1 213 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Bör jag torka fasadpanelen innan uppsättning?
Jag skall byta fasad på mitt hus i sommar. Jag har möjlighet att köpa panelen nu, från byggvaruhus, och lägga in det i uppvärmt garage (16 grader). Jag inser att virket kan slå sig men om jag lägger det glest med distansläkt och spänner upp det i ändarna och på mitten så borde det inte bli så farligt. Min tanke är att det skall bli så torrt att jag kan sätta upp och måla klart fasaden redan i år, så här:
Torka virket
Såga ändarna
Olja och grundmåla
Sätta upp panelen
Färdigmåla 1
Montera läkten
Färdigmåla 2
Låter det vettigt eller skall jag köpa virket och sätta upp det i ett svep och sen olja och grundmåla på plats? Sen vänta några veckor innan jag Färdigmålar 1 och monterar Läkten. Jag skall måla med Bestå.
Tacksam för alla synpunkter och tankar.
Mvh/Lars
Torka virket
Såga ändarna
Olja och grundmåla
Sätta upp panelen
Färdigmåla 1
Montera läkten
Färdigmåla 2
Låter det vettigt eller skall jag köpa virket och sätta upp det i ett svep och sen olja och grundmåla på plats? Sen vänta några veckor innan jag Färdigmålar 1 och monterar Läkten. Jag skall måla med Bestå.
Tacksam för alla synpunkter och tankar.
Mvh/Lars
Det låter som en sund idé att måla dom i garaget, alltid bättre att måla panelen innan uppsättning och sedan ett färdig stryk när väl panelen är uppspikad..se bara till o ha tyngder eller spännband runt öppnade buntar så dom inte slår sig i onödan..
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "roll-it-ready"
Målarlåda Roll It Ready
Måla plank- och staketvirke snabbt
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Billigt att köpa mellanstruken panel från fabrik jämfört omålad eller grundad.
Jag hade inte tagit in dem, beroende på luftfuktigheten i ditt garage. Jag tog in ett par panelbrädor inomhus i somras och det slog sig nåt det jävligaste.
Jag hade inte tagit in dem, beroende på luftfuktigheten i ditt garage. Jag tog in ett par panelbrädor inomhus i somras och det slog sig nåt det jävligaste.
Ett alternativ är att köpa mellanstruken panel som är grundmålad och täckmålad en gång i kontrollerad miljö i fabrik. Efter uppspikning så är det bara en slutstrykning kvar. Den sparar en massa tid och sen kan man ju spika upp lockbrädor el motsv på en gång.
Exempel,
https://www.bergslagspanel.se/
Exempel,
https://www.bergslagspanel.se/
Lustigt, jag hade mellanstruken ute från höst till sommar med presenningar på. De var i stort sett som vid leverans undantagna ett par brädor.nino skrev:
Däremot de fåtal jag tog in slog sig på ett par dagar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Få bort fasttorkat fogskum
Fönster & Dörrar -
Torka fura till runt bord
Möbelsnickeri -
Hur få bort intorkat mögel från fläkthjulet? Mögel i inneenhet i luftluft-värmepump
Värmepumpar -
Hur få bort torkad träolja från kökslucka?
Övrigt husrelaterat -
HJÄLP!!! AKUT----Is/frost på vinden. Hur ska jag torka bort det?
Tak & Vind