Tjena!

Jag ska byta en gammal dödskulo till EKRK i samband med tapetsering, men har lite funderingar kring böjningsradie.

EKRKns produktblad säger:
Min. böjningsradie vid förläggning 12 X D (6 x D vid slutmontering).

Kan någon förklara vad skillnaden är på "förläggning" och "slutmontering" ? :rolleyes:

Verkar iövrigt som att dödskulon hade betydligt lågra böjningsradie, väldigt "tight" så att säga. Men kanske det var fel, höljet hade liksom ribbor i 90 grads krökarna.

Tack på förehand.

Med förläggning menas arbetet med att hantera kabeln, när man rullar ut den, trär genom hål, plöjer ned den osv. Man kan tolka det som att vi mindre radier än så så är kabeln oåterkalleligen böjd. Vid den slutliga monteringen kan man tillåta sig en mindre area, för kabeln ska inte böjas mer.

Man kan tycka att många böjar man ser i verkligheten är långt tajtare än 6D, och så är det nog också... Den risk för kallflytning etc verkar inte överhängande.

För gammal dödskulo med plåtmantel fanns en tång till att göra böjar med som efterlämnar sig dessa rillor.

vaför heter det dödskulo?

För att den haft ihjäl folk.
Den gamla kulon hade en berörbar metallmantel. Innanför fanns gummiisolerade ledare vars gummi för eller senare sprack sönder och spänningssatte höljet på kabeln.

Dagens EKRK har dels PVC-isolerade ledare och dels en PVC-mantel utanpå aluminiummanteln. Den har även en kopparstrumpa i kontakt med aluminiummanteln som kan anslutas till jord för avstörning. Där kan man trotsa de lärde med baktanken att det även ger lite extra skydd mot elchock.

• Gilla
ja73 och 1 till
  • Laddar…
Jag tacker ödmjukast för ett väldigt bra och fattbart svar (y)

Bo.Siltberg skrev:
Man kan tolka det som att vi mindre radier än så så är kabeln oåterkalleligen böjd.
Okej. Så om t.ex. kabeln böjas till mindre radie än föreskrivit vid förläggning, så får den inte böjas tillbaka? P.g.a. risk för brott på kabelledare? Kobbar är ju ganske mjukt och brytas inte så lätt av metalltrötthet.

Bo.Siltberg skrev:
För gammal dödskulo med plåtmantel fanns en tång till att göra böjar med som efterlämnar sig dessa rillor.
Ha! Vad kul! Jag har hört att förläggning av SP- och pansarrör tidigare nästan var jobb för plåtslagaren, men tänkte inte att rillorna kunna vara orsakat av en tång. Rejäla grejer!

Ja, så har jag uppfattat det - man får böja en kabel lite mer enstaka gånger endast, inte t.ex när man drar den genom en böj i ett VP-rör. Jag tror det handlar om den utsträckning och ihoptryckning som sker av enskilda ledare när en kabel böjs. Det blir påkänningar på både cu-ledare och dess isolering.

Jag tror också att det är PVC-isoleringen mer än kopparen som är begränsande här. Jag har läst någonstans att man aldrig bör återanvända en (gammal) installerad kabel pga att PVC-isoleringen "satt" sig och kan spricka om den böjs igen (men hittar inte källan). En PVC-kabel ska installeras i plusgrader men får befinna sig i minusgrader efter installationen. PVC blir hård och spröd i kyla så den går kanske inte att böja mer efter det.

Bo.Siltberg skrev:
Jag tror också att det är PVC-isoleringen mer än kopparen som är begränsande här.
Precis. Den händige gör ju lätt sitt eget experiment som bekräftar detta genom att skala fram en bit kopparledare och försöka böja av den (pss som man gör med en ståltrådsgalge). Det är inte enkelt även vid löjligt små radier, mycket mindre än du kan få en kabel. Den solida kopparledaren i en kabel är mycket mer plastisk (pga både material och geometri) än den färdiga kabeln, och särskilt mantelmaterial som PVC. Där konspirerar både geometrin och materialet s.a. man bara tål en betydligt mindre radie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.