D09
Fred vom Jupiter skrev:
Och kostnader under ett halvt prisbasbelopp (typ 20 000 drygt) behöver man inte periodisera och skriva av enligt plan och sånt meck. Dra av rubbet när du köper det.
När du säger dra av direkt. Syftar du på att uppta hela momsen då eller ska man uppta kostnaden på något mer ställe?
Typ deb/kre samma summa på kontot för t ex förbrukningsinventarierna. Jag trodde att man gjorde sånt i slutet på året?
 
Nja, årsbokslutet ska visa hur det ser ut just vid räkenskapsårets slut, i de flesta fall kalenderårsskiftet. Så istället för att skjuta raketer och dricka skumpa borde man printa ut samtliga konton vid tolvslaget på måndag ; )
Det som händer efter räkenskapsårets slut, medan man pillar med bokslutet, får man ta på nästa års räkenskaper.
 
Man drar av kostnaden för inköpet när man bokför det. Vissa bokför en gång i månaden, andra bara vid bokslut medan större företag bokför löpande. Men summeringen gör man först vid årsbokslutet.

Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
 
D09
Fred vom Jupiter skrev:
Man drar av kostnaden för inköpet när man bokför det. Vissa bokför en gång i månaden, andra bara vid bokslut medan större företag bokför löpande. Men summeringen gör man först vid årsbokslutet.

Momsen bokförs alltid i sin helhet i den period när den ska redovisas. Den periodiseras aldrig. Redovisar du moms varje kvartal räknar du ihop de belopp som står på de fakturor du haft under kvartalet, och om du redovisar moms en gång varje år så räknar du ihop alla årets fakturor för året. Lägg fakturor du skickat till kunder i en hög och fakturor du betalat i en annan hög och räkna fram de två summorna av momsbeloppen som står på fakturorna.
Låt oss säga att jag ska dra av något, tex inköpet ökade i kredit, ska jag då "dra av" samma belopp mot samma konto i debit?
 
BL Start är ett riktigt bra program som jag använder själv i våra verksamheter. Tidigare använde vi Speedledger, men jag tyckte att den var lite dyr med tanke pä att bokslutsfunktionen saknades.
I BL Start får du med två bra böcker i pdfformat om bokföring och bokslut. Det finns en provversion där böckerna ingår.

Du behöver läsa på och öva eller ta hjälp av någon. Det är inte så dyrt och du kan rent utav tjäna på det.
 
D09
D09
gott, nu har man laddat ner blanketterna från skatteverket, bombat dom med frågor, bokfört 99 % av december...

enda som bråkar nu är att ett inköpt jag gjort via nätet verkar inte slå förränn i jan då alla röda dagar ställer till det *suck*

Någon mer som sitter med bokslutet och enskild firma nu?
 
D09 skrev:
Någon mer som sitter med bokslutet och enskild firma nu?
Nej det brukar nog bli fram i april/maj... :surprised::surprised::surprised:

Jag måste säga att jag är imponerad av din framförhållning! (y).
 
  • Gilla
Lantbrukarparet och 1 till
  • Laddar…
Hej D09.
Kul att du startat eget, finns inget bättre enligt mig. Har själv hållt på sen 1996.

Det finns två vägar att gå. Antingen tar man hjälp av en "bokföringsbyrå". Det finns mängder med företag och enskilda som sysslar med detta på helhet. De är ruskigt snabba eftersom allt går på rutin och de kan alla regler och blanketter utan att fundera. Du kan i samråd med en sådan bestämma att du t.ex. betalar alla räkningar, fakturerar dina kunder, håller koll på att de betalar, och bockar av sådant, samt att du håller en MYCKET god ordning på lösa kvitton och sånt.
Sen köper du tjänsten av dem att göra själva bokföringen och årsbokslutet, tiden det tar är helt avhängigt på hur noggran du varit. Att bokföra hela ditt företag kanske tar 5 timmar, men att leta efter ett enda fel när det inte stämmer mot bankkontot kan ta en dag extra.

Den andra vägen att gå är att göra allt själv. På dina frågor tror jag du skulle ha nytta av att gå en kort bokföringskurs där du får lära dig grunderna, känns mycket bättre sen när du slipper gissa.

För egen del har jag alltid gjort all bokföring själv. Även då gäller att god ordning är A och O.

Tror jag kan svara på alla dina frågor men orkar inte gå igenom hela tråden. T.ex. vad gäller "nollning" av konton. Det man gör är att man först bokför färdigt och låser året i bokföringsprogrammet. I balansräkningen, under gruppen av konton som heter "Eget kapital" så finns det ett antal konton, beroende på hur du har disponerat din kontoplan.
Förutom "eget kapital-kontot" så kanske egna uttag, egna insättningar, skatteskulder m.m.
God redovisningssed säger att man skall nolla alla konton förutom eget kapital, och föra över alla de andra beloppen dit. Alltså, när man startar nästa år, så står det 0 på de andra kontona, och summan av kardemumman finns istället på "eget kapital".
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Alfredo skrev:
Nej det brukar nog bli fram i april/maj... :surprised::surprised::surprised:

Jag måste säga att jag är imponerad av din framförhållning! (y).
Ha ha är nog lite ivrig he he sen så är det alltid bättre att börja i god tid och göra några varv själv ( min plan är att lära mig att sköta bokföringen själv, dels för att det är kul och att ha kontrollen, kunskapen och insynen) .

Kunde man börja från grunden och bygga sig ett hus så ska väl detta gå också :) man får använda sig av sina dumma frågor bara ;)
 
D09
martinradbo skrev:
Hej D09.
Kul att du startat eget, finns inget bättre enligt mig. Har själv hållt på sen 1996.

