D09
( tillägger att jag inte förväntar mig ett svar ikväll ). ;) Gott nytt år på er!
 
Y
hum, kan man gör avdrag på försäkringar alltså? *mouahhaa*
 
D09
Kanske uttrycker mig konstigt, felaktigt m.m ;) jag är grön och det är mycket nya ord :)

Fakturan för företagsförsäkringen bör väl bokföras att den skall motsvara tiden den täcker upp per år?

Att den är utan moms har jag koll på, men den minskar väl ev vinst saldo. Så tolkar jag bokföringsprogrammets resulttatrapport iaf. Om jag tolkar skatteverket rätt så är de kostnader som jag behöver för att kunna driva firman avdragsgilla? Är jag ute och cyklar så rätta mig gärna. :)
 
Yrrol skrev:
hum, kan man gör avdrag på försäkringar alltså? *mouahhaa*
Svar ja...

[h=2]Försäkringspremier[/h]Försäkringspremier som avser näringsverksamheten får du normalt göra avdrag för. Detta kan t.ex. gälla sakförsäkringen för en bil som tillhör näringsverksamheten.
För grupplivförsäkringar gäller särskilda begränsningar. En grupplivförsäkring som du tecknar för dig, i egenskap av näringsidkare, får du i vissa fall endast dra av delvis. Så blir fallet om en eventuell ersättning är förmånligare än motsvarande ersättning enligt den statliga grupplivförsäkringen. I så fall får du maximalt göra avdrag motsvarande premiekostnaden för den statliga grupplivförsäkringen.
 
"Learning by doing" kan här bli dyr! Föreslår att du, åtminstone vid första bokslutet, vänder dig till en ekonom. Att gå kurser i ämnet lönar sig både arbetsmässigt och ekonomiskt.
Du verkar tillräckligt ambitiös för att ha nytta av kurser i ämnet. Det gör att du på sikt kan sköta bokföringen själv.
 
D09
Stämmer det att när man använder konto 1731, Förutbetalda Företagsförsäkringar så bokförs kostnaderna / utgifterna först när försäkringen är förbrukad.

t ex betalar man en faktura för företagsförsäkringar på 10 000 kr i nov. försäkringen täcker dec - sept.

december är avdragsgill detta år ( 1000 kr ).
jan - sept ( 9000kr ) blir avdragsgilla först nästa år? Vilket innebär att resultatet inte minskar med utbetalt belopp och man får skatta för beloppet.

Läste att denna utgift får tas upp i inkomstdeklarationen. Stämmer det? =)
 
D09
Henri skrev:
"Learning by doing" kan här bli dyr! Föreslår att du, åtminstone vid första bokslutet, vänder dig till en ekonom. Att gå kurser i ämnet lönar sig både arbetsmässigt och ekonomiskt.
Du verkar tillräckligt ambitiös för att ha nytta av kurser i ämnet. Det gör att du på sikt kan sköta bokföringen själv.
Ska få hjälp av en kunnig bekant. Vill dock göra så långt det är möjligt själv ( hela bokslutet ) annars så kommer jag förmodligen få svårt att ta in vad jag skulle gjort annorlunda när hon ev korrigerar mig =)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
D09
jkarlberg skrev:
detta är läsvärt om man ska ta hjälp av bekanta..
[länk]
Bra länk för att bli påmind om den viktigaste insatsen ( familjen ) samt att inte blanda in familj/ släkt.
 
Man ska väl kvitta ALLA företagets utgifter mot intäkterna, eller? Varför skulle försäkringar vara undantagna?
Har aldrig haft företag, men har en del koll på djuruppfödning som går som hobbyverksamhet. Hittar ibland en del entusister som hävdar att de går med vinst, men då visar det sig att de bara räknat direkta utgifter för en specifik kull och hoppat över:
Veterinär- och försäkringskostnader, mat, kattsand mm förbrukningsartiklar för djur som inte går i avel längre.
Resor till och från veterinär, utställningar, parningar, samt mat- och boende för utställningar.
Utställningskostnader för samtliga djur.
Etc...


