Hej!

Vi har bilat ur delar av källaren för att byta avloppsstammen. Vi är precis i färd med att byta rören och allt verkar vara i sin ordning. Planen är att samtidigt dränera runt huset, knacka ner lös puts och göra iordning källaren i sin helhet. Tidigare har betonggolvet varit målat men färgen har delvis släppt och vi vill istället lägga klinkers. När vi har bilat har vi märkt att det ligger ett lager ovanpå plattan, ca 2cm tjockt. Är det flytspackel tror ni?

Det lagret sitter löst och släpper ganska lätt. När man knackar runt lite granna så märker man dessutom att det låter ihåligt på sina ställen, lite som bomljud vid lös puts på väggarna. Borde vi ta bort det översta skiktet i hela källaren där det låter ihåligt och flytspackla på nytt innan lägger klinkers? Eller kan vi köra direkt ovanpå efter att vi skrapat på all färg? Jag är rädd för att bomljudet följer med upp i klinkersgolvet om vi inte tar bort det.

Jag har gjort liknande resa som er. Dränering, avloppsbyte, omputsning. I ett hus från -62. Även hos mig så fanns det en finare ”kaka” överst. Även hos mig hade färgen flagnat.

I mitt fall så kapade jag upp golvet där jag trodde avloppet var och bytte ut det.
Jag bilade även bort den finare kakan , det var inte mycket extra jobb.
Gjorde sedan en gjutning kring urkapningen , la vattenburen golvvärme och gjöt sedan en ny kaka uppe på allt och la sedan klinker.

Hyr en betongslip för färgen, det är inte helt lätt att skrapa.

Jag tolkar dig som att du tog bort översta lagret i hela källaren med andra ord? Som du säger borde det inte vara så mycket extra jobb, den släpper ju lätt.

Flytspacklade du ovanpå gjutningen eller fick du betongen tillräckligt jämn och fin ändå?

Nej, bilade endast bort den där jag hade avloppsrör (3 rum) i.o.m att jag skulle gjuta ett nytt lager. I de rum där jag la Platon och trägolv bilade jag inte bort den. Fixet och klinkers sprider ju lasten över ytan så har svårt att tro att bomljud skulle uppstå. Men i vilket fall så hade jag bilat och flytspacklat eller gjutit med ny betong . Ny betong var billigare i mitt fall.

Golv under renovering med blått skyddsplast och tejp runt dörrposter, synlig gammal trappa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med rör på vägg, uppriven golvbetong och en liggande verktygsbag.
Skapa konto
Renoveringsarbete med synliga betongtrappsteg och grus omkring i ett byggnadsprojekt.
Skapa konto
Rivningsarbete av golv i ett utrymme med synliga rörledningar och grushög.
Skapa konto
Avloppsrörinstallation i öppnat golv med två grå PVC-rör och anslutningar i ett hörn av ett rum.
Skapa konto
Renovering av avloppsrör i schakt i källare, med synlig betong och rörinstallationer.
Skapa konto
Renovering i källare med nylagt betonggolv, elkablar, värmeradiator och byggmaterial.
Skapa konto
Pågående arbete med golvvärmeinstallation, betonggolv är upptaget och armeringsnät syns tydligt.
Skapa konto
Renoveringsarbeten med ett synligt vattenrör och en öppnad betonggolvdel avslöjande grusunderlag.
Skapa konto
Kabel på rulle monterad på ett stativ i ett ofärdigt utrymme under renovering.
Skapa konto
Hörn av ett ofärdigt rum med synliga golvspår och rörledningar för renovering.
Skapa konto
Ett halvfärdigt kakelgolv med en kartong och skräp, sett från en dörröppning.
Skapa konto
Nyinstallerat grått kakelgolv i ett tomt rum med synlig avloppsanslutning och värmeslinga.
Skapa konto
Upplyst delvis renoverat badrum med vitt handfat, spegel, duschslang och fönster samt gråa golvplattor och målningsmaterial.
Skapa konto
Installering av laminatgolv med verktyg och material synliga i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto
Golv under renovering skyddat med blå plastfolie, tejp längs väggkanter och en sax på golvet.
Skapa konto

Tack för bilder och erfarenheter!

Det lutar nu åt att sätta en diamantklinga på en större vinkelslip och bara slipa bort färgen från översta lagret innan vi ger oss på klinkers. Om slipandet är för omständigt så kanske det är lättare att bila bort översta lagret istället, det återstår att se!

• Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Betongslip Bosch GBR 15 CAG, en elverktyg för slipning av betong med teknisk specifikation och prisinformation.
Skapa konto
Betongslipmaskin modell 'Scanmaskin 18' för uthyrning listad på en webbsida, med specifikationer och prisinformation.
Skapa konto
QUOTE="JonathanFlod, post: 4050350, member: 202399"]Tack för bilder och erfarenheter!

Det lutar nu åt att sätta en diamantklinga på en större vinkelslip och bara slipa bort färgen från översta lagret innan vi ger oss på klinkers. Om slipandet är för omständigt så kanske det är lättare att bila bort översta lagret istället, det återstår att se![/QUOTE]

Jag gick i samma tankar och testade en massa olika när jag slipade bort färgen i de övriga rummen men det bästa var att hyra en betongslip.

186:- dygnet betalade jag för denna att hyra.
Och man behöver inte få bort all färg utan endast merparten.

Den större maskinen är inte heller oskälig att hyra .
En diamantklinga är inte heller billig tänker jag :)

Det låter väl ihåligt/bom-ljud efter nygjuten betonggolv tills betongen härdat klart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.