginalstativ. Det stativet spänner man fast genom att böja ner ett handtag. Släden glider mycket enklar och har inte alls samma tendens till att nypa.
Skulle jag köpa ett stativ i dag så tror jag att valet skulle falla på ett Ryobi-stativ (RLS02. Eller biltemas (20228) som är i det närmaste identiskt.
Provade förra sommaren min pappas Ryobi med orginalstativ. Det stativet spänner man fast genom att böja ner ett handtag. Släden glider mycket enklar och har inte alls samma tendens till att nypa.
Skulle jag köpa ett stativ i dag så tror jag att valet skulle falla på ett Ryobi-stativ (RLS02. Eller biltemas (20228) som är i det närmaste identiskt.
Av rent intresse undrar jag varför man behöver flytta sågen i sidled?johmi skrev:Jag har en KGS254 med tillhörande KSU400. Det är stabilt och kan bli väldigt långt. Största "problemet" är att det är lite besvärligt att flytta (skjuta) sågen från ena ändan till andra. Släden spänns fast medelt rattar som sitter på gängade stavar (tar tid) och när man väl lossat den så nyper det gärna när man flyttar släden.
Det kan vara smidigt när det är trångt i rummet där man är och ska såga ett långt stycke. Jag har gjort det ett otal gånger med mitt GTA3800.
Skulle jag klara mig utan? Absolut. Vill jag vara utan? Nej, inte ens chans.
Skulle jag klara mig utan? Absolut. Vill jag vara utan? Nej, inte ens chans.
Köpte till slut Biltemabordet.
De medföljande skruvarna för fastsättning av sågen var lite långa, så de fick jag kapa med vinkelslipen.
Som ni ser är det vagnsbult som används. De sätts i ett avlångt spår i bordet. Tyvärr är passformen mellan den fyrkantiga delen av skruven och spåret inte jättebra, så när jag drog åt lite för hårt så roterade skruven i spåret. Men du får med både låsbricka och nylockmuttrar, så du behöver nog inte dra så hårt egentligen för att det ska sitta.
Som nämts tidigare i tråden, och som ni också ser på min första bild, så säkrar man sågen genom att böja ner två handtag. Det nämndes i samband med detta att det är smidigt att kunna flytta sågen i sidled för arbeten i trånga utrymmen. En annan sak som jag upptäckte var bra med detta är att man kan flytta sågen så att man får så långt avstånd som möjligt mellan sågen och rullstödet på sågbordet. Detta är bra när man jobbar med långa brädor, som behöver stöd långt ut för att inte tippa.
En annan sak som jag uppskattar är att man enkelt kan ta bort sågen från bordet, men behålla själva fästet om man vill använda sågen någonstans där man inte behöver hela bordet. Det finns till och med plasttassar som gör att fästet är skonsammare mot t ex golv om man använder det utan bord.
Det sämsta med bordet är de rangliga/ostadiga benen. Benen är ju infällbara. Tyvärr är det alldeles för mycket glapp i låsanordningen som låser benen i utfällt läge, så bordet är ganska ostadigt i sidled. Som tur är störs jag faktiskt inte så mycket av det vid faktisk användning som jag befarade att jag skulle göra när jag först monterade bordet.
Allt som allt är jag nöjd med bordet. Tack för all input i tråden!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De medföljande skruvarna för fastsättning av sågen var lite långa, så de fick jag kapa med vinkelslipen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ni ser är det vagnsbult som används. De sätts i ett avlångt spår i bordet. Tyvärr är passformen mellan den fyrkantiga delen av skruven och spåret inte jättebra, så när jag drog åt lite för hårt så roterade skruven i spåret. Men du får med både låsbricka och nylockmuttrar, så du behöver nog inte dra så hårt egentligen för att det ska sitta.
Logga in
Skapa konto
Som nämts tidigare i tråden, och som ni också ser på min första bild, så säkrar man sågen genom att böja ner två handtag. Det nämndes i samband med detta att det är smidigt att kunna flytta sågen i sidled för arbeten i trånga utrymmen. En annan sak som jag upptäckte var bra med detta är att man kan flytta sågen så att man får så långt avstånd som möjligt mellan sågen och rullstödet på sågbordet. Detta är bra när man jobbar med långa brädor, som behöver stöd långt ut för att inte tippa.
En annan sak som jag uppskattar är att man enkelt kan ta bort sågen från bordet, men behålla själva fästet om man vill använda sågen någonstans där man inte behöver hela bordet. Det finns till och med plasttassar som gör att fästet är skonsammare mot t ex golv om man använder det utan bord.
Logga in
Skapa konto
Det sämsta med bordet är de rangliga/ostadiga benen. Benen är ju infällbara. Tyvärr är det alldeles för mycket glapp i låsanordningen som låser benen i utfällt läge, så bordet är ganska ostadigt i sidled. Som tur är störs jag faktiskt inte så mycket av det vid faktisk användning som jag befarade att jag skulle göra när jag först monterade bordet.
Allt som allt är jag nöjd med bordet. Tack för all input i tråden!
Produkter som diskuteras i tråden