Hej!

Vi har ett sk varmt parallelltak, med 25 mm luftspalt och ventilerad takfot som går från takfot till takfot på andra sidan huset. Taknocken har ingen separat ventilation, utan luften går rakt förbi taknocken och ut på andra sidan huset så att säga.

I takfoten finns insektsnät, men inte något annat skydd. Jag har sett en del på div. forum och artiklar att yrande snö kan ta sig in via takfoten och jag tycker såklart att detta låter lite obehagligt. Luftspalten är ju bara masonit, vilket inte känns som någon höjdare mot smält snö.

Teori är ju en sak, men hur pass stort problem är detta i praktiken? Husets norra fasad(ena takfoten) är vänt mot en åker, så de i huvudsak nordvästliga vindarna blåser på den fasaden. Andra sidan huset är skog och berg.

Behöver man oroa sig? Är det viktigt med ett bra snöskydd? Bor vid mälaren.
 
Jag har en stuga i Dalarna (mycket snö på vintern) med den konstruktionen.
Har bara ett insektsnät vid takfoten, vilket funkar bra, har aldrig haft problem med snö därunder.

Nu har jag byggt för den ena takfoten där jag flyttat ut insektsskyddet under en gles panel, som fortfarande ger luftväxling (har fällt in spottar där också som verandabelysning) -så där är det definitivt inget problem längre, men andra sidan är som förut utan problem - 8 år sen byggdes huset.

Hittar ingen riktigt bra bild på takfoten, dett avar det närmaste jag kom:
http://3.bp.blogspot.com/_v2sjyoykuIE/SUVG4qNZoxI/AAAAAAAAAdI/jiBcQDJLu1U/s320/DSCF4046.JPG

Istapparna är pga att jag varit i stugan den helgen och "eldat på" - numer sitter hängränna monterad dock :)

/K
 
Okej, det känns skönt att höra. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.