D09
Hej och tack för råd och lyckoönskningar. :)

som jag uppfattade det på kundtjänst så kan jag alltid backa tillbaka och ändra så jag tror det inte går att låsa som vissa andra mjukvaror gör.
 
D09
Hej och tack för råd och lyckoönskningar. :)

som jag uppfattade det på kundtjänst så kan jag alltid backa tillbaka och ändra så jag tror det inte går att låsa som vissa andra mjukvaror gör.
 
Hej!

Drygt 20 TSEK är inte dyrt för att få ett bokslut gjort för en enskild firma. Det är hutlöst!

Misstänker dock att priset beror på att de gör alla löpande bokföring under året med momsredovisingar och liknande. Ska du bara ha hjälp med bokslutet bör det vara betydligt billigare. Tycker dock du gör rätt i att försöka göra mycket själv i och med att du verkar ha intresse och driv.

Bra dock att du tar hjälp av en bekant nu i början och förstår helt att du vill försöka göra det själv innan du pratar med vederbörande.

Svaret från kundtjänst handlar ju om överförandet av ingående balanser och inte överföring mellan eget-kapitalkonton som jag misstänker att du för göra själv.

Nej, allt som krävs för firman är inte avdragsgillt. Finns avdragsbegränsningar för representation, medlemsavgifter, pensionskostnader, räntekostnader, pensionskostnader m m.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
4875+moms kostade bokslutet till vårt AB..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Enen fundering.... Ev överskott är ju mina pengar, dvs skall beskattas. Skall man då bokföra vinsten som eget uttag, eller endast själva saldot som finns kvar på kontot? I jan ska ju momsen betalas, då bör man ha gjort en egen insättning igen för att momsen kan dras. :) samt att skatten betalas ju isamband med deklarationen.
 
Redigerat:
D09 skrev:
En fundering.... ska man bokföra ev vinst som eget uttag eller ska man bokföra beloppet som finns kvar på kontot, eller inget av det? :)
Vinst medför att det egna kapitalet kommer att öka. Eget uttag respektive egen insättning är bara när du aktivt flyttar pengar till eller ifrån verksamheten.

Ett eget uttag kan exempelvis ske när du vill ta ut "lön" och flyttar pengar från företagets bankkonto till ditt privata konto.

Det finns egentligen ingen koppling mellan eget uttag, egen insättning, vinst eller förlust.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Så egentligen behöver jag inte röra pengarna, såvida jag inte fysiskt vill ta ut dom för och göra en t ex skatteinbetalning, köpa rosor till sambon eller en tur och retur till borås djurpark ;)
 
D09
D09 skrev:
Stämmer det att när man använder konto 1731, Förutbetalda Företagsförsäkringar så bokförs kostnaderna / utgifterna först när försäkringen är förbrukad.

t ex betalar man en faktura för företagsförsäkringar på 10 000 kr i nov. försäkringen täcker dec - sept.

december är avdragsgill detta år ( 1000 kr ).
jan - sept ( 9000kr ) blir avdragsgilla först nästa år? Vilket innebär att resultatet inte minskar med utbetalt belopp och man får skatta för beloppet.

Läste att denna utgift får tas upp i inkomstdeklarationen. Stämmer det? =)
Kollade med skatteverket och det stämde med att kostnaderna skall bokföras först när dom förbrukas ( i mitt fall löpande under 2013 ) tills dess ligger dom som en tillgång under konto 1731. Eftersom jag från början hade bokfört utgiften som en företagsförsäkring ( kostnad ) och sedan konterade om utgiften till förutbetalda ( tillgång ) så ökade resultatet.. Vilket fick mig fundera en del innan jag kopplade ha ha men det är ganska logiskt ändå... Försäkringen förbrukas nästa 2013 och blir då en kostnad och blir då avdragsgill .... Ett liten steg för bokföringen, ett stort steg för mig ha ha
 
D09
martinradbo skrev:
Nollningen gäller alltså enbart den kontogruppen av konton som heter Eget kapital (ja det är både ett specifikt konto och en kontogrupp som heter så). Den görs INTE med en verifikation utan när man i bokföringsprogrammet har låst föregående år, skapat nästa år ) i detta fallet 2012, och helst innan man börjar bokföra. Du gör det i menyn som heter "Ingående balans".
Lättast är att först nolla alla konton i gruppen, inklusive eget kapital. Då blir summan längst ner inte 0 som den måste vara, utan en summa. Då kan du enkelt skriva den summan i eget kapital och så är du klar med detta moment.

