Hej!
Vi köpte ett hus för snart två år sedan. I huset finns ett badrum som är renoverat 2009-2010 (Helkaklat med vattenburen golvvärme).
För ungefär två veckor sedan, upptäcktes att golvet "rest" på sig, ungefär mitt i badrummet. Vi hade varit på semester och kom hem och upptäckte detta till vår fasa.
Det är ett område som består av cirka 20 kakelplattor som låter ihåliga när man knackar på dom, och lägger man vattenpasset tvärs över så kan det agera gungbräda.
Ska försöka sammanfatta min situation på ett tydligt sätt:
Försäkringsbolag 1 = Hushållets Villaförsäkring
Försäkringsbolag 2 = Varudeklarerat (Dolda fel)
- Försäkringsbolag 1 kontaktades, samt att en fukttekniker kom hem och mätte. Inga förhöjda indikationer på fukt. Fukttekniker trodde att det skulle gå att åtgärda felet lokalt eftersom det inte ligger i anknytning till golvbrunn eller dusch. Försäkringsbolag 1 inväntar utlåtande från plattsättare (öppna upp på egen risk) för sitt slutliga besked.
Alternativ 2: Injektseringslimma??? Har ej hittat något företag som ens sysslar med sådant.
Kontaktade försäkringsbolag 2 igen och uttryckte min oro att öppna upp på egen risk eftersom jag då själv bär ansvar ifall tätskiktet skadas (som jag tolkar det).
Det bestämdes att en husbesiktare skulle komma och kolla vilket han också gjorde. Han sa väl i princip samma sak som fukktekniker, att det borde gå att åtgärda lokalt.
Dessa antaganden (som det endå är) görs helt utan en utredning om vad som faktiskt hänt. Vad händer om det visar sig att tätskiktet är skadat redan? Om arbetet är felaktigt utfört från början? Felaktigt material?
Plattsättaren som jag kontaktat är orolig i sig, eftersom det är ett rollat tätskikt under så måste det lagas på rätt sätt med rätt förutsättningar för att det ska vara fackmannamässigt utfört. Hela golvet i ett badum klassas som (Våtrum 1).
Jag sitter fast mellan två försäkringsbolag och vet inte hur jag ska komma vidare. Att faktiskt ta steget att öppna upp kaklet är lite skrämmande faktiskt. Har ingen lust att renovera ett helt badrum som är snart 11 år gammalt.
Har ni råkat ut för något liknande, eller har någon idé om vad jag ska göra som nästa steg?