D09
"Redovisning av moms ska göras i en momsdeklaration. Möjligheten att redovisa momsen i inkomstdeklarationen upphör. Mer information om detta hittar du längst ner på sidan."

Detta hittade jag nu på skatteverket.
 
D09
"Exempel: bokföra debitering av momsskuld på skattekontot (enskild firma)
En redovisningsenhet har redovisat en momsskuld om 17 000 SEK avseende det första kvartalet år 2010 och denna momsskuld har debiterats på skattekontot per den 13 maj år 2010 vilket bokförs enligt nedan i en enskild firma.

KontoBenämning DebetKredit
2012Egna skatter 17 000
2650Moms redovisningskonto 17 000

"
Eller är det så här man konterar?
 
D09
Gott. Alla blanketter ifyllda :)

Nu ska man bara boka in en kontroll av underlagen och få domen. Känns som det stämmer :)

Passar på att tacka för de svar jag fått och tålamodet med mina "luddiga" frågor.
 
Det blir säkert bra. Trägen vinner!(y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
En fråga kring kontokopplingar i bokföringsprogrammet speedledger.

Idag ( grundinställning ) så har bokföringsprogrammet en kontokoppling med att årets resultat förs över ( utgående balans ) till ( ingående balans ) för 2013, konto 2018 "egen insättning".

I mina tankar borde den kontokopplingen gå till ingående balans, konto 2010. " eget kapital"

Spelar denna kontokoppling någon roll? Värdena borde ju bli det samma.

Lite bagrundsinfo, har nollat kontona eget kapital ( 2000 kontona ) till 2010 ( eget kapital ) och det blir ju också en utgående - ingående balans till 2013.
 
D09
D09 skrev:
En fråga kring kontokopplingar i bokföringsprogrammet speedledger.

Idag ( grundinställning ) så har bokföringsprogrammet en kontokoppling med att årets resultat förs över ( utgående balans ) till ( ingående balans ) för 2013, konto 2018 "egen insättning".

I mina tankar borde den kontokopplingen gå till ingående balans, konto 2010. " eget kapital"

Spelar denna kontokoppling någon roll? Värdena borde ju bli det samma.

Lite bagrundsinfo, har nollat kontona eget kapital ( 2000 kontona ) till 2010 ( eget kapital ) och det blir ju också en utgående - ingående balans till 2013.
Fick svar från bokföringssupporten att mina inställningar ( allt går till 2010 ) börjar slå nästa år, men det går lika bra att göra en manuell kontering från 2018 till 2010 gällande ingående balans, resultat. Blir tydligare på konto 2018 efter detta vad som är egna insättningar under året. :)
 
D09
Genomgången och godkänd :)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.