Hej,
Vid ett snöras ifjol fick min hängränna sig en törn och krokarna blev nedböjda med följden att rännan är för låg i mitten och det rinner över.
Järnen tycks av förra husägaren vara fästa under takplåten så i dagsläget är det inget alternativ att plocka upp byta ut dom, så jag funderar om det finns något vettigt sätt/verktyg att böja till dom på plats, utan att plocka lös allt.
Skulle givetvis åtgärdat detta innan snön kom men lätt att vara efterklok…
Tack
Vid ett snöras ifjol fick min hängränna sig en törn och krokarna blev nedböjda med följden att rännan är för låg i mitten och det rinner över.
Järnen tycks av förra husägaren vara fästa under takplåten så i dagsläget är det inget alternativ att plocka upp byta ut dom, så jag funderar om det finns något vettigt sätt/verktyg att böja till dom på plats, utan att plocka lös allt.
Skulle givetvis åtgärdat detta innan snön kom men lätt att vara efterklok…
Tack
Inte mycket att fota. Rännkroken går under den bockade svarta plåten som ligger under själva takplåten. Så för att ta loss den måste jag bort med taket.
Jag är ingen hantverkare men det känns som det borde finnas smidigare sätt att sätta upp en hängränna på…
Frågan kvarstår dock om det finns nåt verktyg att bocka dom med på plats? Eller finns då risken är att man istället sliter upp krokarna ur träet de är fästa i nånstans därunder?
Jag är ingen hantverkare men det känns som det borde finnas smidigare sätt att sätta upp en hängränna på…
Frågan kvarstår dock om det finns nåt verktyg att bocka dom med på plats? Eller finns då risken är att man istället sliter upp krokarna ur träet de är fästa i nånstans därunder?
Jag tog av min ränna, och tog 2 polygriper(polygripar?) en för å böja å en för å hålla. Men de var ett jävla jobb.
Min kompis som är plåtslagare sa, såga av alla med tigersåg och köp nya fästen som går att sätta på fotbrädan eller vad den heter.
Min kompis som är plåtslagare sa, såga av alla med tigersåg och köp nya fästen som går att sätta på fotbrädan eller vad den heter.
Produkter som diskuteras: "polygriper"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jo testat men svårt att böja på rätt ställeM Mulvaden skrev:
Funkar ej, svarar för dåligt. Skruvarna lossnar innan järnet böjer sig.M Mulvaden skrev:
Testa med en liten brädstump som du håller (eller tvingar) där skruvarna sitter och trycker sen. Det brukar inte vara problem att böja dom rätt igen, klarade snön det åt ena hållet så kommer du att klara åt andra hållet.C Craftboy skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden