12 926 läst · 81 svar
13k läst
81 svar
Bokföring / bokslut enskild firma
När du säger dra av direkt. Syftar du på att uppta hela momsen då eller ska man uppta kostnaden på något mer ställe?Fred vom Jupiter skrev:
Typ deb/kre samma summa på kontot för t ex förbrukningsinventarierna. Jag trodde att man gjorde sånt i slutet på året?
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Nja, årsbokslutet ska visa hur det ser ut just vid räkenskapsårets slut, i de flesta fall kalenderårsskiftet. Så istället för att skjuta raketer och dricka skumpa borde man printa ut samtliga konton vid tolvslaget på måndag ; )
Det som händer efter räkenskapsårets slut, medan man pillar med bokslutet, får man ta på nästa års räkenskaper.
Det som händer efter räkenskapsårets slut, medan man pillar med bokslutet, får man ta på nästa års räkenskaper.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Man drar av kostnaden för inköpet när man bokför det. Vissa bokför en gång i månaden, andra bara vid bokslut medan större företag bokför löpande. Men summeringen gör man först vid årsbokslutet.
Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
Låt oss säga att jag ska dra av något, tex inköpet ökade i kredit, ska jag då "dra av" samma belopp mot samma konto i debit?Fred vom Jupiter skrev:Man drar av kostnaden för inköpet när man bokför det. Vissa bokför en gång i månaden, andra bara vid bokslut medan större företag bokför löpande. Men summeringen gör man först vid årsbokslutet.
Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
BL Start är ett riktigt bra program som jag använder själv i våra verksamheter. Tidigare använde vi Speedledger, men jag tyckte att den var lite dyr med tanke pä att bokslutsfunktionen saknades.
I BL Start får du med två bra böcker i pdfformat om bokföring och bokslut. Det finns en provversion där böckerna ingår.
Du behöver läsa på och öva eller ta hjälp av någon. Det är inte så dyrt och du kan rent utav tjäna på det.
I BL Start får du med två bra böcker i pdfformat om bokföring och bokslut. Det finns en provversion där böckerna ingår.
Du behöver läsa på och öva eller ta hjälp av någon. Det är inte så dyrt och du kan rent utav tjäna på det.
Verkar inte som att man ska göra något mer när man väl placerat kostnaden i förbrukningsinventarier etc i kontogrupp 54.
Utan endast vid t ex avskrivning som ska utföras under flera tillfällen.
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forbrukningsinventarier.aspx
Utan endast vid t ex avskrivning som ska utföras under flera tillfällen.
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forbrukningsinventarier.aspx
gott, nu har man laddat ner blanketterna från skatteverket, bombat dom med frågor, bokfört 99 % av december...
enda som bråkar nu är att ett inköpt jag gjort via nätet verkar inte slå förränn i jan då alla röda dagar ställer till det *suck*
Någon mer som sitter med bokslutet och enskild firma nu?
enda som bråkar nu är att ett inköpt jag gjort via nätet verkar inte slå förränn i jan då alla röda dagar ställer till det *suck*
Någon mer som sitter med bokslutet och enskild firma nu?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 576 inlägg
Hej D09.
Kul att du startat eget, finns inget bättre enligt mig. Har själv hållt på sen 1996.
Det finns två vägar att gå. Antingen tar man hjälp av en "bokföringsbyrå". Det finns mängder med företag och enskilda som sysslar med detta på helhet. De är ruskigt snabba eftersom allt går på rutin och de kan alla regler och blanketter utan att fundera. Du kan i samråd med en sådan bestämma att du t.ex. betalar alla räkningar, fakturerar dina kunder, håller koll på att de betalar, och bockar av sådant, samt att du håller en MYCKET god ordning på lösa kvitton och sånt.
Sen köper du tjänsten av dem att göra själva bokföringen och årsbokslutet, tiden det tar är helt avhängigt på hur noggran du varit. Att bokföra hela ditt företag kanske tar 5 timmar, men att leta efter ett enda fel när det inte stämmer mot bankkontot kan ta en dag extra.
Den andra vägen att gå är att göra allt själv. På dina frågor tror jag du skulle ha nytta av att gå en kort bokföringskurs där du får lära dig grunderna, känns mycket bättre sen när du slipper gissa.
För egen del har jag alltid gjort all bokföring själv. Även då gäller att god ordning är A och O.
