Min man gick hastig bort (52 år) förra året så livet har vänts rätt mycket upp och ner.

Det tog lite tid att få banken acceptera att jag skulle få ta över lånen.
Tycker det på pappret inte borde varit problem. Belåningsgrad 53% och under x 4 om man räknar in pensioner som faller ut. Det minskas i två steg men efter sista stegen (5 år från dödsfall) kommer det ändå ligga En bit under om tackvare amorteringar (har önska sänka amorteringarna från idag 1,6 till 1%. Vilket kommer räcka väl)

Har det mesta på 3 månader rörligt och idag är dessa på 1,41%.

Kollar man räntejämförelser så verkar man ju kunna få ner det mer.
Men känner mig lite rädd för att kolla runt, det kändes ett tag osäkert om banken skulle acceptera lånet.
Finns det risker med att fråga andra banker. Har idag bara bolån och inget behov av att låna mer.

Risk för vad ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Risk för vad ?
Tja att nuvarande bank inte vill fortsätta låna ut pengar :) då hamnar jag i problem

Nejdå. Att en bank gör sig av med dig för du kollar runt på marknaden låter väldigt orimligt :)

• Gilla
jahapp
  • Laddar…
Nej, det händer aldrig. För det första vet inte banken om att du söker lån hos andra banker.

Ingen risk, snarare tvärtom. Ber man om ett amorteringsunderlag (som man behöver när man tänker byta bank) så är det rätt stor chans att banken hör av sig och erbjuder en räntesänkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.