Visst kan du böja, men det är svårt att få till räta vinklar; det vill gärna bli rundade böjar. Ska du ha det som kant på gräsmatta och vill ha skarpa vinklar är det bättre att helt enkelt sätta två raka bitar i vinkel mot varandra.
 
W
T turbo100 skrev:
Hej,
Ska göra lite rabatter och tänkte ha kortenstål som rabattkant.
Frågan är om dessa stål går att böja eller om dom spricker/går av?

Tänkte denna -
[länk]
Hörnorna kostar 40:- så hade tänkt slippa förmånga sådana.

Tips?
Skär med vinkelslip genom halva och sedan bockar du dom. Problemet är att dom är så tunna att dom antagligen bara blir ojämna, rekommenderar 3mm tjock plåt istället.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
Hej och tack.
Man förstör inte corten-stålets hållbarhet om man skär lite med vinkelslipen?
Jag har nog aldrig fattat vad coreten-stål är.. men den ska ju rosta men inte rosta sönder...
 
Det blir bara ytrost på corten, sen tar det stopp.. så förstör man ytan så behöver den bara få skapa nytt oxidskikt så stoppar det igen sen
 
T turbo100 skrev:
Är detta cortenstål tror ni?
[länk]
Står det inte corten är det troligtvis inte corten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Är detta cortenstål tror ni?
[länk]
Väldigt spännande!
Det *borde* ju vara cortenstål, då de pratar om patinan som uppstår.
Men det gör det ju på valfri obehandlad plåtbit också, bara det att "patinan" fortsätter jobba sig inåt...

(Cortenstål är obehandlat, det är stålets legering som avgör hur det rostar. På samma vis som att rostfritt stål (som också rostar, men långsammare) också enbart är en legering och inte beroende av någon ytbehandling.)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Väldigt spännande!
Det *borde* ju vara cortenstål, då de pratar om patinan som uppstår.
Men det gör det ju på valfri obehandlad plåtbit också, bara det att "patinan" fortsätter jobba sig inåt...

(Cortenstål är obehandlat, det är stålets legering som avgör hur det rostar. På samma vis som att rostfritt stål (som också rostar, men långsammare) också enbart är en legering och inte beroende av någon ytbehandling.)
Fast som du skriver, även vanligt stål rostar, jag har svårt att tro att detta är corten. 🤔
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast som du skriver, även vanligt stål rostar, jag har svårt att tro att detta är corten. 🤔
Absolut!
Jag tror också att de kör en fuling i och med att de inte specificerar det.

Var nog lite otydlig.
Jag menar att det *borde* vara cortenstål baserat på beskrivningen, men beskrivningen stämmer även in på vilken obehandlad plåtbit som helst, så det finns inga garantier, närmast tvärt om.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
W
T turbo100 skrev:
Hej och tack.
Man förstör inte corten-stålets hållbarhet om man skär lite med vinkelslipen?
Jag har nog aldrig fattat vad coreten-stål är.. men den ska ju rosta men inte rosta sönder...
Nej det gör du inte om du skär halva tjockleken. När jag sätter plåt hos folk har jag 3 mm tjocka plåtar och och cirka 200 mm höga(20cm) 3 meter långa som jag kapar efter behov eller så kapar jag dom i verkstan där jag skär ut dom. Sedan svetsar jag ihop dom där skarven är, slår ner dom i marken cirka halva plåtens höjd och svetsar på insidan. Jag använder obehandlade plåtar så dom rostar hyfsat snabbt.
 
Plåten du länkar til är 1,5mm. Den böjer du lätt (och snyggt) för hand i skruvstycket. Alt. att du använder gummiklubba elller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.