Jag söker tips på en kabelkanal som man kan forma runt rundade hörn.
Den ska rymma två 6 mm² .kablar.

E Emil_K skrev:
[länk]
[länk]
Har du kollat på storleken på de där kanalerna? Den första är 10mm vilket knappast två 6 mm² kablar ryms i. Och den andra även om den skulle vara stor nog är inte böjbar när man sätter den på väggen.
Har aldrig sett en stor kanal som går att böja. Ofta går locken att få med runt om det inte är för hårda böjar och så får man såga upp slitsar i kanalen så den passar. Nu går ju inte två 6 mm² kablar att böja i några tvära kurvor heller.

Vita VP-rör eller vit flexslang kanske kan fungera?

Tack för svaren.
Jag ska använda den till att montera kablarna till solpaneler på båten. Därav kravet på runda hörn.
När jag har räknat ut kabelgrovleken har jag räknat både plus och minuskabelns längd som när man räknar för en förbrukare. Det ska man väl göra även för solpanelen. Den är på 100W, totala längden ca. 10 meter.

Aha det är två 6 mm² lösa ledare. Vad har de för ytterdiameter?
Dessa rundade hörn vad har de för radie? Jag tror att det är svårt att få till något snyggt direkt ifrån hyllan på någon bygglada utan du får nog göra någon egen lösning. Ev dra dem i ett vp rör som du böjer till snyggt så får du ett extra elskydd på samma gång. Detta går ju att fylla upp med någon typ av fog mot tak eller vinkel.

M Mats_R skrev:
Tack för svaren.
Jag ska använda den till att montera kablarna till solpaneler på båten. Därav kravet på runda hörn.
När jag har räknat ut kabelgrovleken har jag räknat både plus och minuskabelns längd som när man räknar för en förbrukare. Det ska man väl göra även för solpanelen. Den är på 100W, totala längden ca. 10 meter.
Är inte 6 mm2 lite överdrivet för 100W panel?

K Kane skrev:
Är inte 6 mm2 lite överdrivet för 100W panel?
Kanske, jag har använt den vanliga formeln för att räkna ut det, Med 0,2 volt spänningsfall som man brukar.

M Mats_R skrev:
Kanske, jag har använt den vanliga formeln för att räkna ut det, Med 0,2 volt spänningsfall som man brukar.
M Mats_R skrev:
Vilken spänning från panelen ?
Endast en eller flera?
Du har fem meter från panel till controller ?

M Mats_R skrev:
Lämnar inte panelen 18-20V så det är bara 5A i maxfallet när/om du får ut 100W från panelen.

M Mats_R skrev:
Jag söker tips på en kabelkanal som man kan forma runt rundade hörn.
Den ska rymma två 6 mm² .kablar.
Två rostfria rör som man bockar ? Det finns kabeltätningar för att få ett snyggt avslut.

hsd
Vanliga vp-rör kan ju bockas till valfri form, beror på om utseendet duger

hsd hsd skrev:
Vanliga vp-rör kan ju bockas till valfri form, beror på om utseendet duger
Det här är på en båt - ska de sitta på utsidan eller insidan där solen inte kommer åt ?
Tror inte att VP-rör är ultraviolettåliga.

K Kane skrev:
Lämnar inte panelen 18-20V så det är bara 5A i maxfallet när/om du får ut 100W från panelen.
Helt rätt. Jag tänkte fel och utgick från att panelen lämnar 12 volt. Den lämnar 18 volt, vilket ger 5,5A

Ledningsarean blir då: 0,0164x5,5x10/0,2=4,51 mm²
Kablarna ska sitta utvändigt runt ett rundat hörn på kabintaket.

M Mats_R skrev:
Helt rätt. Jag tänkte fel och utgick från att panelen lämnar 12 volt. Den lämnar 18 volt, vilket ger 5,5A

Ledningsarean blir då: 0,0164x5,5x10/0,2=4,51 mm²
Kablarna ska sitta utvändigt runt ett rundat hörn på kabintaket.
Det finns tydligen UV-tåliga VP-rör men de är svarta, vet inte om jag vill ha svart pvc-rör synliga på en båt. :)

Mestadels avsedda (?) för exv solpanelinstallationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.