10 534 läst · 14 svar
11k läst
14 svar
Bolån för lantbruks fastighet typkod120
Hej
Hur har ni gjort som köpt gård med typkod 120 rent ekonomiskt? Blir helt galen på dessa annorlunda krav på max 75% lån. Varför är det så? Varför inte de vanliga 85%?
Hur har ni gjort som köpt gård med typkod 120 rent ekonomiskt? Blir helt galen på dessa annorlunda krav på max 75% lån. Varför är det så? Varför inte de vanliga 85%?
Hej,Jsh90 skrev:
Precis varit igenom den processen, helt jävla hopplöst. Nyckeln är att få tag på rätt person hos respektive bank. Nordea och Sparbanken Syd var de som slutligen accepterade 85% belåning med normal ränta för oss här i Skåne. Enda kravet var egentligen att vi skulle behålla våra jobb och inte försörja oss på gården. Det ser bankerna som en högre risk och kan därmed motivera sina krav på 25% egeninsats.
// Mane
Så det går alltså att lyckas?! Men är det ett vanligt bolån då?Maner skrev:Hej,
Precis varit igenom den processen, helt jävla hopplöst. Nyckeln är att få tag på rätt person hos respektive bank. Nordea och Sparbanken Syd var de som slutligen accepterade 85% belåning med normal ränta för oss här i Skåne. Enda kravet var egentligen att vi skulle behålla våra jobb och inte försörja oss på gården. Det ser bankerna som en högre risk och kan därmed motivera sina krav på 25% egeninsats.
// Mane
Ja det verkar ju vara det, men just mindre gårdar med ett eller fler bostadshus kan jag inte förstå varför de skulle se annorlunda på. Det i sig måste väl medföra att man går miste om ett antal budgivare vid försäljning?T Taxture skrev:
Beror nog på var i landet man är. Här i Skåne fanns det bra med intresse och budgivare när vi letade (och budade) under våren och sommaren. Men visst begränsas nog antalet intressenter som har möjlighet, 10% extra kontant blir rätt mycket pengar på dessa objekt.Jsh90 skrev:
// Maner
Men fortfarande typkod 120? Helt otroligt! Enligt den jag pratade med på handelsbanken kunde de absolut inte gå över jordbruksverkets regler eller något i den stilen. Får ringa runt lite mer imorgon.Maner skrev:
Hur mycket mark är det på er fastighet och finns det ekonomi byggnader? Fastigheten vi vill åt har 7 hektar, 2 bostäder och diverse byggnader..så ganska stor "trädgård"...
Undra hur svårt det är att byta typkod. Skulle vara lönt att göra kanske innan ev försäljningManer skrev:
Ja absolut typkod 120. Handelsbanken är rätt besvärliga har jag märkt, det gäller att ringa runt till samtliga! Fastigheten är på 6 hektar, stor mangårdsbyggnad på 500 kvm samt ekonomibyggnader på ca 2000 kvm under tak. Så visst är det en stor trädgård men det gårJsh90 skrev:
// Maner
Härligt!! Ger lite hopp i alla fallManer skrev:
Vi har precis köpt vår gård, och gått igenom exakt samma sak. Tillslut hittade vi en bank och rätt banktjänsteman (kvinna) som gav oss lån på 85%.Både sambon och jag kommer fortsätta våra vanliga jobb, ingen av oss kommer "arbeta" på gården.Jsh90 skrev:
Det går, så håll ut och fortsätt leta!
A Aendiih skrev:
Hej! Hittade precis till den här ”gamla” tråden. Vi är mitt upp i samma process som trådstartaren och tänkte höra om du har möjlighet att dela med dig av information (namn och bank) kring den banktjänsteman som till slut kunde hjälpa er? Man blir ganska ödmjuk och lite överrumplad av den här nya situationen med bankerna när det gäller annan typkod än vanligt småhus :/
Liknande trådar
-
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Bästa bank för bolån
Köpa & Sälja hus -
Vad gäller för en svartbyggd lägenhet, få bolån och gäller försäkring?
Juridik -
Första deklaration lantbruksfastighet efter delning
Juridik -
Döms för falsk bolåneansökan
Artikelkommentarer