Tror jag kan svara på alla dina frågor men orkar inte gå igenom hela tråden. T.ex. vad gäller "nollning" av konton. Det man gör är att man först bokför färdigt och låser året i bokföringsprogrammet. I balansräkningen, under gruppen av konton som heter "Eget kapital" så finns det ett antal konton, beroende på hur du har disponerat din kontoplan.
Förutom "eget kapital-kontot" så kanske egna uttag, egna insättningar, skatteskulder m.m.
God redovisningssed säger att man skall nolla alla konton förutom eget kapital, och föra över alla de andra beloppen dit. Alltså, när man startar nästa år, så står det 0 på de andra kontona, och summan av kardemumman finns istället på "eget kapital".
Kul att du startat eget, finns inget bättre enligt mig. Har själv hållt på sen 1996.
Det finns två vägar att gå. Antingen tar man hjälp av en "bokföringsbyrå". Det finns mängder med företag och enskilda som sysslar med detta på helhet. De är ruskigt snabba eftersom allt går på rutin och de kan alla regler och blanketter utan att fundera. Du kan i samråd med en sådan bestämma att du t.ex. betalar alla räkningar, fakturerar dina kunder, håller koll på att de betalar, och bockar av sådant, samt att du håller en MYCKET god ordning på lösa kvitton och sånt.
Sen köper du tjänsten av dem att göra själva bokföringen och årsbokslutet, tiden det tar är helt avhängigt på hur noggran du varit. Att bokföra hela ditt företag kanske tar 5 timmar, men att leta efter ett enda fel när det inte stämmer mot bankkontot kan ta en dag extra.
Den andra vägen att gå är att göra allt själv. På dina frågor tror jag du skulle ha nytta av att gå en kort bokföringskurs där du får lära dig grunderna, känns mycket bättre sen när du slipper gissa.
För egen del har jag alltid gjort all bokföring själv. Även då gäller att god ordning är A och O.
Tror jag kan svara på alla dina frågor men orkar inte gå igenom hela tråden. T.ex. vad gäller "nollning" av konton. Det man gör är att man först bokför färdigt och låser året i bokföringsprogrammet. I balansräkningen, under gruppen av konton som heter "Eget kapital" så finns det ett antal konton, beroende på hur du har disponerat din kontoplan.
Förutom "eget kapital-kontot" så kanske egna uttag, egna insättningar, skatteskulder m.m.
God redovisningssed säger att man skall nolla alla konton förutom eget kapital, och föra över alla de andra beloppen dit. Alltså, när man startar nästa år, så står det 0 på de andra kontona, och summan av kardemumman finns istället på "eget kapital".
Ha ha är nog lite ivrig he he sen så är det alltid bättre att börja i god tid och göra några varv själv ( min plan är att lära mig att sköta bokföringen själv, dels för att det är kul och att ha kontrollen, kunskapen och insynen) .Alfredo skrev:
Kunde man börja från grunden och bygga sig ett hus så ska väl detta gå också man får använda sig av sina dumma frågor bara
Visst är det roligt skulle gjort det för flera år sen men lovade min sambo att göra klart huset förstmartinradbo skrev:Hej D09.
Kul att du startat eget, finns inget bättre enligt mig. Har själv hållt på sen 1996.
Det finns två vägar att gå. Antingen tar man hjälp av en "bokföringsbyrå". Det finns mängder med företag och enskilda som sysslar med detta på helhet. De är ruskigt snabba eftersom allt går på rutin och de kan alla regler och blanketter utan att fundera. Du kan i samråd med en sådan bestämma att du t.ex. betalar alla räkningar, fakturerar dina kunder, håller koll på att de betalar, och bockar av sådant, samt att du håller en MYCKET god ordning på lösa kvitton och sånt.
Sen köper du tjänsten av dem att göra själva bokföringen och årsbokslutet, tiden det tar är helt avhängigt på hur noggran du varit. Att bokföra hela ditt företag kanske tar 5 timmar, men att leta efter ett enda fel när det inte stämmer mot bankkontot kan ta en dag extra.
Den andra vägen att gå är att göra allt själv. På dina frågor tror jag du skulle ha nytta av att gå en kort bokföringskurs där du får lära dig grunderna, känns mycket bättre sen när du slipper gissa.
För egen del har jag alltid gjort all bokföring själv. Även då gäller att god ordning är A och O.
Tror jag kan svara på alla dina frågor men orkar inte gå igenom hela tråden. T.ex. vad gäller "nollning" av konton. Det man gör är att man först bokför färdigt och låser året i bokföringsprogrammet. I balansräkningen, under gruppen av konton som heter "Eget kapital" så finns det ett antal konton, beroende på hur du har disponerat din kontoplan.