Det finns två vägar att gå. Antingen tar man hjälp av en "bokföringsbyrå". Det finns mängder med företag och enskilda som sysslar med detta på helhet. De är ruskigt snabba eftersom allt går på rutin och de kan alla regler och blanketter utan att fundera. Du kan i samråd med en sådan bestämma att du t.ex. betalar alla räkningar, fakturerar dina kunder, håller koll på att de betalar, och bockar av sådant, samt att du håller en MYCKET god ordning på lösa kvitton och sånt.
Sen köper du tjänsten av dem att göra själva bokföringen och årsbokslutet, tiden det tar är helt avhängigt på hur noggran du varit. Att bokföra hela ditt företag kanske tar 5 timmar, men att leta efter ett enda fel när det inte stämmer mot bankkontot kan ta en dag extra.

Den andra vägen att gå är att göra allt själv. På dina frågor tror jag du skulle ha nytta av att gå en kort bokföringskurs där du får lära dig grunderna, känns mycket bättre sen när du slipper gissa.

För egen del har jag alltid gjort all bokföring själv. Även då gäller att god ordning är A och O.

Tror jag kan svara på alla dina frågor men orkar inte gå igenom hela tråden. T.ex. vad gäller "nollning" av konton. Det man gör är att man först bokför färdigt och låser året i bokföringsprogrammet. I balansräkningen, under gruppen av konton som heter "Eget kapital" så finns det ett antal konton, beroende på hur du har disponerat din kontoplan.
Förutom "eget kapital-kontot" så kanske egna uttag, egna insättningar, skatteskulder m.m.
God redovisningssed säger att man skall nolla alla konton förutom eget kapital, och föra över alla de andra beloppen dit. Alltså, när man startar nästa år, så står det 0 på de andra kontona, och summan av kardemumman finns istället på "eget kapital".
Visst är det roligt :) skulle gjort det för flera år sen men lovade min sambo att göra klart huset först ;)
Så när vi flyttade in så gick jag in på verksamt.se och tryckte på knappen. ( hade tjuvstartat med affärsplan i smyg ) he he

Så med andra ord så ska ett ev minus, egna insättningar nollas ut och föras över till det nya året?
Trodde det skulle försvinna isamband med deklarationen / bokslutet?

Skatten har jag nollat, bara sista momsinbetalningen som jag väntar tills jan och göra :)
Sedan är det förbrukningsmaterial, inventarier men det såg jag att programmet räknade bort när man kollade på resultatrapporten. Men jag ska tömma av via en debit/ kredit verifikation så summan är 0 då?

Min tanke är att lära mig själv, att gå en kurs är absolut ett måste :) fick lite mer o göra än vad jag räknat med he he men det är bara roligt. Istället har jag suttit på kvällar o läst. Verkar som en bekant ska titta på bokföringen men jag vill göra dom först. Dels för att inte bara lämpa över jobbet och dels för att förstå vad jag gjort för fel och det dyker upp något :)

Kollat med några vänner och det verkar finnas någon magiskt gräns då alla som har enskilda firmor ( AB låg högre ) ligger på 20 000 - 23 000 kr för revisorn och då lägger dom iordning allt snyggt och fint. Enda anledningen är att dom inte gillar papper och att läsa o fylla i blanketter. Det tycker jag däremot e sköj ;)
 
D09
En fråga, själva bokslutet gör man ju efter årsskiftet om man är mer normal i knoppen än mig.

Men nollning av konton etc, det gör man också efter årsskiftet med andra ord.

Tänker bl a på momsen som jag betalar in i jan, men egentligen belastar kontot på 2013.
Ska det tillhöra 2013 eller är det en skatteskuld som jag tar upp i bokslutet och där räknar av pengar som jag sparat för denna betalning?
 
Nollningen gäller alltså enbart den kontogruppen av konton som heter Eget kapital (ja det är både ett specifikt konto och en kontogrupp som heter så). Den görs INTE med en verifikation utan när man i bokföringsprogrammet har låst föregående år, skapat nästa år ) i detta fallet 2012, och helst innan man börjar bokföra. Du gör det i menyn som heter "Ingående balans".
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.

Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
 
D09
martinradbo skrev:
Nollningen gäller alltså enbart den kontogruppen av konton som heter Eget kapital (ja det är både ett specifikt konto och en kontogrupp som heter så). Den görs INTE med en verifikation utan när man i bokföringsprogrammet har låst föregående år, skapat nästa år ) i detta fallet 2012, och helst innan man börjar bokföra. Du gör det i menyn som heter "Ingående balans".
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.

Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
EGET KAPITAL, AVSÄTTNINGAR OCH SKULDER
Eget kapital
Egna insättningar och uttag
2013Egna uttag 0,009 038,959 038,95
2018Egna insättningar0,00-9 178,35-9 178,35
S:a Egna insättningar och uttag0,00-139,40-139,40
S:a Eget kapital0,00-139,40-139,40
Obeskattade reserver och avsättningar
S:a Obeskattade reserver och avsättningar0,000,000,00
Skulder
Kortfristiga skulder
2611Utg moms förs inom Sv, ored0,00-1 282,60-1 282,60
2641Debiterad ingående moms0,00546,58546,58
S:a Kortfristiga skulder0,00-736,02-736,02

Om man tittar på kategorin Eget kapital så är det momsen och egna insättningar som ska justeras. Resten verkar ligga i fas.

Ha ha förstår att det inte är lätt att förklara, tycker du gör det bra :) bra jag som ska koppla ihop ;)

Jotack, såna tjänster ska man visa uppskattning för :)
 
D09
En fråga gällande perodiseringsprincipen. Betalade min företagsförsäkring, denna period sträcker sig in i 2013.
Antar att detta ska delas upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.