Hej alla händiga! Har kommit över en superfin marmorskiva som jag tänkte ha till matbord. Sitter och kollar på bockben och tänkte om nån har någon erfarenhet, bordskivan väger ju cirka 70kg så måste ju klara att bära upp... är Ikeas bockben uteslutna?

Rickard.
70kg är inte speciellt tungt, tänk på att dom flesta matbord klarar åtminstone ett par personer sittandes på det. Jag vet inget om ikeas variant men jag skulle bli väldigt förvånad om dom inte klarade av 70kg.

Rickard.
50kg känns som en stor säkerhetsmarginal men jag hade nog inte chansat utan att först "testat" en ordentlig i butik. Benen är billiga att byta med usch så tråkigt om skivan åker i backen.

jag skulle nog leta efter något som även ger skivan stöd på mitten, känns lite risky med bara bockben till en stenskiva

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag tror som @Martin Berggren, problemet är nog inte vikten på benen utan brottrisken på skivan.

Rickard. Rickard.ag skrev:
50kg känns som en stor säkerhetsmarginal men jag hade nog inte chansat utan att först "testat" en ordentlig i butik. Benen är billiga att byta med usch så tråkigt om skivan åker i backen.
Får kolla på ikea imorgon men känns kanske inte superstabilt. Tack för snabba svar

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
jag skulle nog leta efter något som även ger skivan stöd på mitten, känns lite risky med bara bockben till en stenskiva
Sant... har du något tips?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror som @Martin Berggren, problemet är nog inte vikten på benen utan brottrisken på skivan.
Ok... attans har du något förslag?

Skivan är förresten 140cm lång och 81cm bredd. Så inte så lång.

Enklast är nog att köpa ett begagnat bord i samma eller snäppet mindre storlek, ta bort skivan, behåll ram och ben?

En rektangulär ram är att rekommendera så att skivan får fler stödjepunkter. Jag tror också att bordet blir väldigt rangligt med bara de ben du länkar till, även om skivan skulle hålla.

Tror du minst borde ha något sånt här:
Svart metallram för bord med fyra ben och rektangulär toppram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ikea.com/se/sv/p/taerendoe-underrede-svart-70245042/

• Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Är detta bara en dröm eller

• Skärmbild av IKEA-produktsida som visar en orange metallram till ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör nog funka, men håll vuxna människor från att sitta på bordet

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om du gillar utseendet och storleken är rätt så verkar det perfekt för 400:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.