Nästan hopplöst att förklara sånt här i text men hoppas du förstår. Att få hjälp av en vän som har erfarenhet första gången är väldigt värdefull, var snäll mot honom/henne.
Om man tar ut en balansrapport och tittar under eget kapital, ( konto 2010 till 2999 ) det är endast de kontona som berörs?
Dvs som ska nollas. I mitt fall t ex 2013, 2018 samt ev skuldkonton. ( ursäkta om jag upprepar det som du redan skrivit ) ;)

Skall detta summan av ovan sedan föras till 8999 årets resultat eller ska det ligga kvar under eget kapital 2010 och följa med utgående / ingående balanser?
 
D09
D09 skrev:
Om man tar ut en balansrapport och tittar under eget kapital, ( konto 2010 till 2999 ) det är endast de kontona som berörs?
Dvs som ska nollas. I mitt fall t ex 2013, 2018 samt ev skuldkonton. ( ursäkta om jag upprepar det som du redan skrivit ) ;)

Skall detta summan av ovan sedan föras till 8999 årets resultat eller ska det ligga kvar under eget kapital 2010 och följa med utgående / ingående balanser?
Hittade denna på skatteverkets bilaga i en liten pytteruta...

Eget kapital i bokföringsprogrammet
När du beräknat resultatet bokförs det både på konto 2019 och 8999. Vinst krediteras 2019 och debiteras 8999. (För- lust debiteras 2019 och krediteras 8999).
När bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonton till konto 2010.
 
D09
D09 skrev:
Hittade denna på skatteverkets bilaga i en liten pytteruta...

Eget kapital i bokföringsprogrammet
När du beräknat resultatet bokförs det både på konto 2019 och 8999. Vinst krediteras 2019 och debiteras 8999. (För- lust debiteras 2019 och krediteras 8999).
När bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonton till konto 2010.
http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db8000111081/28204_Del1.pdf

"+ Eget kapital vid årets början
+ Egna insättningar
- Egna uttag +/- Årets resultat
+ Eventuella skattejusteringar = Eget kapital vid årets slut
Skattejusteringar är (se även s. 36–39):
+ Utgående moms om moms redovisas årligen
- Ingående moms om moms redovisas årligen
+ Momsjustering från bokslutsunderlaget om moms redovisas årligen
+ Särskild löneskatt på anställd pensions- kostnader
+ Fastighetsskatt för näringsfastighet
= Summa skattejusteringar"

Glömde hälften ;)
 
Hemmakatten skrev:
@D09 Jag har arbetat med ekonomi i många år, kanske inte direkt nere på kontonivå utan mer på större internationella företag. Men, principen är densamma oavsett storlek på företag. Och jag är ledsen, men jag förstår inte mycket av det du skriver.
Som företagsekonom förstår jag inte heller mycket av det TS skriver och frågar. Så kan det vara när man, i likhet med TS, inte kan tillräckligt i ämnet för att formulera frågorna och få ett fackmässigt svar. Det upplever jag själv när jag exempelvis talar med en dataexpert om mina datorproblem.
 
D09
Henri skrev:
Som företagsekonom förstår jag inte heller mycket av det TS skriver och frågar. Så kan det vara när man, i likhet med TS, inte kan tillräckligt i ämnet för att formulera frågorna och få ett fackmässigt svar. Det upplever jag själv när jag exempelvis talar med en dataexpert om mina datorproblem.
Ha ha det köper jag ;)
 
Henri skrev:
Som företagsekonom förstår jag inte heller mycket av det TS skriver och frågar. Så kan det vara när man, i likhet med TS, inte kan tillräckligt i ämnet för att formulera frågorna och få ett fackmässigt svar.
Ett annat problem är att "hur man gör ett bokslut" är en ganska komplex fråga som inte helt enkelt besvaras med några rader i ett forum. Beroende på kontoplan, redovisningsmodell, bokföringsprogramvara mm, mm, finns det i det närmats oändligt antal olika varianter och steg som ska till.

Som flera har sagt tidigare tror jag TS har utomordentliga förutsättningar för att få full förståelse för detta på sikt. Dock tror jag som många andra att det är klokt att ta hjälp, i varje fall första gången. Jag tror även en kurs, eller i varje fall en "lärobok" i grundläggande redovisning är en god investering. Det hjälper mycket om man har full förståelse för termer som balansräkning, resultaträkning, debet och kredit.
 
D09
Lite grund info.

enskild firma. Startad jan 2012. Huvudsaklig verksamhet är konsultverksamhet. Använder kontantmetoden. Kontoplan bas eller vad den kallas. Har inga lager eller dyl. Inga inventarier som skall peridodiseras. kommer att använda förenklad bokslut för enskild företag. Någon mer info som saknas ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.