Idag har jag denna lösningen som suttit sen huset byggdes 98, 1plans villa på 200kvm där denna äldre fördelaren täcker ca 100kvm
Det enda jag vet är att thermotech levererat lösningen typ, finns inga kopplingsscheman, inga ritningar eller något.
Vattenburen golvvärme och jordvärmepump Nibe F1245 installerad 2010. Det fungerar som det ska för det mesta men något golv är lite kallare men det kan bero på nedan problem också.
Rumstermostater och rumsavkännare där jag har 3 termostater mot 6 slingor totalt.
Jag håller nu på att leta reservdelar då jag måste byta ut ett gäng "piggar" eller ventilbröst eller vad det kallas, några sitter fast och några läcker vatten.
Frågeställningen som kommit upp nu är ifall jag inte ska ta och byta ut hela fördelaren mot en modern och med modernare termostater plus att jag då kan sätta in ett vattensäkert skåp så det inte läcker ner i bjälklaget om det börjar läcka mer.
Om jag ska byta, vad ska jag titta på för modeller och vad bör jag räkna med för kostnad att byta ut systemen då jag räknar med att en vvsare får göra jobbet.
Eller ska jag ta hit någon som luftar och spolar systemet åt mig först för att se om jag får bättre ordning på grejerna?
Kan någon berätta för mig hur jag luftar slingorna själv om jag vill göra det?
Det enda jag vet är att thermotech levererat lösningen typ, finns inga kopplingsscheman, inga ritningar eller något.
Vattenburen golvvärme och jordvärmepump Nibe F1245 installerad 2010. Det fungerar som det ska för det mesta men något golv är lite kallare men det kan bero på nedan problem också.
Rumstermostater och rumsavkännare där jag har 3 termostater mot 6 slingor totalt.
Jag håller nu på att leta reservdelar då jag måste byta ut ett gäng "piggar" eller ventilbröst eller vad det kallas, några sitter fast och några läcker vatten.
Frågeställningen som kommit upp nu är ifall jag inte ska ta och byta ut hela fördelaren mot en modern och med modernare termostater plus att jag då kan sätta in ett vattensäkert skåp så det inte läcker ner i bjälklaget om det börjar läcka mer.
Om jag ska byta, vad ska jag titta på för modeller och vad bör jag räkna med för kostnad att byta ut systemen då jag räknar med att en vvsare får göra jobbet.
Eller ska jag ta hit någon som luftar och spolar systemet åt mig först för att se om jag får bättre ordning på grejerna?
Kan någon berätta för mig hur jag luftar slingorna själv om jag vill göra det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Läcker det borde packboxen med pinne gå att byta? Ser iaf ut så, men jag har aldrig micklat med golvvärme.
Enligt erfarenhet så byt direkt till ny fördelare, det är inte kul eller lätt att hitta delar osv till gammal golvvärme.
Sätt ett golvvärmeskåp om du vill ha det extra bra men då blir det ju mer jobb med att öppna väggen osv.
Du kan även gjuta en botten under fördelaren för att göra det lite bättre än det är nu.
Skulle tro att jobbet att byta är ca 1dag plus lite tid för att hämta mtrl och kolla på jobbet.
Skulle köra thermotech deras grejor kör vi bara med på golvvärme
Uppskattar kostnaden till ca 25000kr med styrning och termostater samt jobb. Mer borde det inte kosta om du inte vill ha skåp oxå.
Sätt ett golvvärmeskåp om du vill ha det extra bra men då blir det ju mer jobb med att öppna väggen osv.
Du kan även gjuta en botten under fördelaren för att göra det lite bättre än det är nu.
Skulle tro att jobbet att byta är ca 1dag plus lite tid för att hämta mtrl och kolla på jobbet.
Uppskattar kostnaden till ca 25000kr med styrning och termostater samt jobb. Mer borde det inte kosta om du inte vill ha skåp oxå.
TackD deas34 skrev:Enligt erfarenhet så byt direkt till ny fördelare, det är inte kul eller lätt att hitta delar osv till gammal golvvärme.
Då ska jag se om jag får tag på delar till den nu och lufta samt spola systemet nu för att sen planera in ett byte till våren/sommaren när jag inte behöver värmen och kan tömma systemet. Man bör ju iaf klara av att byta hårdvaran själv och sen få själva elbiten och intrimningen gjord av de som verkligen kan och på så vis hålla nere kostnaden lite då det är 2st fördelare jag ska byta
Vad är det som gör att priset ändå blir 25k, fördelare för mellan 5-7k och ställdon för ca 3k sen kostar väl de 3 termostaterna nån 1000lapp styck, Vad kostar styrningen?
Sen tillkommer arbetskostnad för resten om jag går på ditt pris? Är detta bara för vvsaren eller pratar vi om elektrikern också i priset?
Men frågan om hur jag luftar slingorna på systemet jag har nu kvarstår. Jag kan ju lufta själva ingående rör vid vp:n men det tar väl inte slingorna också?
Redigerat:
Har en lokal firma här i krokarna som tipsade mig om LK:s system med, tror de säljer Uponor och LK så klart de är partiska men å andra sidan är det rätt skönt ibland med att bara betala någon och komma hem till en färdig lösning efter att ha jobbat själv . Tid är pengar och är hellre med lillgrabben när jag är ledig än sitter med huvudet i en vägg och meckarD deas34 skrev:
Liknande trådar
-
Man får byta uttag själv borde inte koppla maskin till dosa vara samma sak ?
El -
Läckande säkerhetsventil och trött expansionskärl, bör vi byta akut eller kan vi vänta till i vår?
Värme allmänt -
Läcker under tvättbänk-hur få bort och byta ut det som sitter under tvättbänken?
Tvättstuga -
Byta del av plankan eller ta bort det ruttna och måla över?
Fasad -
Ta bort/byta ut gammalt avloppsrör
Vatten & Avlopp