Men, vill de betala skatt för en förlustverksamhet så är det ju inte mitt problem.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Y
Gällande min glada reaktion berörande försäkringar så har troligen min revisor fångatupp mina försäkringar från min privata pärm, har inte tänkt på det innan. Först nu som jag är mer medveten och engagerad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nu ramlade en liten pollett ner tror jag ;)

Min lilla hjärna hade svårt att hålla isär och förstå bokföringsteknik och själva bokföringsprogrammet :)

Nu väntar jag på morgondagen sen ska jag bokföra sista transaktionen... Sen om jag fattat det rätt ska jag låsa härligheten.
Öppna år 2013, sedan nolla alla konton mot eget kapital 2010, därefter mot kontot årets ?resultat? 8999 ngt.

Därefter ska utgående balanser föras in som ingående balanser.

Men om man gör detta enligt visst förutbestämda steg... Varför fixar inte bokföringsprogrammet det med automatik... Nu finns det säkert sådana mjukvaror men jag är riktigt nöjd med speedledger i övrigt så där blir det inget byte... Ska dock påminna en bekant som jobbar med programmering åt dom om vad jag önskar mig av tomten till nästa år ;)


Vad som gör mig lite fundersam på programmets funktion är svaret jag fick från kundtjänst.
En av frågorna var om jag måste öppna 2013 först för att kunna få med händelser som jag när jag handlar etc. Det svaret hängde jag med på men när dom skriver "Efter att bokslutsposter har registrerats i 2012 behöver du för över nya ingående balanser". Syftar dom på det som diskuterats ovan med att föra över mellan konton eget kapital eller hur tolkar ni det?q

Svaret från kundtjänst:

"Hej,

Du behöver inte ha skapat räkenskapsår 2013 innan , utan dessa händelser kommer att synas i Autokonteringen när räkenskapsåret skapas.

Efter att allt i Autokonteringen för 2012 är bokfört och alla dina eventuella Manuella konteringar är bokförda kan du skapa ett nytt år.

Preliminära ingående balanser förs över automatiskt när du skapar ett nytt år och du kan alltid välja att gå tillbaka in i föregående år . Efter att bokslutsposter har registrerats i 2012 behöver du för över nya ingående balanser.
Detta sker i år 2013 under Underhåll > Ingående balanser och kan göras flera gånger vid behov. Ingående balanser är kontoklass 1 och 2."


Ha ha man behöver läsa samma text flera gånger för att ljuset ska skymtas ;)
 
D09 skrev:
Nu väntar jag på morgondagen sen ska jag bokföra sista transaktionen... Sen om jag fattat det rätt ska jag låsa härligheten.
Vanligtvis måste man vänta en tid in på det nya året innan man kan bokföra den sista transaktionen och låsa det gamla bokföringsåret. De sista transaktionerna kan avse räntebesked och fakturor som ankommer först efter nyår. Efter låsning är det helt stopp för fler transaktioner.
 
Vi önskade oss den funktionen av speedledger i säkert tre år. Inget hände så därför bytte vi. Saknar inte autokonteringen, det är bättre att verkligen ha koll på vad som händer. Däremot är stödet för årsbokslutet som finns i BL väldigt bra. Visma lär ha ett ännu bättre skattemässigt, men jag har valt att inte använda periodiseringsfonder och dylikt.
 
Hemmakatten
@D09 Jag har arbetat med ekonomi i många år, kanske inte direkt nere på kontonivå utan mer på större internationella företag. Men, principen är densamma oavsett storlek på företag. Och jag är ledsen, men jag förstår inte mycket av det du skriver. Men jag tänker ge dig två råd, som du naturligtvis gör som du vill med.

Det första rådet är att INTE låsa år 2012. Det är nästan i princip omöjligt att öppna året igen (i alla fall i större affärssystem).

Det andra rådet är samma råd du fått av andra, dvs. se till att du får professionell hjälp av en redovisningsfirma åtminstone detta första år. Det är förvisso sant att det är (och ska vara) enklare med redovisningen för mindre företag (enskilda firmor mm) än för de stora företagen. Men likväl är grunderna samma. Om du får hjälp nu så har du en "mall" att återvända till nästa år och du hinner dessutom gå någon enklare kurs i redovisning för småföretagare.

Lycka till!.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.