Hej,
Har 70-talshus med betongpannor där jag såg att en bit vid skarven har lossnat. Är näst nedersta radan ovanför hängrännan. Bifogar lite bilder.
Något som bör bytas?
Har 70-talshus med betongpannor där jag såg att en bit vid skarven har lossnat. Är näst nedersta radan ovanför hängrännan. Bifogar lite bilder.
Något som bör bytas?
Det korrekta svaret är mog att ni ska börja fundera på ett byte av alla pannor och allt det drar med sig med tanke på ålder och hur denna och övriga pannor ser ut.
Fram tills dess så är det mycket klokt att göra något åt trasiga pannor då underlaget med största sannolikhet också uppnått sin tekniska livslängd.
Fram tills dess så är det mycket klokt att göra något åt trasiga pannor då underlaget med största sannolikhet också uppnått sin tekniska livslängd.
Takpannor är bara utseende och lite skydd för pappen under mot uv-ljus, så den håller längre. det egentliga taket som skyddar mot regn är under pannorna, så du måste inte byta en trasig panna, men det blir ju snyggare
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Fånigt påstående som jag tror ingen som någonsin sysslat med tak skulle hålla med om. Pannorna är det som ska ta hand om 99% av vattnet och undertaket vad det nu är skyddar under dom få gånger det behövs under extremväder eller snösmältning.P Plutus skrev:
Har TS en reservpanna så är det självklart och om inte så kan man flytta den längst ner där ett läckage gör mindre.
Redigerat:
Den skadan sitter på ett ställe dör den inte gör just någon skada.
Går den enkelt att lossa och du har en reserv, så byt. Är den och de runt spikade så man inte enkelt får loss så kör lite tätningsmassa i skarven. Den lilla flisen hade kag inte oroat mig så mycket över
Ps ungefär hur gammalt är taket, med tanke på att vissa dömt ut de helt på dina bilder?
Ps ungefär hur gammalt är taket, med tanke på att vissa dömt ut de helt på dina bilder?
Trasig pannor ska bytas. Även små sprickor kan bli större efter lite snö och is. Så byt denna och övriga som du hittar som har samma status.
Det där taket skulle må bra av en ordentlig rengöring. Om inte många pannor är spruckna så skulle jag även se till att det målades. Då får man en ny ytbeläggning och det blir helt ok igen och du får ut 10 år till av det.
Många byter tak helt i onödan. Ytan blir sämre med åren på en panna, inte övriga delar.
Det där taket skulle må bra av en ordentlig rengöring. Om inte många pannor är spruckna så skulle jag även se till att det målades. Då får man en ny ytbeläggning och det blir helt ok igen och du får ut 10 år till av det.
Många byter tak helt i onödan. Ytan blir sämre med åren på en panna, inte övriga delar.