D09
Vet inte om detta är rätt forum men gör det försök ändå.

Har en enskild firma, nu är det dags för mitt första bokslut och det dyker upp en hel del frågetecken ;)

Momsen som ska betalas för dec månad kommer jag att betala in i jan, slår den på fel år då?

Har förstått det som att man "nollar" konton. Samtidigt som man öppnar nytt bokföringsår i programmet. (speedledger).
Förmodar att man tömmer kontona och när allt är klart så öppnar man det nya året. Om man nu nollställer, vad ska föras över till nästa år?

Måste nollställningsverifikationerna vara utförda innan årsskiftet?
 
Tycker du ska ta hjälp av en kunnig kassör nu första bokslutet. Det är lätt att göra fel annars.
Det går att bokföra tex decembers moms på rätt månad även om du betalar den i januari. Det är såna här saker som du kan behöva hjälp med.

Kjell
 
Vet inte riktig vad du menar med "nollar". Kontona för in- och utgående moms ska normalt sluta på noll vid bokföringsårets slut, eftersom de pengarna då är flyttade någon annanstans. Men man ska inte generellt tömma andra konton. De ska givetvis stå på noll om de verkligen är tömda, men inte annars.
 
D09
Momsen blir nollad när jag bokför dec månads moms.

Jag läste om att man nollar andra konton. Tror det syftas på t ex förbrukningsartiklar, inventarier, kontorsmaterial etc eller är jag fel ute?
 
D09
T ex jag inhandlat dator för 5000kr och bokför den som en förbrukningsinventarie, denna skall ju eftersom beloppet inte överstiger ett halvt basbelopp skrivas av direkt.

Skall kontot då deb/kre med 5000kr så det slutar på 0 kr isamband med bokslutet och sedan i bokslutet ta upp denna avskrivning.
 
D09
mlkjhr skrev:
Tycker du ska ta hjälp av en kunnig kassör nu första bokslutet. Det är lätt att göra fel annars.
Det går att bokföra tex decembers moms på rätt månad även om du betalar den i januari. Det är såna här saker som du kan behöva hjälp med.

Kjell
Rycker i alla trådar, vänner jag har :)
 
Personligen tycker jag det åter som om det är värt pengarna att låta nåon som jobbar med sådant här hjälpa dig några timmar....
 
Jag har kört med Visma Enkla Firman sedan 2008 och gör allt själv - Enkelt tacksamt och man får en riktigt bra överblick under hela året hur det ser ut. Filen som programmet skapar kan man sedan enkelt skicka till RSV eller så tar man bara och överför fälten till egna deklarationen.

Tänk dessutom på att du skall in med firmans siffror tillsammans med din egna deklaration så du har ju lite tid på dig att skaffa ordentlig hjälp och se till att få allt rätt.
 
D09
slacker skrev:
Jag har kört med Visma Enkla Firman sedan 2008 och gör allt själv - Enkelt tacksamt och man får en riktigt bra överblick under hela året hur det ser ut. Filen som programmet skapar kan man sedan enkelt skicka till RSV eller så tar man bara och överför fälten till egna deklarationen.

Tänk dessutom på att du skall in med firmans siffror tillsammans med din egna deklaration så du har ju lite tid på dig att skaffa ordentlig hjälp och se till att få allt rätt.
:)

Jag kör med speedledger, också riktigt grymt. Jag använder kortet till 99% och då förs uppgifterna över direkt till programmet och jag behöver bara välja konto. Så risken för felaktiga ifyllda belopp är jag inte så orolig för. Inte heller kontona då kundservicen på speedlegder varit grymt och hjälpt till med det mesta :)

Ja, lika bra att starta direkt med att samla in info :) slipper det bli stressigt sen.

Själva ifyllnaden av blanketter verkar inte så farligt krångliga ( förenklat bokslut ) och skatteverket har mycket bra info och är hjälpsamma. Däremot så hittar jag inte så mycket tydlig info ( än ) om hur man ska hantera kontona isamband när saldona förs över till bokslutsblanketterna. Hade ju önskat att bokföringsprogrammet hade den funktionen också, eller så har den det men jag har inte fattar än ;).
 
Y
D09 skrev:
T ex jag inhandlat dator för 5000kr och bokför den som en förbrukningsinventarie, denna skall ju eftersom beloppet inte överstiger ett halvt basbelopp skrivas av direkt.

Skall kontot då deb/kre med 5000kr så det slutar på 0 kr isamband med bokslutet och sedan i bokslutet ta upp denna avskrivning.
Vad jag har hört så får man inte köpa en dator varje år, stämmer det?
 
D09
Yrrol skrev:
Vad jag har hört så får man inte köpa en dator varje år, stämmer det?
Vet inte, om jag inte minns fel räknar man med en förbrukningstid på 3 år för en dator.

Sen kan man ju ha olika datorer till olika funktioner/ syften.

Jag har en "sluten/skyddad" dator till lagring, bokföring, fakturering och andra dokument som jag är rädd om.

Sen har jag en arbetsdator för fältuppgifter och en läsplatta för dokumentläsning. Så det blir ju flera "datorer" ändå.

Det som avgör är delvis hur du använder datorn, privat eller ej. Samt hur du ska skriva av den. Dvs direkt eller på flera år.

Jag brukar alltid kolla med skatteverket med tanke på att dom har tillsynen och dom har alltid varit snabba och hjälpsamma :)
 
D09
Förtydligar med användandet av datorn, då menar jag om vilka arbetsuppgifter man har och om det är rimligt.

Min fältdator kommer garanterat ge upp tidigare än min hemmadator pga miljön, håller säkert inte i 3år ens :)
 
Du kan köpa in hur många datorer du vill om ditt företag behöver det. Grundregeln för inköp på firman är att det skall vara för firmans verksamhet, helt enkelt.

Momsen för december bokförs på december men betalas senast 12 februari. I årsbokslutet ligger den som en skatteskuld i räkenskaperna eftersom det är en skuld till staten.
 
D09
Men om skatteskulden är betald innan årsbokslutet är färdigt, redovisar man det som en skuld ändå eller tänker jag knasigt? ;)
 
Och kostnader under ett halvt prisbasbelopp (typ 20 000 drygt) behöver man inte periodisera och skriva av enligt plan och sånt meck. Dra av rubbet när du köper det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.