Dim på rören ? finns bockfjädrar att sätta i och bocka och göra dom lite som jag kallar det svagströmsböjar ( mjuka ) , vanliga EL-fjädrar kan gå om rören är 16 mm annars köpa speciell fjäder för dito rör. Dumt att chansa.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
De där skulle jag ha använt! Tyvärr försent. Håller tummarna att det funkar ändå. Det kändes inte som att jag fick ta i mycket för att få kopplingarna på plats så jag är inte orolig. Händer det värsta så har jag vattenfelsbrytare som förhoppningsvis gör sitt jobb.R Robert-san01 skrev:
Om man överböjer en pex utan bockstöd eller värme så får man på sin höjd en knäck i slangen och ev en svag strypning. Slangen kommer inte börja läcka. Om man fått en knäck och vill få bort den kan man ofta följa tillverkarens instruktioner hur du får bort den. Uponor rekommenderar tex att man värmer till slangen blir klar i materialet och knäcken går tillbakajanwide skrev:
En överbokad pex kommer inte börja läcka och en hårt bockad pex kommer vad jag vet inte knäckas med tiden
16 mm. Jag förstår inte varför bockfjäder skulle underlätta vid böjning av PEX. Riskerar de att vika sig på samma sätt som elrör? Jag försökte att inte göra så snäva böjar och upplevde inga problem. Hoppas bara att de inte ger vika då jag släpper på varmvattnet. Finns risken?J jonaserik skrev:
Tack. Det känns bra! Skulle den vika sig sätter jag nog en 90 graders PEX-koppling istället för att försöka "laga" röret.M myrstack skrev:Om man överböjer en pex utan bockstöd eller värme så får man på sin höjd en knäck i slangen och ev en svag strypning. Slangen kommer inte börja läcka. Om man fått en knäck och vill få bort den kan man ofta följa tillverkarens instruktioner hur du får bort den. Uponor rekommenderar tex att man värmer till slangen blir klar i materialet och knäcken går tillbaka
En överbokad pex kommer inte börja läcka och en hårt bockad pex kommer vad jag vet inte knäckas med tiden