15 030 läst · 5 svar
15k läst
5 svar
Böjradie för PEX?
Är det någon som vet hur mycket , dvs hur snäv ett PEX rör kan böjas? Hur göra när man böjer? Kan man använda en fjäder som vid böjning av el rör eller skall man värma och böja? Tar tacksamt emot tips och erfarenheter.
Tack för dit svar men det hjälpte inte så mycket för jag har varit inne på UPONORS hemsida tidigare idag och letat men jag saknar något i min dator som gör att jag inte kan läsa filen som laddas ned......
Exakta böjradier står i tabell i dokumentet som det länkas till ovan. Installera Acrobat Reader så löser det sig (www.adobe.com). Det är gratis.
Normalt så kallbockas pexrör och man använder ingen fjäder eller andra trix. Vid snäva böjar, tex upp genom bjälklag eller i väggar kan man använda en kallbockfixtur och få en väldigt snäv sväng. Man kan också varmbocka ännu snävare men det tror jag inte någon håller på med i praktiken - antagligen för att det inte behövs + att man inte kan använda skyddsröret.
När du beställer kallbockfixturerna, se till att köpa rätt sort som passar till skyddsröret - rimligtvis så är det Rör-i-Rör varianten du kommer använda.
Normalt så kallbockas pexrör och man använder ingen fjäder eller andra trix. Vid snäva böjar, tex upp genom bjälklag eller i väggar kan man använda en kallbockfixtur och få en väldigt snäv sväng. Man kan också varmbocka ännu snävare men det tror jag inte någon håller på med i praktiken - antagligen för att det inte behövs + att man inte kan använda skyddsröret.
När du beställer kallbockfixturerna, se till att köpa rätt sort som passar till skyddsröret - rimligtvis så är det Rör-i-Rör varianten du kommer använda.
Liknande trådar
-
PEX-a för långt
Vatten & Avlopp -
Dimension på PEX-rör från "huvudfördelare" till fördelare badrum?
Vatten & Avlopp -
Alu-pex slang i dricksvattenbrunn för att mäta grundvattennivå?
Vatten & Avlopp -
Vad saknar jag för att koppla in min ”soft pex”-blandare från Gustavsberg?
Vatten & Avlopp -
Skyddsslang för el till pex-slang?
Byggmaterial & Byggteknik