Tyvärr kan jag inte svara på din egentliga fråga, men jag är ganska säker på att du inte gör någon tankevurpa när du jämför räntekostnader och avgift till en bostadsrättsförening. Anledningen till min åsikt är att i många nyare bostadsrättföreningar så går en större del av din avgift just till att betala räntor och amorteringar på de lån som bostadsrättsföreningen tecknade vid bildandet.

Rätt jämförelse borde vara:

* Räntekostnad på hus (eget lån) + driftskostnader + fastighetsskatt

... jämförs med...

* Räntekostnad för BR (eget lån) + månadsavgift + driftskostnader som inte täcks av månadsavgiften

Ex:

Villa, en miljon, 2000/mån drift, 400/mån fastighetsskatt = cirka (3% ränta) 1750 + 2000 + 400 = 4150

Bostadsrätt, en miljon, avgift 2000/mån, elkostnad 300/mån = 1750 + 2000 + 300 = 4050

Fastighetsskatt/inkomstskatt/värme/vatten/föreningens räntor på föreningens lån/övrigt underhåll/[etc] ingår i månadsavgiften om man bor i BR, men bör ingå i "drift + skatter" om man bor i småhus (räkna in fasadmålning, trädgård, fönsterbyte etc i driftskostnaden!). Övriga utgifter (bredband, telefon, invändig renovering etc) är "likvärdiga" för BR och småhus.

Lägst månadskostnad totalt sett, om man nu är intresserad av det, tror jag personligen man kan få i en BR i en liten lägenhet i äldre förening (förening med låga/inga lån).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.