Förutom "eget kapital-kontot" så kanske egna uttag, egna insättningar, skatteskulder m.m.
God redovisningssed säger att man skall nolla alla konton förutom eget kapital, och föra över alla de andra beloppen dit. Alltså, när man startar nästa år, så står det 0 på de andra kontona, och summan av kardemumman finns istället på "eget kapital".
Så när vi flyttade in så gick jag in på verksamt.se och tryckte på knappen. ( hade tjuvstartat med affärsplan i smyg ) he he
Så med andra ord så ska ett ev minus, egna insättningar nollas ut och föras över till det nya året?
Trodde det skulle försvinna isamband med deklarationen / bokslutet?
Skatten har jag nollat, bara sista momsinbetalningen som jag väntar tills jan och göra
Sedan är det förbrukningsmaterial, inventarier men det såg jag att programmet räknade bort när man kollade på resultatrapporten. Men jag ska tömma av via en debit/ kredit verifikation så summan är 0 då?
Min tanke är att lära mig själv, att gå en kurs är absolut ett måste fick lite mer o göra än vad jag räknat med he he men det är bara roligt. Istället har jag suttit på kvällar o läst. Verkar som en bekant ska titta på bokföringen men jag vill göra dom först. Dels för att inte bara lämpa över jobbet och dels för att förstå vad jag gjort för fel och det dyker upp något
Kollat med några vänner och det verkar finnas någon magiskt gräns då alla som har enskilda firmor ( AB låg högre ) ligger på 20 000 - 23 000 kr för revisorn och då lägger dom iordning allt snyggt och fint. Enda anledningen är att dom inte gillar papper och att läsa o fylla i blanketter. Det tycker jag däremot e sköj
En fråga, själva bokslutet gör man ju efter årsskiftet om man är mer normal i knoppen än mig.
Men nollning av konton etc, det gör man också efter årsskiftet med andra ord.
Tänker bl a på momsen som jag betalar in i jan, men egentligen belastar kontot på 2013.
Ska det tillhöra 2013 eller är det en skatteskuld som jag tar upp i bokslutet och där räknar av pengar som jag sparat för denna betalning?
Men nollning av konton etc, det gör man också efter årsskiftet med andra ord.
Tänker bl a på momsen som jag betalar in i jan, men egentligen belastar kontot på 2013.
Ska det tillhöra 2013 eller är det en skatteskuld som jag tar upp i bokslutet och där räknar av pengar som jag sparat för denna betalning?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 576 inlägg
Nollningen gäller alltså enbart den kontogruppen av konton som heter Eget kapital (ja det är både ett specifikt konto och en kontogrupp som heter så). Den görs INTE med en verifikation utan när man i bokföringsprogrammet har låst föregående år, skapat nästa år ) i detta fallet 2012, och helst innan man börjar bokföra. Du gör det i menyn som heter "Ingående balans".
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.
Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.
Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
EGET KAPITAL, AVSÄTTNINGAR OCH SKULDERmartinradbo skrev:Nollningen gäller alltså enbart den kontogruppen av konton som heter Eget kapital (ja det är både ett specifikt konto och en kontogrupp som heter så). Den görs INTE med en verifikation utan när man i bokföringsprogrammet har låst föregående år, skapat nästa år ) i detta fallet 2012, och helst innan man börjar bokföra. Du gör det i menyn som heter "Ingående balans".
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.
Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
Eget kapital
Egna insättningar och uttag
2013Egna uttag 0,009 038,959 038,95
2018Egna insättningar0,00-9 178,35-9 178,35
S:a Egna insättningar och uttag0,00-139,40-139,40
S:a Eget kapital0,00-139,40-139,40
Obeskattade reserver och avsättningar
S:a Obeskattade reserver och avsättningar0,000,000,00
Skulder
Kortfristiga skulder
2611Utg moms förs inom Sv, ored0,00-1 282,60-1 282,60
2641Debiterad ingående moms0,00546,58546,58
S:a Kortfristiga skulder0,00-736,02-736,02
Om man tittar på kategorin Eget kapital så är det momsen och egna insättningar som ska justeras. Resten verkar ligga i fas.
Ha ha förstår att det inte är lätt att förklara, tycker du gör det bra bra jag som ska koppla ihop
Jotack, såna tjänster ska man visa uppskattning för